2021-09-30, 22:34
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
När man kollar lite på Mark Lorentzon så dyker det upp en alternativ adress för samma person; "Södra Allégatan 2 A 41301 GÖTEBORG".

Någon som vet nåt om den adressen?

Den ligger precis vid Järntorget riktning mot Vasastan bredvid spårvagnspåren.
Citera
2021-09-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tror ni att sov den natten? Sprängningen hände fem på morgonen, kan han ha lyssnat på death-metal och runkat som en galning för att komma i rätt stämning?

Vi måste ändå berömma honom för hans humanitet han valde en tidpunkt då det var folktomt,
han ville skada byggnaden , inte människor.

I sammanhanget kan jag nämna den ende och störste polske terroristen Unabombaren- Ted Kaczynski som gäckade FBI i över 20 års tid och som tvingade tidningar i USA att trycka hans manifest.
Han var matematikprofessor på Berkley universitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Theodore_Kaczynski
Humanitet?
Fastigheten var full av LEVANDE MÄNNISKOR! BARN!
FAMILJER!
ENSAMMA!
De låg och sov! I SINA HEM!
HUR MÅR DE NU TROR DU?
DET ÄR VANLIGA MÄNNISKOR SOM DRABBATS VÄRST!
DET ÄR VANLIGA GOA MÄNNISKOR SOM NU FÅR LIDA!
Citera
2021-09-30, 22:36
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Statistiska Centralbyrån skriver om Födelsenummer före 1990:

Utöver de nummer som var reserverade för Riksskatteverket hade RSV även
tillgång till alla nummer som inte gått åt för de olika länsstyrelsernas tilldelning.
En person som invandrade kunde därför få ett födelsenummer från vilket läns
nummerserie som helst
.

https://www.scb.se/contentassets/8d9d985ca9c84c6e8d879cc89a8ae479/ov9999_2016a01_br_be96br1601.pdf
Personnummer som börjar på 9 (fyra sista) betyder att personen var född utomlands. Möjligen har det ändrats på senare tid med tanke på hur det vällt in folk, men när invandringen var på någolunda rimliga nivåer så var detta helt givet. Precis som att folk som är födda i Stockholm har ett nummer som börjar på 0 och kvinnor har näst sista siffran som ett jämt tal. Så var det garanterad med 9xxx nummer på 1980 och 1990 talet. Vad som hänt efter det vet jag inte.
Senast redigerad av gullfia 2021-09-30 kl. 22:41.
Citera
2021-09-30, 22:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Just det! Unabombaren var en fascinerande person faktiskt. Överintelligent om något. Han fick en fix idé och kunde inte släppa den - har för mig att han var något av en "luddite".

Vi måste verkligen ta reda på M.L har för utbildning och vad han jobbar med. Är han uppvuxen i Sverige så måste det gå att hitta var/om han pluggade och hur han försörjt sig. Hur hittar man detta?

Jag avskyr att Sverige är det land i världen där det är lättast att snoka om folk på nätet - men i just sådana här sammanhang så är det ju väldigt bra.

Enligt tidigare publicerade FUP så gick han väl på socialbidrag så något jobb tycks inte ha varit aktuellt den senaste tiden. Vad han eventuellt jobbat med tidigare och om han har någon studiebakgrund är så vitt jag vet okänt.
Citera
2021-09-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kazanen
Lite som James Bond.

Eller Jokern i Batman. Får erkänna att jag var en av dom som hade fel, jag var tvärsäker på att det hade med den vittnande polisen att göra.
Citera
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
På rak arm skulle jag beskriva honom som narcissist som anser sig vara överlägsen alla andra,
hans leende tolkar jag som att han är passivt-aggressiv, låtsas vara medgörlig men om han möter motstånd då blir han lättkränkt och skriker i falsett.
Hans utseende, klädstil, kroppsbyggnad och hållning tolkar jag som att han är homo eller bisexuell och vill vara en laid back bohem men hans passion är konspirationsteorier och han kan vara konstnärligt lagd.
Troligen jude men om han nu är född i Gdansk så kanske har hans mor bott i Gdansk när staDen fick färjeförbindelse med Sverige i slutet på1960-talet och kanske träffat en svensk och på det sättet kommit till Sverige.

Vad har gubben gjort i sin dag då? Vad har han för utbildning. Aptera en dynamitgubbe tror jag inte alla och envar kan så där. Blanda till konsgödsel och dieselolja kanske inte är det svåraste, eller klorex och socker, men man skall få det att brisera just när man önskar och det behövs ju viss praktisk kunskap för, helst riktig tändhatt och stubin.
När man ser bilden får man intrycket av en avsigkommen figur, pundare, kanske? Allmänt oduglig och opraktisk, troligen frikallad från militärtjänst, inte ens handräckningsvärnpliktig. Teknisk utbildning? Hemmason? Var får en sådan kunskaper i sprängtjänst från.
Det är naturligtvis svårt att bedöma utifrån en bild så här, men den vanlige terroristen föreställer jag mig ha en mer praktisk och kunnig framtoning. Att aptera och spränga en vanlig dynamitgubbe är väl inte något som varje medborgare förväntas kunna som att knyta skorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Vet inte om det är bra eller dåligt…

Nä, inte mer än kemikalisk typ aceton eller nåt. Det var ett tag sedan doften kunde kännas

Sånt kan du tex köpa på Biltema, mindre mängder i apotek, Även medbrytning av fett kan få en persson att lukta aceton.

Aceton kan dessutom självantända är vi nåt på spåret..
Senast redigerad av Psykbryt76 2021-09-30 kl. 22:46.
Citera
2021-09-30, 22:42
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ja men då överrapporteras det såklart eftersom GM kommer från vit, kristen bakgrund och verkar relativt svensk.

Han har inget med Sveriges verkliga problem att göra, då ska det överrapporteras gånger 100000000000 för att rödgröna (inkl C) ska få behålla sina patetiska väljare
Detta ÄR en stor nyhet. Det finns överhuvudtaget ingen politisk dold agenda bakom rapporteringen. Nyheterna i public service samt dags- och kvällstidningar är inte politiskt styrda. Däremot är det ”nyhetsmedier” du gissningsvis hittar din tendentiösa smörja styrda av en illa dold nationalistisk agenda. De medierna vill att du ska tro av vårt land håller på att rasa samman, så att du till slut i vredesmod gör likadant som GM, spränger och försöker döda, fast i en stadsdel där majoriteten ör invandrare. Du är lurad. Vi lever i ett av världens bästa samhällsbyggen. Res runt i världen för att få lite perspektiv, utbilda och bilda dig. Det är en bra start. Då kommer du kanske själv slippa gå samma öde som GM.
Citera
2021-09-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Jobbat i Norge stod det längre bak i tråden men det verkar som att det sket sig.
Lumpen har jag inte läst något om.
Intelligent galning utan spärrar med stort hat och inget att förlora.
Dags att börja hjälpa till och leta efter honom ungefär med fullt på grejor i bilen.
Den här liraren måste åka fast omgående. Vilken jävla vettvilling!
Tror ni han vill ta sig till Norge? Kanske inte om det inte gick bra där?
Var det honom någon trodde sig se i ett nyhetsinslag, ca 16.10 in i sändningen?
Citera
2021-09-30, 22:44
Avslutad
Han har nog flytt till skogs beväpnad till tänderna för att göra upp med rättsstaten som rambo
Citera
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
I trapphuset fanns inget av värde att filma, om bomben som placerades utanför inte bars dit via trapphuset.

Fans det någon annan väg dit?
Det är väl hissen eller trapphuset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Han gillar ju sin morsa så varför inte använda henne som lockbete. Han har ju hängt vid hennes fönster tidigare var det väl nån som skrev? Låt det se tomt ut o ligg i bakhåll

Hur är det neurologiska tillstånfet hos morsan?
Hon är ju född -41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in