Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Jag håller inte med dig om att kvinnor bara blir mer bittra och miserabla med åldern medan män bara blir "attraktivare". Själva jämförelsen är i sig också lite skev, man får väl jämföra lycka med lycka och attraktivitet med attraktivitet, mer attraktiv betyder inte lyckligare.
Men min erfarenhet ute i livet är iaf inte att alla kvinnor över 35 är bittra och miserabla. Jag tycker de flesta av bägge kön blir mognare och lugnare i att man skapat sig det livet man vill ha, gjort sina val och försöker hitta glädjeämnena i det man har. Tycker personer 30 + överlag är bättre på att ha en positiv och entusiastisk inställning till livet och ta vara på det som är bra istället för att ständigt gnälla över det man inte har och klanka ner på det goda som erbjuds som inte gott nog. Oavsett om de är singlar, i förhållande, barnlösa eller har barn.
Sen finns det ju absolut en grinig och bitter undergrupp som fortsatt gnälla som tonåringar men med skillnaden att de inte längre har framtiden för sig att förändra något till det bättre heller. Och ja, det kan förstås hänga samman med att man till skillnad från den någorlunda glada och nöjda majoriteten INTE lyckats med att skaffa sig det livet man vill ha i särskilt stor utsträckning. Även om många av dem mest också är "glaset är halvtomt"- människor.
Men kort sagt, din bild av en verklighet där alla kvinnor över 35 är bittra och miserabla och de flesta män över 35 är attraktiva karriärister med bra yttre och roliga intressen stämmer iaf inte med den verkligheten jag ser när jag går ut på morgonen (som man äntligen får göra numera).
Ditt inlägg är riktat till en annan skribent men jag vill ändå komma med en kommentar.
Det finns alldeles för många bittra kvinnor över 35, jag vet inte vad du rör dig i för kretsar men du måste väl ändå ha märkt den där bistra minen och livströtta attityden en rätt stor andel kvinnor (inte alla!) har när dom passerat en viss ålder och deras utseende och värde på köttmarknaden har börjat försämras?
När det gäller yngre kvinnor med attityd så beror det helt dock på att dom väldigt ofta är rejält bitchiga av sig, ungefär som att hela världen ligger för deras fötter. Dvs, dom har väldigt höga tankar om sig själva och sin förträfflighet men deras bitchighet ersätts med tiden av bitterhet.
Vi män som är lite äldre har lärt oss allt det här den hårda vägen och vi har erfarenhet till skillnad från tex dig men du kommer med tiden förhoppningsvis att lära dig hur det fungerar.
Men vad gäller "singelkvinnor" mellan 30-40 som inte har barn så är det ofta en varningssignal men det måste givetvis inte vara det. Undantag finns alltid men kvinnor har generellt sett mycket större chans att bli förälder till skillnad från killar och män som ofta ratas i inledningsskedet på köttmarknaden och det borde väl säga något om eventuella defekter hos dessa "Sex and the City singlar"