2021-09-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Deltan producerar en miljard viruspartiklar, ca 1000 gånger mer än alfan som producerar ca miljonen.
Du sitter ju bara och hittar på! Hur många virusprtiklar som produceras totalt är ju olika från fall till fall. Vi har alla mängder av ftriljoner virus i våra kroppar.
Citera
2021-09-30, 20:34
Medlem
Någon som vet om en vanlig förkylning kan motverka corona? Om kroppen kan ha/få hur många olika virus/infektioner på samma gång?
Citera
2021-09-30, 20:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många i riskgrupp interagerar med personer som inte är i riskgrupp. Om jag inte minns fel utgör riskgrupperna 2-3 miljoner människor som nu väntar på sin tredje spruta. De har snart inget skydd alls.

Väntar? Dom har väl börjat vaccineras redan!
Säbo först och sedan i ordning efter vilka som behöver det mest..
Citera
2021-09-30, 20:54
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sevärt om var covid19 kommer från...

Beskrivning
SPECIAL INVESTIGATION: What Really Happened in Wuhan
Sky News Australia250 870 visningarHade premiär 27 sep. 2021
This Sky News Australia special investigation into the origins of COVID-19 reveals what really happened in Wuhan in the early days of the pandemic.

Award-winning journalist Sharri Markson spent more than a year investigating the potential leak of the virus from a top-secret laboratory in Wuhan.

Ms Markson uncovered evidence of a widespread cover-up and unpacks the new theory that “patient zero” worked in the Wuhan lab.

Sky News Australia anchor and Investigations Writer at The Australian, Sharri has been at the forefront of investigating the origins of COVID-19 since early in 2020 when the virus spread globally. Since that time, the precise genesis of COVID-19 has been hotly contested, with scientists, government officials, the World Health Organization, and the Chinese authorities releasing conflicting reports.

In a coup for Australian television, Sharri secures the first sit-down interview for an Australian broadcast media outlet with Donald Trump since he was elected president in 2016.

Sharri also speaks with a range of Chinese whistle-blowers, scientists, and high-ranking intelligence officials to bring us closer to discovering the truth of what happened in Wuhan.

These include John Ratcliffe, the U.S. Director of National Intelligence from 2020 to 2021, and former head of British intelligence service, Mi6, Sir Richard Dearlove.

https://youtu.be/oh2Sj_QpZOA

Vilken bomb....
Wuhan-labbet köpte in PCR-utrustningar från Europa i nov 2019, och dom stängde ner sin virusserver i september, men det är ju baratillfälligheter enligt "medierna".....
Citera
2021-09-30, 21:00
Medlem
Surtrutens avatar
Finns det något som talar för att Sverige inte ska få liknande smittspridning och antal döda per dygn som Israel och UK har fått när de öppnat upp?

I sådana fall hamnar vi på ungefär den nivån vi hade i april med runt 20 döda per dygn.

Vi bor glesare och kanske är lite mindre för att gå på pubben efter jobbet och det är kanske den skillnad som behövs.
Citera
2021-09-30, 21:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jaha va skönt att dom räknat dom och kommit fram till 1 000 000 000.

Du som försöker framstå som smart borde förstå att hur många viruspartiklar som reproduceras i kroppen här helt inviduellt och beror på en mängd olika faktorer.

Men kämpa på bakom skärmen du.

Så många faktorer är det inte som avgör och ja man kan räkna antalet partiklar.
Citera
2021-09-30, 21:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du sitter ju bara och hittar på! Hur många virusprtiklar som produceras totalt är ju olika från fall till fall. Vi har alla mängder av ftriljoner virus i våra kroppar.

Nej jag hittar inte på, man kan räkna antalet partiklar och det är hyfsat enkelt när man har olika blodprover från olika varianter att jämföra med.
Citera
2021-09-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedenihjo
Någon som vet om en vanlig förkylning kan motverka corona? Om kroppen kan ha/få hur många olika virus/infektioner på samma gång?
Förkylningar, influensa m.m. konkurrerar med varandra, och man får inte normalt två på samma gång.
Citera
2021-09-30, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För vem är det viktigt att veta huruvida någon bär på Kina-viruset? För den som är vaccinerad, och inte befinner sig i riskgrupp, så finns inte så stor anledning att bekymra sig. Dom som är ovaccinerade har anledning att bekymra sig, men det fungerar inte att upprätthålla restriktioner på grund av att vissa har gjort valet att avstå vaccin. Det stora bekymret är riskgrupperna, som fick vaccin tidigt. Deras skydd börjar gå ur nu. Men jag tror inte att Covid-pass är rätt väg att gå nu.

Jag är sur och grinig över mycket som har med hanteringen av epidemin att göra, men jag är inte sur och grinig över att restriktionerna avskaffas nu.

Det kan bli svårt att undvika excesser. Folk har väntat länge på att restriktionerna ska upphöra. Därför hade det kanske varit bättre att låta folk leva ut sina excesser på sommaren, och hålla beredskap att agera vid ökande smittspridning under hösten. Den viktigaste åtgärden just nu, bör inte vara att ålägga folk restriktioner. Den viktigaste åtgärden bör vara att optimera riskgruppernas skydd av vaccinerna. Där har Folkhälsomyndigheten misslyckats.

Ifall dödsfallen stiger om några veckor, så vill jag inte klandra festande ungdomar. Jag vill klandra Folkhälsomyndigheten för deras tröghet att godkänna ytterligare vaccindoser till riskgrupperna.

Viktigt med ordentliga överväganden, som Anders Tegnell nämnde i dag, så finns det biverkningar och de måste förstås väga dem mot riskerna för de gamla att inte få vaccin. Bra gjort av Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-09-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För vem är det viktigt att veta huruvida någon bär på Kina-viruset? För den som är vaccinerad, och inte befinner sig i riskgrupp, så finns inte så stor anledning att bekymra sig. Dom som är ovaccinerade har anledning att bekymra sig, men det fungerar inte att upprätthålla restriktioner på grund av att vissa har gjort valet att avstå vaccin. Det stora bekymret är riskgrupperna, som fick vaccin tidigt. Deras skydd börjar gå ur nu. Men jag tror inte att Covid-pass är rätt väg att gå nu.

Jag är sur och grinig över mycket som har med hanteringen av epidemin att göra, men jag är inte sur och grinig över att restriktionerna avskaffas nu.

Det kan bli svårt att undvika excesser. Folk har väntat länge på att restriktionerna ska upphöra. Därför hade det kanske varit bättre att låta folk leva ut sina excesser på sommaren, och hålla beredskap att agera vid ökande smittspridning under hösten. Den viktigaste åtgärden just nu, bör inte vara att ålägga folk restriktioner. Den viktigaste åtgärden bör vara att optimera riskgruppernas skydd av vaccinerna. Där har Folkhälsomyndigheten misslyckats.

Ifall dödsfallen stiger om några veckor, så vill jag inte klandra festande ungdomar. Jag vill klandra Folkhälsomyndigheten för deras tröghet att godkänna ytterligare vaccindoser till riskgrupperna.

Om dödsfallen stiger om några veckor beror det sannolikt på att något masspridarevent triggat igång en våg. En lågoddsare att det är festprissar i åldersgruppen 20 nånting som interagerar med riskgrupper. Speciellt som graden av vaccinationstäckning är för låg i den åldersgruppen för att trycka tillbaka smittan i november.
Lösningen som trögskallarna inom regeringen och FHOM inte kommit igång med är vaccinationspass och munskydd. Att vaccinera 80+ är lite sent påtänkt.
Många fick sina doser komplett i mars-april således måste dom vänta 6 månader innan den tredje. Det blir utgången av oktober för en del och då har dom en stor grupp säbo före sig. Detta arbete borde ha inletts för en månad sedan.
FHOM är sjua på varenda puck.
Citera
2021-09-30, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Med dagens "vaccin" så går det tyvärr inte att "vaccinera bort skiten".

En spruta var 6e månad?
Citera
2021-09-30, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just det att vaccinera bort SARS-CoV-2 från jordens yta är ju nästan alla forskare överens om aldrig kommer att hända så en evig nedstängning är ditt förslag till lösning som jag förstår dig.

Låter inte som en jättebra idé!

Sedan är det inte heller en jättebra idé att göra som regeringen nu gör och öppnar upp allt samtidigt utan någon försiktighet alls. Det har funnits tid att släppa lite succesivt på de begränsningar vi haft och samtidigt vara tydlig med att vi öppnar försiktigt, vi tar det i steg, fortsätt hålla avstånd etc, etc.

Nu blev det som att alla dammlucör öppnades samtidigt vilket lätt uppfattas som att pandemin är över här i Sverige vilket ingen vet om den är eller inte.
Förra hösten, utan vaccin, gick det ju sådär med öppnandet, men nu har vi nya och bättre förutsättningar med flera immuna.

Hur lät det för ett år sedan?
Artikel från Socialdepartementet, Statsrådsberedningen

Nya restriktioner om smittspridningen fortsätter öka
Publicerad 24 september 2020

Om den ökade smittspridningen av coronaviruset fortsätter kan nya restriktioner bli nödvändiga. För att hålla nere smittspridningen är det viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det meddelade statsminister Stefan Löfven i dag den 24 september på en pressträff tillsammans med socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Vad hände sedan?
Någon som minns att några restriktioner togs bort?
Jo, kansk, men de återinfördes och utökades under oktober.
Tur att man ska resa till Afrika om mindre än en vecka.

Frågan är hur många som kommer vara immuna under senhösten och vintern. Då har det gått 6 månader sedan vaccinerigen för de allra flesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in