2021-09-30, 20:26
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En svensk kvinna, 22 år, tror hon ska brinna inne när röken börjar gå in i lägenheten. Hon ser brandbilar utanför men ingen hämtar henne. Då skickar hon ett sms till sin far att hon älskar honom. Han svarar tillbaka att han gör det samma, men undrar varför hon skickar det klockan fem på morgonen? Huset brinner och jag brinner inne, svarar hon i ett nytt sms. Då går pappan upp och kör till henne för att säga till räddningspersonal att hans dotter är i huset. De skickar in två rökdykare och hämtar ut kvinnan samt hennes hund.

Varför ringer inte kvinnan 112 direkt och berättar var hon finns samt att röken tränger in?
Varför ringer inte pappan 112 direkt efter att dottern kontaktat honom och berättar om sin dotter?
Klarar inte vuxna människor längre av att tänka logiskt vid fara vad som är bästa saken att göra?

Vad hade hänt om pappan inte vaknat?
Vilken tur att tiden trots allt räckte till.
Åtminstone duktigt av kvinnan att inte gå ut i den rökfyllda trappan!

Källa: Rapport 210930

Hon blev intervjuad i någon tidning samma dag som branden var, eller möjligen dagen därpå, och då berättade hon att hon ringde 112 direkt och att de var kvar i luren hela tiden och uppmanade henne att lägga blöta handdukar vid dörren för att förhindra att röken skulle tränga in. När det blev värre uppmanade de henne att lägga blöta handdukar på sig själv och hunden och ligga lågt.
Under tiden messade hon också sin pappa.
Citera
2021-09-30, 20:26
Medlem
Citat:
En svensk kvinna, 22 år, tror hon ska brinna inne när röken börjar gå in i lägenheten. Hon ser brandbilar utanför men ingen hämtar henne. Då skickar hon ett sms till sin far att hon älskar honom. Han svarar tillbaka att han gör det samma, men undrar varför hon skickar det klockan fem på morgonen? Huset brinner och jag brinner inne, svarar hon i ett nytt sms. Då går pappan upp och kör till henne för att säga till räddningspersonal att hans dotter är i huset. De skickar in två rökdykare och hämtar ut kvinnan samt hennes hund.

Varför ringer inte kvinnan 112 direkt och berättar var hon finns samt att röken tränger in?
Varför ringer inte pappan 112 direkt efter att dottern kontaktat honom och berättar om sin dotter?
Klarar inte vuxna människor längre av att tänka logiskt vid fara vad som är bästa saken att göra?

Kvinnan befann sig på tredje våningen, kom inte ut pga all rök, och ringde 112. Av operatören blev hon ombedd att blöta handdukar för att täppa till utrymmen där röken trängde in och sedan lägga sig på golvet. Hon kunde alltså inte ta sig ut och följde instruktioner från larmoperatören.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/pappan-fick-sms-av-dotter-vet-inte-om-jag-kommer-ut/
Mer info finns i den låsta artikeln på Expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av knoevrull
Förmodligen för att hon är en hipster. En förlorad generation av bortskämda yuppieyngel som inte ens fått lära sig vanligt trafikvett och att man inte skall cykla mot trafiken, än mindre vad man ringer i trångmål.

Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Om pappan inte vaknat så hade dottern anslutit sig till darwin awards. Synd att hon slapp.

Ironiskt att ni hånar kvinnan och önskar livet ur henne, när ni inte ens har tagit reda på fakta som finns lättillgängligt via en googling, som dessutom visar att ni har helt fel. Man kan undra vilka som hade varit handlingsförlamade vid en krissituation. Typiska gnällspikar som står helt apatiska när något oväntat händer.
Citera
2021-09-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är det samma boende som blev bombhotat idag, eller?

Lite osäker på om det va flera bombhot och därav också bombhot mot detta boendet. Men lät så på sambon tidigare idag när jag pratade med henne.
Sambon jobbar fortfarande så får reda på mer sen när hon kommer hem.

Men polisen va även plats på ett annat äldreboemde vid vegagatan
Citera
2021-09-30, 20:27
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackManson
Nej, det boendet ligger på Vegagatan. Det finns en vårdcentral i anslutning till boendet.

Mamman ska enligt uppgift i tråden bo på boendet på Carl Geimbergsgatan.

Okej, tack. Då kan det även vara så att bombhotet i eftermiddags inte nödvändigtvis har kommit från den efterlyste utan från någon annan stolle.
Citera
2021-09-30, 20:28
Medlem
Har ingen tänkt på möjligheten att den misstänkte är oskyldig? 🤷‍♂️

Kanske är han bara en scape goat?

Ponera att detta var en sk False Flag-attack. Iscensatt av mörk-blåbruna krafter. I avsikt att skapa kaos, mer motsättningar, mer övervakningskameror osv. Mer polisstat helt enkelt. 👮🏻‍♂️

Vore det inte då lite lägligt att väldigt snabbt hitta en misstänkt gärningsman. Varför inte då en kufisk lone wolf, "rättshaverist", och "misstänkt jude" (väldigt oklart om han verkligen är jude, men flera i tråden menar ju att namnet klingar judiskt). Vem skulle tro honom när han desperat försöker försvara sig mot den korrupta staten...?

Bonuspoäng: Väcka antisemiternas vrede och skapa ännu mer kaos och motsättningar i samhället. 🧨

En skum grej i dag var ju att de tydligen ringde upp media innan de skulle göra husrannsakan för att gripa en livsfarlig grov brottsling. Tydligen var gripandet underordnat att få hålla en liten presskonferens på gatan precis utanför gården där de skulle göra tillslaget inom 30 minuter. ⏳

Ett team av tungt beväpnade piketpoliser med hjälmar(?) står och väntar på att Fuxborg ska snacka med Aftonbladet TV, really?

Väldigt märkligt polisarbete kan jag tycka, att medias intresse skulle gå före intresset att så snabbt som möjligt gripa denna person. Om det här var iscensatt skulle väl dock det här agerandet vara helt logiskt.

Jag vet inte, men jag tycker att det luktar lite begraven hund ändå..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Varifrån kommer det att han hade en osund sexuell preferens och varför skulle det vara judiskt?

Behöver inte va judisk. Lite som japaner bara.
Ryktet går i Gbg polis. Judisk va min roliga koppling med allt som sägs bara.
Citera
Medlem
Citat:

Den där idiotiska storyn gick redan vid sjutiden samma dag som den påstådda sprängningen, med intervju med pappan och allt. Helt ärligt så stängde jag av i samma ögonblick som pappan sa att det stod "jag älskar dig pappa" i smset. För jag hade ingen skämskudde nära. Påverkansoperation kallas ett sånt här spektakel på fackspråk.

Eller... menar du att du tror den är sann? Ok, i så fall ber jag om ursäkt, isåfall tror jag, om pappan inte hade vaknat, att hon förmodligen hade checkat in som "i fara" i den för ändamålet skapade facebookgruppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Annorlunda bestämmelser vid tiden när invandrarbombaren invandrare till Sverige.
Tror du?

Enligt wiki:
” Sedan 1990 tilldelas dock födelsenumren slumpmässigt och utan länsanknytning. Förändringen innebar även att utlandsfödda inte längre hade födelsenummer som började med 93-99, vilket med tiden hade börjat upplevas som känsligt eftersom det kunde orsaka diskriminering. Dock gäller fortfarande regeln att tredje siffran i födelsenumret är udda för män och jämn för kvinnor.[6]”

Verkar inte så.
Citera
2021-09-30, 20:29
Medlem
114060s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Har ingen tänkt på möjligheten att den misstänkte är oskyldig? 🤷‍♂️

Kanske är han bara en scape goat?

Ponera att detta var en sk False Flag-attack. Iscensatt av mörk-blåbruna krafter. I avsikt att skapa kaos, mer motsättningar, mer övervakningskameror osv. Mer polisstat helt enkelt. 👮🏻‍♂️

Vore det inte då lite lägligt att väldigt snabbt hitta en misstänkt gärningsman. Varför inte då en kufisk lone wolf, "rättshaverist", och "misstänkt jude" (väldigt oklart om han verkligen är jude, men flera i tråden menar ju att namnet klingar judiskt). Vem skulle tro honom när han desperat försöker försvara sig mot den korrupta staten...?

Bonuspoäng: Väcka antisemiternas vrede och skapa ännu mer kaos och motsättningar i samhället. 🧨

En skum grej i dag var ju att de tydligen ringde upp media innan de skulle göra husrannsakan för att gripa en livsfarlig grov brottsling. Tydligen var gripandet underordnat att få hålla en liten presskonferens på gatan precis utanför gården där de skulle göra tillslaget inom 30 minuter. ⏳

Ett team av tungt beväpnade piketpoliser med hjälmar(?) står och väntar på att Fuxborg ska snacka med Aftonbladet TV, really?

Väldigt märkligt polisarbete kan jag tycka, att medias intresse skulle gå före intresset att så snabbt som möjligt gripa denna person. Om det här var iscensatt skulle väl dock det här agerandet vara helt logiskt.

Jag vet inte, men jag tycker att det luktar lite begraven hund ändå..
Fan vilket dravel alltså haha
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Gissar att det är FOI som måste analysera det!
Tyvärr är "Sverige" aldrig förberedda på detta så det tar nog ett par dagar eller en till två veckor innan det svaret kommer!

Jag är alldeles övertygad om att polisen vid det här laget vet exakt vilket sprängmedel som användes och var bomben var placerad. Men varför skulle man gå ut i pressen med det, under en pågående intensiv jakt på den farlige Mark Lorentzen?
Citera
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast visst är det konstigt att han har ett personnummer som visar att han är född i Sverige 19660124. Närmare bestämt i Kronobergs län.
Detta nummer finns i tidigare länkade Fup.

Hur får man ett sånt personnummer annars?
Enligt personnumret är min partner från Kristianstads län. Hon är från Västindien.
Citera
2021-09-30, 20:30
Medlem
HWGs avatar
Den här frågan kanske är besvarad tidigare men jag orkar inte läsa nästan 400 sidor...

Varför står vår Mark Lorentzon skriven i samma lägenhet som polisen JZ som från början antogs utgöra måltavlan?

Varför spränger han på adressen Övre Husargatan 22 om han inte har en lägenhet där?

Mammans lägenhet ligger på Carl Grimbergsgatan om jag fattat det rätt? Det vore väl mer rimligt att det var där han skulle spränga om han nu skulle bli vräkt från mammans lägenhet som nån skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in