2021-09-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ Jag har en nya fråga till @Lars48 gällande ett av St*fan Davidss*n:s tidigare och mycket märkliga beteende.

■ Det var under Tisdagen den 15 Maj 2018 som St*fan Davidss*n plötsligt plockade fram sin mobila enhet och vid det aktuella tillfället tog med hjälp av mobilens kamera hela 936 bilder samt därtill och slutligen, ett så kallat videoklipp.

■ Bilderna togs med start klockan 17:41:13 och avslutades klockan 17:47:00 😎 📷

■ Själva det avslutande videoklippet, togs klockan 17:49:04.

■ Kan du @Lars48 ge en förklaring till varför St*fan Davidss*n plötsligt betedde sig på ett sådant märkligt sätt ?

Mvh/JM.

Stressad kanske.
Han hade blivit kallad till polis förhör. Han har en planerad resa framför sig och en nära vän som försvunnit. Det är mycket på en gång.
Han säger själv att han inte var medveten om det och det var ingen aktiv handling.
Han kanske betedde sig på ett märkligt sätt. Är detta nånting som binder honom till mordet ?
Har han raderat bilder som är tagna på BP genom att ta över 900 bilder?
Är han mördare för att han har tagit 936 bilder plus ett avslutande klipp?
Citera
2021-09-30, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Stressad kanske.
Han hade blivit kallad till polis förhör. Han har en planerad resa framför sig och en nära vän som försvunnit. Det är mycket på en gång.
Han säger själv att han inte var medveten om det och det var ingen aktiv handling.
Han kanske betedde sig på ett märkligt sätt. Är detta nånting som binder honom till mordet ?
Lars, vem tror du är mördaren och varför mördas Lena, just där och då?
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-09-30 kl. 12:52.
Citera
2021-09-30, 12:50
Medlem
Citat:
Är det hedersrelaterat mord nu då?

Jag har hela tiden varit inställd på att det ingick svartsjuka i mordmotivet. Svartsjuka och känsla av kränkning från SDs håll sett. Det blev för mycket på en gång för stackars SDs huvud.
Citera
2021-09-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De flesta mördare tror inte de ska åka dit. De "är smartare än så".

Ja det är väl det som gör en till mördare. Den övertron.

Han måste ha varit i ett väldigt speciellt sinnestillstånd.
Som jämförelse med i tingsrätten där han ska vara lite pedagok och förklara hur allt logiskt hänger ihop.
Citera
2021-09-30, 12:55
Medlem
Citat:
Stressad kanske.

Väldigt många avvikande beteenden vid samma tidpunkt kan ge en bra indikation på något skumt. "Stressad", ja definitivt, det är väl bara förnamnet! Som många har påpekat redan: man måste kunna se helheten. Inte bara en händelse här och en där.
Citera
2021-09-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Ja… Just därför är det ju självklart att antingen var hon med på det innan, eller så började hans kampanj ”komma undan mord” redan där med vad hon ska säga i förhör etc.

Ja men ändå märkligt att typ prata ihop sig om mord och sen liksom avslöja detta som en bonus.

Alltså att efter mordet de planerat och genomfört avslöja en närmare relation.
Citera
2021-09-30, 13:17
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fetade. Då är frågan varför SD berättar om relationen för HD strax efter deadline? Alltså när de sitter på planet.

Jag såg att du redan har fått svar på denna fråga men svarar ändå.

Ja det är egentligen inte alls konstigt, i mina ögon.

Han inser först efter blivit kallad till polishuset 2ggr
att han gjort en FET missbedömning!

Eftersom han varit "säker" på att H varit ovetandes om den fortsatta otroheten mm
så antog han felaktigt att hon INTE har tjattrat till andra om S+L.
Tex JG o JS.

Och eftersom han även var "säker" på att L inte hade tjattrat till andra
om S och hennes fortsatta affärer och eskalerande problem och hot,
så ansåg han felaktigt även här att det inte fanns en risk för anmälan.

Men tji fick han...
Han blev den FÖRSTA att misstänkas just för att så många visste om deras relation/problem.
HAN var i själva verket ovetandes....
De andra hade tjattrat ordentligt!

Så vad kan han göra nu för att dämpa smällen??
För att möjligtvis blidka H och samtidigt klara undgå fängelsestraff?

Jo han ser till att de är ensamma tillräckligt länge och utan yttre störningar (folk) för att han ska få möjlighet att dels berätta med sina egna manipulerande ord om den fortsatta "kontakten" med L.
Och även förmedla/lägga upp en "strategisk" plan som hon måste vara med på för att synka.

Detta skrev jag om redan i våras en tid före domslutet.
Jag ser resan som ett ytterligare vägskäl, nu för att synka in H, damage control.

Man måste komma ihåg att han var inte bara rädd för att L skulle berätta,
utan han var rädd för VAD hon skulle berätta...
Allt.

Han behövde kontrollera VAD som skulle sägas.
För att inte riskera allt en sista gång.

Och så länge L levde så fanns hotet att ocensurerade o förnedrande berättelser skulle nå H.
Och det vore dödsstöten....

Han måste ha blivit djupt chockad över FUP och all info han fick vartefter utredningen började....
H och L hade "ratt-rati-rajan" både här o där.
Alldeles utan honom.

Så återigen:
Naiv och extrem övertro på sin egna betydelse/person...
Citera
2021-09-30, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja men ändå märkligt att typ prata ihop sig om mord och sen liksom avslöja detta som en bonus.

Alltså att efter mordet de planerat och genomfört avslöja en närmare relation.
Har inte ett dugg med saken att göra.

HD fullständigt avskyr LW. Hon anser att hon är en käpp i hjulet och den som ställt till det.
Självaste syndabocken som vore bäst som död och att hon försvann för alltid.
Han har tagit fasta på hennes ord förut som psyksjuk men skred aldrig till verket.
Hon har som sagt förtroendebrist och SD är på svagare is än nånsin via skilsmässan.

Det ses i FUP att han tolkar henne svagare än hon är; att hon fortfarande är lika lätt att kollra bort som 2007.

Han har en falsk trygghet via sin hybris och att han som vanligt kan snacka sig ur detaljer.
Det är ju vad han tror innan mordet, att HD inte fattar vidden av hans relation med LW.
Att han sen (semi)biktar sig om fortsatt kontakt är inte värst konstigt.
Såpass begriper han att det kommer uppdagas, men inte vidden av vad LW redan berättat till många andra. Ej heller att hon sparat utkast på mail. Samtidigt är LW nedtystad. Tror han.

Att han biktar sig har med förlorat förtroende att göra. Nu har han även mer än övertydligt visat HD vem han vill ha.
Han tror väl och hoppas att det ska ge en nystart och att ​han ska klara sig likt många andra blockhead som mördat.
Det är mer än övertydligt att han kämpar för att återgå HDs gunst och att LW mördas som tredje hjulet, ett hinder för att upprätta en relation med HD.
Citera
2021-09-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Begriper du inte skillnaden mellan kontakt och de detaljer som LW riskerar berätta?

Det är en katastrof om LW får berätta.och det ​är garanterat inte den light version som SD sen levererar som en sorts fin bikt till HD där han lättar sitt hjärta.

Om han nu varit i förhör begriper han väl risken med att relationen kommer upp i dagens ljus.

Du behöver nog finjustera och jobba på inlevelseförmågan/din empati med tanke på hur underligt du resonerar.
Den sits som SD är i just då är inte jämförbar med att retroaktivt se vidden av aktuell Fu.

Sen får jag väl återigen försöka ta ur dig villfarelsen att SD är nån sorts Örebros motsvarighet till Carlo Gambino som utför mer perfekta kriminella drag, men har en falsk tilltro till sin egen förmåga och kapacitet.

Att överskatta sig själv kan ställa till det rejält.
Det brukar vara störningarnas fallgrop vid mord. Smart men samtidigt korkad i andra hänseenden.

Tänkte att hon kanske hade lite följdfrågor bara. Frekvens, innehåll osv.
Vad SD och LW gör när de umgås har ju tyvärr HD annars väldigt bra koll på redan. Tack vare Lw:s redogörelse med alla sexställningar och hur SD pratar skit om HD.

Tror SD hade haft svårt att slå i HD att han och LW bara spelat luffarschack helt oskyldigt under sitt ”fortsatta umgänge”.

Så därav undrar jag om hon hade köpt ditt koncept ”kontakt”.

Ska fortsätta jobba på min empati och analytiska förmåga. Lovar.
Citera
2021-09-30, 13:59
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra metafor med kortleken (mobilen skrev korkeken, haha!)

Han är extremt naiv i vissa lägen, rent korkad, och blir som sagt arrogant förnärmad i nästa andetag. Den inre hjälten med superkoll får sig nog en törn. Han kan inte alls bedöma vad som försiggår på på ett mer emotionellt eller interpersonellt plan, det ses väldigt väl då han var chef.
Han tycks tro att universum roterar kring hans egen navel.

Han är bekymrad över HD och snokar enligt sedvanlig rutin, men verkar förvånas att hon är så storsint och tycker hon borde ha gjort en Lorena Bobbitt.
JS ser han snudd som en kompanjon som tar hand om hennes psykiska välbefinnande både före och efter mordet.

Att han pushar HDs "vänskap" med JS tror jag beror på hans egen otrohetshistorik i kombination med hur HD framställer att JS bara är en vän. Han förefaller ha köpt det hon säger med hull och hår.
Han är van att bestämma, men är osedvanligt laidback ang just JS.
JS:
"Stefan har påtalat att han förstått att kontakten mellan J och Hanna varit viktig och uppmanat Hanna att fortsätta kontakten."

Föga troligt att han vill uppmuntra, han verkar köra nåt plus minus noll, att det nog jämnar ut sig mer på skuldkontot? Hans försök att återställa nån sorts ekvilibrium.

Han till och med synkar åt HD så barnen inte ska se JS:

"Stefan har vetat om att de är vänner efter separationen. T.ex. pratade Stefan och Hanna på telefon när de var på eventet under lakritsdagen och synkade när han kom med barnen så att de inte skulle springa på varandra." Ab 150

Han är som sagt helt uppe i huvudet , en stelbent analytiker. Känslor, helhetsbedömning och läsa av människor är inte hans cup of tea.
Hjärnhalvorna verkar bråka mer än samverka när han processar intryck.

Hahahha korkek....

Ibland är det nog bättre att sitta just under en korkek,
hellre än att spela kort med en kortlek som inte är komplett.

Din beskrivning ovan får mig att tänka på alla de våldsdåd där gärningsmannen plötsligt svartnat i ögonen utan förvarning och exploderat ut i våldsamheter...

Den enorma kränkning de straxt före upplevde,
just i den sekund det går upp för dem att de INTE var ALLT.
Att de INTE lyckades manipulera. Att det INTE fick som de ville.
Att någon annan sa NEJ.
Någon de trott att de kontrollerade.
Och så vidare.

Jag tänker att "uppvaknandet" måste vara extra smärtsamt
när de väl inser att det var de själva som egentligen var korkade och ovetandes....
Just för att de själva föraktar "svaghet".
Och jag tror de många gånger ser svagheter hos andra.

Och om en "svagis" plötsligt blev stark så blir det en dubbel kränkning att slå ner.

Kan tro det är en stark instinkt hos vissa.

Nåväl, ja hjärnhalvorna utkämpade nog en hel del där, som du skrev.
Citera
2021-09-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att kan båda ljuga här, det för att sudda ut motiv.

För vad säger HD om det här innan 2019, innan hon själv blir häktad för mord.

Hela, ja iaf en stor del av motivbilden vilar ju på hennes att hennes ovetskap om otroheten skulle vara i farozonen.

Om HD skulle ha vetat om otroheten hela tiden, då raderas hotbilden ut, både för SD och henne själv.

Persoligen misstänker jag att HD inte visste, men kan ha av och till anat, misstänkt och misstrott SD. Det är väl inte så konstigt, då SD visar ånyo upp sitt opålitliga tryne genom att neka att han snokat i hennes enheter å det grövsta.

Varför skulle hon vilja döja det faktum att hon bytt mailadress i samband med det och på anat sätt inte tydligt visat i rätten att hon upplevt sig "stalkad" av SD. Det fick ju JS att reagera och på nytt ta kontkt med åklagrna. Han märkte ju att den bild han fått av relationen mellan HD/SD inte kommit fram i rätt utrsträckning i TR.

Jag ser ett skäl till att hon mörkar, ljuger. Det blir tydligare ju längre tiden går. I första förhören är HD öppnare, med blir allteftersom alltmer glömsk och ljuger och vägra att svara på vissa frågor. Det är för att skydda sig själv, särskilt 2019 och efter och även SDs motivbild måste suddas bort.

Hon vill inte att det ska se ut som att det finns någon som helst anledning till att paret vill ha bort Lena.

Slutsatsen att hon är misstänksam kan man nog dra. Frågan är vad som talar för att hon faktiskt vet? Och bevismässigt bör hon ha berättat det för någon kanske osv.

Ja men precis. Jag diskuterar utifrån att väldigt mycket är känt om HD, SD och LW.
Men väldigt lite om själva mordet.

Det som är känt är hur SD efter mordet, och kanske i viss mån HD mfl, städar efter det på olika sätt och döljer. Raderar osv som vi vet.

Att han mördar för att han är pressad står väl också ganska klart.

Sen har han pratat om döden men frågan kvarstår hur länge han planerat döda LW och var för han är så nöd tvungen att göra det.

Dölja otroheten skulle uppdagas snabbare om han genomför mordet än låter bli kanske. Vilket leder in på LW:s inställning. Var hon på väg bort eller inte?
Citera
2021-09-30, 14:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag såg att du redan har fått svar på denna fråga men svarar ändå.

Ja det är egentligen inte alls konstigt, i mina ögon.

Han inser först efter blivit kallad till polishuset 2ggr
att han gjort en FET missbedömning!

Eftersom han varit "säker" på att H varit ovetandes om den fortsatta otroheten mm
så antog han felaktigt att hon INTE har tjattrat till andra om S+L.
Tex JG o JS.

Och eftersom han även var "säker" på att L inte hade tjattrat till andra
om S och hennes fortsatta affärer och eskalerande problem och hot,
så ansåg han felaktigt även här att det inte fanns en risk för anmälan.

Men tji fick han...
Han blev den FÖRSTA att misstänkas just för att så många visste om deras relation/problem.
HAN var i själva verket ovetandes....
De andra hade tjattrat ordentligt!

Så vad kan han göra nu för att dämpa smällen??
För att möjligtvis blidka H och samtidigt klara undgå fängelsestraff?

Jo han ser till att de är ensamma tillräckligt länge och utan yttre störningar (folk) för att han ska få möjlighet att dels berätta med sina egna manipulerande ord om den fortsatta "kontakten" med L.
Och även förmedla/lägga upp en "strategisk" plan som hon måste vara med på för att synka.

Detta skrev jag om redan i våras en tid före domslutet.
Jag ser resan som ett ytterligare vägskäl, nu för att synka in H, damage control.

Man måste komma ihåg att han var inte bara rädd för att L skulle berätta,
utan han var rädd för VAD hon skulle berätta...
Allt.

Han behövde kontrollera VAD som skulle sägas.

Och så länge L levde så fanns hotet att ocensurerade o förnedrande berättelser skulle nå H.
Och det vore dödsstöten....

Han måste ha blivit djupt chockad över FUP och all info han fick vartefter utredningen började....
H och L hade "ratt-rati-rajan" både här o där.
Alldeles utan honom.

Så återigen:
Naiv och extrem övertro på sin egna betydelse/person...

Du skriver:

"Han behövde kontrollera VAD som skulle sägas.
"

Ja, så är det förmodligen.

Då funderar jag ändå på VAD han har sagt till HD om att relationen fortsatt. Jag tror inte att han sagt sanningen.

HD säger här 19 maj, att hon inte vet riktigt när hon får veta, på väg till USA... eller tidigare? Och sedan att kontkaten var "sporadiskt, utspritt, inte vet hur mycket, om det är på telefon eller mess....

Nä. jag tror inte alls att HD får veta sanningen, att det är en regelbunden sexuell relation fylld med konflikter från morgon till kväll.

A149/9
"F: Har du känslan av att dom träffades under den tiden också eller om du tänker tillbaka på
9
Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-05-19 13:28 diarienr: 5000-K574218-18
det nu, om dom fortsatte o träffas eller?
V: Ehh .. ja .. jag tror det och jag har fått det bekräftat att dom har fortsatt o träffas. Mm.
F: På vilket sätt har du fått det bekräftat?
V: Av Stefan.
F: Okej. Du har frågat och han har ..
V: Näe han berätta det.
F: Han berättade. När gjorde han det då?
V: Nu när vi var i USA.
"
//
s 14
"BF: Du ja tänkte på det.. Stefan berätta ju nu för dig när ni var bortresta sa du att .. den här
relationen med Lena har .. att han hade fortsatt med den .. har du känslan av att den liksom har
fortsatt under hela tiden även fast.. när ni fortfarande försökte eller?
V: Jag vet inte ..
BF: Mm. eller .. när i tid har Stefan sagt till dig då att han har haft relation med Lena?
V: Ja men det var ju nu när vi var borta.
BF: Ah.
V: Nu dom här dagarna.
BF: Ah .. men ska den relationen med Lena ha .. ha liksom pågått nu under våren?
V: Näe men .. näe men åh .. jag vet ju förresten att han har .. det sa han ju innan. Asså det är så
14
Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-05-19 13:28 diarienr: 5000-K574218-18
svårt o hålla ihop tiden .. (gråter) å så känner jag att jag framstår som att .. jag inte vet .. å bara ..
BF: Näe ..
F: Näe .. känns inte så ..
BF: Känn inte så Hanna. Vi har tål.. vi har tid på oss.
V: Jag vet ju att han har nämnt att dom ja dom har haft, han har gå .. hon har kontaktat honom
nån gång o hon har.. han har haft nån .. han .. nämnt men när det här var asså .. det har han ju,
jag har ju vetat om och efter vi separera så vet jag att han tog kontakt med .. eller när vi hade
bestämt.. för jag bodde ju kvar ett tag ..

F:Mm.
V: Då vet jag att han .. då sa han att ah men .. att han hade kontakt med henne .. eh .. å jag
frågade inte ingående hur mycket.. eh för det kände jag att.. det har inte jag med o göra just
då .. det liksom ..

V: Men han har ju nämnt att dom sporadiskt har haft ändå .. eh .. ja vet inte om det har varit..
ja .. jag vet inte hur mycket, jag vet inte om det är via när man pratar via telefon om det är
mess eh .. om
dom har träffats .. det vet jag inte ..

V: Eh .. jag vet bara att han har sagt det vi. .. eh såhär .. ah .. utspritt men ..
F: Kändes det som att du var på väg o flytta till ditt och så träffa du den här andra killen så
hade Stefan .. att ni liksom .. skulle ni pausa lite ett tag eller liksom varför .. för nu åkte ni till
USA sa du o firade att ni hade varit tillsammans, liksom hur..
V: Ah det var ju inte firandet nu som blev, men det var planen och ...
F: Ah näe ..
V: Å vi kunde inte avb .. eller vi hade ingen avbokning eh .. å det har varit velande fram o
tillbaka om vi ska åka över huvud taget liksom .. gör vi nått för o förstöra den relation vi ändå
har för vi har liksom .. vi har fortsatt o kunnat prata å vi har träffats med barnen, vi har käkat
tillsammans liksom .. eh ..
BF:Mm.
V:Ah ..
F: När blev det bestämt att ni skulle åka då eller när köpte ni biljetter o såna .. saker ..
V: Ah det gjorde vi ju i oktober tror jag ..
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in