2021-09-30, 05:39
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Nu har HB kommit på den snillrika idén att vi borde rösta genom den privatägda appen BankID. Tydligen tycker HB att det kommer öka säkerheten kring valet mot det system vi har nu där fysiska valsedlar räknas först av röstmottagare preliminärt på valnatten för att sedan kontrollräknas av Länsstyrelsen (hur det nu skulle gå att fuska med två obereonde rösträknare)

När folk ifrågasätter om det inskräktar på valhemligheter - ger HB ett hjärta på en kommentar från en lärjunge som lyder; "Varför dölja vad man röstar på?"

HB är alltså motståndare till valhemlighet

Valfusk är jättelätt.
En person anställd av kommunen sätter ihop en grupp som anmält sig frivilligt sedan innan.
Tänk att det är ett gäng mp och v som hamnar i vallokalen…. När det är dags för räkning, ta bort 500 sedlar från sd och lägg dit 250 s och 250 mp. Det perfekta brottet!!!!!
Detta är fullt möjligt sedan länge! Problemet är att de lapparna vi lämnar in inte blir unika på något sätt. Så det borde finnas rösträknare från alla partier som övervakar räkningen.
Citera
2021-09-30, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Valfusk är jättelätt.
En person anställd av kommunen sätter ihop en grupp som anmält sig frivilligt sedan innan.
Tänk att det är ett gäng mp och v som hamnar i vallokalen…. När det är dags för räkning, ta bort 500 sedlar från sd och lägg dit 250 s och 250 mp. Det perfekta brottet!!!!!
Detta är fullt möjligt sedan länge! Problemet är att de lapparna vi lämnar in inte blir unika på något sätt. Så det borde finnas rösträknare från alla partier som övervakar räkningen.

Nu är det ju så att varje allmänt val som förrättas sker genom den lokala valnämnden där partierna sitter och fattar besluten. Gällande rösträknare är det inte svårt att bli det om du så vill, men skulle det vara så att du har oturen att inte få bli rösträknare/mottagare så står det dig fritt och alla andra medborgare att se på när rösterna räknas då processen är offentlig.

Lägg därtill att det sker en slutgiltig räkning av länsstyrelsen som också är offentlig.

Det som dock har varit ett problem är att vissa röstmottagare har kryssat för fel namn i röstlängden så att vissa personer inte har kunnat rösta.

Spännande det du nämner där om unika lappar. Jag är faktiskt nyfiken på ett sådant system där du röstar digitalt via en blockkedjebaserad valplattform, när du avlagt din röst får du ett kvitto med en unik kod där du kan se vilken röst som avlagts.

Men att som Håkan Bärjmark förespråka BankID - en app som ägs av ett privat företag och som till och med lagrar information om hur snabbt och i vilken takt du tycker in din 6-siffriga pinkod - ska öka säkerheten för valet är rent utav korkat.
Citera
2021-09-30, 06:52
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Nu är det ju så att varje allmänt val som förrättas sker genom den lokala valnämnden där partierna sitter och fattar besluten. Gällande rösträknare är det inte svårt att bli det om du så vill, men skulle det vara så att du har oturen att inte få bli rösträknare/mottagare så står det dig fritt och alla andra medborgare att se på när rösterna räknas då processen är offentlig.

Lägg därtill att det sker en slutgiltig räkning av länsstyrelsen som också är offentlig.

Det som dock har varit ett problem är att vissa röstmottagare har kryssat för fel namn i röstlängden så att vissa personer inte har kunnat rösta.

Spännande det du nämner där om unika lappar. Jag är faktiskt nyfiken på ett sådant system där du röstar digitalt via en blockkedjebaserad valplattform, när du avlagt din röst får du ett kvitto med en unik kod där du kan se vilken röst som avlagts.

Men att som Håkan Bärjmark förespråka BankID - en app som ägs av ett privat företag och som till och med lagrar information om hur snabbt och i vilken takt du tycker in din 6-siffriga pinkod - ska öka säkerheten för valet är rent utav korkat.

Problemet är just att ingen övervakar.
Då är det fritt fram att ta en näve ”fel” röstsedlar och ersätta med lika många ”rätt”.
Senast redigerad av Henrikss 2021-09-30 kl. 06:54.
Citera
2021-09-30, 08:02
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Mytomanen följer den åsiktskorridor som är pk inom sekten, allt för att få swish-donationer till sitt drogberoende. Jag struntar fullständig i vad som kommer ur hans mun, jag ogillar hans personalia!

Skrattade gott när HB försökte inbilla oss att döttrarna skulle ringa. Han betedde sig som det var innan 1965, då när man var tvungen att beställa utlandssamtal och vänta på sin tur! Väldigt uppenbart att han följer tråden och skäms för att han inte har någon kontakt med sina barn.

Frågan är om han kan skämmas ? Det kan bara ha varit så att han kom på att det ser inte bra ut för hans image. Han har ju en uppblåst självbild mitt i all den där misären som inte går av för hackor. Jag skrattade också gott åt dåren. Han har sagt att han inte vet var dom bor så .....
Citera
2021-09-30, 09:52
Medlem
Citat:
Då är det fritt fram att ta en näve ”fel” röstsedlar och ersätta med lika många ”rätt”.

Vad jag vet utifrån den insikt som jag har kring valen där jag bor (vilket är god) så vet jag att det övervakas, om inte av allmänhet så av partiernas representanter i valnämnden.

Men om människor inte pallar att någon gång under sitt yrkesverksamma liv tjänstgöra en dag som rösträknare/mottagare eller ens att gå och kolla rösträkningen, ja då har man inte så mycket att gnälla på om valresultatet.
Citera
2021-09-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Han är SMART.

Har nog aldrig träffat en akademiker som honom som stinker så mycket Livets Hårda Skola.
Citera
2021-09-30, 10:17
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Har nog aldrig träffat en akademiker som honom som stinker så mycket Livets Hårda Skola.

Nej... Och han har ju flera tunga examina och flerårig erfarenhet på det.

Jag känner ingen som har ner än två högskoleutbildningar = losers.
Citera
2021-09-30, 10:49
Medlem
Citat:
Vad jag vet utifrån den insikt som jag har kring valen där jag bor (vilket är god) så vet jag att det övervakas, om inte av allmänhet så av partiernas representanter i valnämnden.

Men om människor inte pallar att någon gång under sitt yrkesverksamma liv tjänstgöra en dag som rösträknare/mottagare eller ens att gå och kolla rösträkningen, ja då har man inte så mycket att gnälla på om valresultatet.

Helt rätt är offentligt och vem som helst kan närvara och övervaka, dock ej störa.
Citera
2021-09-30, 10:52
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Kommer du att övervaka vid nästa val? Bara att du anmäler dig, eller traskar ner och kollar på hur övervakningen går till
Citera
2021-09-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Nej... Och han har ju flera tunga examina och flerårig erfarenhet på det.

Jag känner ingen som har ner än två högskoleutbildningar = losers.

Det många gör är att man läser på med kurser.
Tror inte HB har just någon akademisk bakgrund.
Med tanke att han håller sin Kustskeppar examen som är på ca 40 tim
Så högt.
Och det är inga HP på den kursen.
Är studieförbund
Typ ABF o dyl som kör kvällskurser e helger.
Skryter även om sitt förarbevis på skylift.
😂😂😂
Citera
2021-09-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritva2
Det många gör är att man läser på med kurser.
Tror inte HB har just någon akademisk bakgrund.
Med tanke att han håller sin Kustskeppar examen som är på ca 40 tim
Så högt.
Och det är inga HP på den kursen.
Är studieförbund
Typ ABF o dyl som kör kvällskurser e helger.
Skryter även om sitt förarbevis på skylift.
😂😂😂

Håkan Bärjmark har sagt vid flera tillfällen att han har en civilekonomsexamen vid Lunds universitet
Citera
2021-09-30, 13:28
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Håkan Bärjmark har sagt vid flera tillfällen att han har en civilekonomsexamen vid Lunds universitet

Även Journalist, Sjökapten, Officer och Pilot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in