2021-09-30, 12:02
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Många i tråden som varit jävligt säkra på både motiv och typ av explosiv vara , kanske ska ta några steg tillbaka och be de hånat för alternativa ideer om ursäkt?

Du begår samma misstag nu? Inte säkert att mannen som nu är misstänkt faktiskt är GM.
Citera
2021-09-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Kronofogden har hand om vräkningsärenden.
https://www.boupplysningen.se/boende/vrakning

Ja, OM han nu hade vräkningshotet hängande över sig, så skulle det te sig troligare att hämnas på Kronofogdemyndigheten istället och inte ens egen trapp tycker man
Citera
2021-09-30, 12:06
Medlem
Marks tidigare bedrifter och livsvärld talar väl inte att han hade förmåga till detta dåd.

En vildhjärna kan knappast planera och utföra som nu skett, tror trycket på polis och medias kåthet på att skriva nåt är orsaken till nyheten likt uppståndelsen kring Holmers kurdspår.
Citera
2021-09-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är precis detta som är det mest troliga. Vi kan i princip glömma detta med bomber.
En person har antänt byggnaden troligen på mer än ett ställe. Sedan har en explosion utlösts av branden. Det kan vara rökgas, gasol eller bensin till exempel. Det kan vara utplacerat av GM eller så har det funnits där tidigare. Det finns mycket som kan explodera vid en brand.

Förvisso, det är en ganska kraftig explosion som skett såpass att hissar och väggar skadats. Det å andra sidan leder till frågan att om gärningsmannen startade det med en brand, varför finns så explosionsfarligt material i ett bostadshus?
Citera
2021-09-30, 12:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Marks tidigare bedrifter och livsvärld talar väl inte att han hade förmåga till detta dåd.

En vildhjärna kan knappast planera och utföra som nu skett, tror trycket på polis och medias kåthet på att skriva nåt är orsaken till nyheten likt uppståndelsen kring Holmers kurdspår.
Man kan ju vara spritt jävla dår-galen men fortfarande intelligent..

Theodore Kaczynski för att ta ett exempel, en annan bombman.

Tillräckligt motiverad driven av dårskap så har du ett recept för ganska mycket.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Drabbar detta kronofogden menar du? Privatpersoner som utsatts för fara. Hoppas han avlivas med en slö kniv.

Du frågade vad myndigheterna har med detta att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround

Det krävs ingen förmåga alls att tända eld i en källare. Vi vet inte ens om han har utplacerat explosivt material.
Citera
2021-09-30, 12:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Han flyttade in i lägenheten då (för ett år sedan). Tidigare bodde han på en annan adress. Sannolikt är (eller var) det mammans lägenhet. Hon var skriven där tidigare.

Brotten begicks i fjol, men han blev alltså åtalad för en vecka sedan. Detta och vräkningen kan ha bidragit till förloppet.

Förefaller som det är motivbilden. Om man i övrigt inte har något mer att gå på. Men vräks/åtalas folk varje dag utan att det blir något större tjafs. Det man kan vända sig emot här är att brotten som han alltså åtalas för är inga våldsamheter. Det är ett jävla stort steg till att bomba sönder en hel kåk.

Men om han nu inte går att få tag på är väl kanske tillsammans med annat som bara polisen vet varför man snöat in sig på honom. Dock är det ju bara att gå tillbaka till Palmemordet och alla dessa 30+ åringar som blev oskyldigt utpekade i media för att man bör inte vara helt säker på att det är rätt snubbe.
Citera
2021-09-30, 12:10
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag läste på det lilla som finns på denna person och det enda som verkar konstigt är att han är försvunnen nu, det är märkligt. Annars så har han tagit ett stort steg från att driva processer och skrika på folk till att spränga ett hus.

jag tror inte han har med detta att göra, det enda som stör mig är att man inte kan hitta honom, det är lite försvårande nu

Sitter nog hållen i förvar och bearbetas ska du se, eller inte, om sådant ska vi inte veta något om.
Citera
2021-09-30, 12:13
Medlem
dannbaggens avatar
Otroligt vilken vändning detta har tagit sedan jag senast kollade, för några möten sedan!

Själv var jag mer och mer övertygad om att det var kopplat till gängbrottslighet och polismannen som bodde där, inte minst för att jag ju "Lärt mig detta från Flashback".

Nu är det 180 grader helt om, en 55 årig "haverist" som sprängde för att hans mamma skulle vräkas? Mer info lär följa, men det är nog inte otippat om en haverist som gör något sådant har sina sympatier åt det håll som brukar vädras här på forumet....
Citera
Medlem
Ja, det här spåret vet vi inte om den är riktig. Jag förstår att polisen vill få tag på mannen och förhöra honom samt se om det är han som är gärningsmannen.

Men visst är det mycket spännande folk man hittar i trappuppgången numera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Förvisso, det är en ganska kraftig explosion som skett såpass att hissar och väggar skadats. Det å andra sidan leder till frågan att om gärningsmannen startade det med en brand, varför finns så explosionsfarligt material i ett bostadshus?

Det kan finnas folk som förvarar bensindunkar och gasolflaskor i källarförråd för att ta ett par exempel. Det kan finnas undercentraler med tankar som kan explodera och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in