2021-09-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Gasol är en gas som blandar sej med luften, det gör inte bensin i en dunk.

Det ska dessutom vara i rätta proportioner för att det ska bli en optimal smäll.

Jo visst. Men om du har en dunk som upphettas av en brand och till sist brister så kommer bensinen att förgasas väldigt snabbt. Dels på grund av värmen och dels på grund av att trycket sjunker. Så det är inte alls som att hälla ut bensin och tända på.

Det är som med krut. Häller du ut lite krut och tänder på så fräser det till. Men har du det i en patron och slår på den så exploderar det.
Citera
2021-09-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Brandmännen som sprang omkring på kåkens tak på foton verkar inte ha hållit med dig om att rasrisken och byggnadskollaps var det primära. Brandmännen var inte passiva. Du sitter ju bara och gissar rakt ut.

Nu tolkar du ju det jag skriver med arslet.

Och det är skillnad att befinna sig på ett tak och i en källare. Speciallt ifall man har gjort bedömningen att golv och tak är instabila.

Och med passiv insats så menar jag inte att man står och tittar. Utan att man inte angriper branden rakt på. En aktiv insats är att du arbetar mot en brand. Det gör man ibland, och ibland gör man det inte beroende på risker på platsen.

Och ja, absolut är det gissningar. Ungefär som 99% av inläggen i den här tråden. Jag var inte där. Men jag har så pass mycket erfarenhet inom yrket att jag kan gissa med viss kunskap.
Citera
2021-09-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo visst. Men om du har en dunk som upphettas av en brand och till sist brister så kommer bensinen att förgasas väldigt snabbt. Dels på grund av värmen och dels på grund av att trycket sjunker. Så det är inte alls som att hälla ut bensin och tända på.

Det är som med krut. Häller du ut lite krut och tänder på så fräser det till. Men har du det i en patron och slår på den så exploderar det.
Krut bär på sin egen oxidator, du förstår inte hur många kubikmeter luft en 20 liters dunk med bensin behöver för en rejäl smäll.
Citera
2021-09-29, 23:31
Medlem
Är det ingen annan än jag som snöar lite på en ensam galning?
Har ju pratats om en pyroman bla.
Om det är som jag tror så har det med gängrättegången att göra.
(JW?) Spåret är också intressant, han som blev skjuten under Göteborgskravallerna.

Va tror ni om ensam galning spåret?
Citera
2021-09-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Krut bär på sin egen oxidator, du förstår inte hur många kubikmeter luft en 20 liters dunk med bensin behöver för en rejäl smäll.

Men detta gäller väl i så fall även gasol och vad en gasolexplosion kan åstadkomma såg vi ju i Arbogafallet.
Citera
2021-09-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ja det är nog många på Ernst Rosén som fått jobba över, vad tror du gäng eller olycka?

Olycka kan vi nog stryka då det inte finns gas i fastigheten. Gängrelaterat är väl mest troligt men inget kan uteslutas.
Citera
2021-09-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Är det ingen annan än jag som snöar lite på en ensam galning?
Har ju pratats om en pyroman bla.
Om det är som jag tror så har det med gängrättegången att göra.
(JW?) Spåret är också intressant, han som blev skjuten under Göteborgskravallerna.

Va tror ni om ensam galning spåret?
Satsar också på det. Har två tänkbara ensamma galningar på min lista. Första är Vänsterextremisten, andra är en speciell boende i huset.
Citera
2021-09-29, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Nu tolkar du ju det jag skriver med arslet.

Och det är skillnad att befinna sig på ett tak och i en källare. Speciallt ifall man har gjort bedömningen att golv och tak är instabila.

Och med passiv insats så menar jag inte att man står och tittar. Utan att man inte angriper branden rakt på. En aktiv insats är att du arbetar mot en brand. Det gör man ibland, och ibland gör man det inte beroende på risker på platsen.

Och ja, absolut är det gissningar. Ungefär som 99% av inläggen i den här tråden. Jag var inte där. Men jag har så pass mycket erfarenhet inom yrket att jag kan gissa med viss kunskap.
Men sluta. Om byggnaden bedöms ha rasrisk springer man inte runt på taken. Endera missade brandmännen att gå bakvägen via garaget i byggnaden och släcka från det hållet, eller så är bilden lite mysko.
Citera
2021-09-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSJC
Satsar också på det. Har två tänkbara ensamma galningar på min lista. Första är Vänsterextremisten, andra är en speciell boende i huset.

Vi har ju även pyromanen som härjar i området. Tydligen har han startat flera bränder i närheten sista tiden. Han skulle möjligen kunna vara den märkliga personen i trapphuset.
Citera
2021-09-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men detta gäller väl i så fall även gasol och vad en gasolexplosion kan åstadkomma såg vi ju i Arbogafallet.
Ja, energiinnehållet ja. Ett kilo dynamit innehåller inte mycket energi, joule. Men det som gör skillnad är hastigheten den förbränner energin på.
Citera
2021-09-29, 23:47
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Olycka kan vi nog stryka då det inte finns gas i fastigheten. Gängrelaterat är väl mest troligt men inget kan uteslutas.

För mig som vistats hundratals dagar i huset är gäng eller mordbrännare enda tänkbara förklaringarna, det enda som över huvud taget talar för olycka är väl att anställda på symaskins/sportaffärer möjligen begår fler misstag en måndag än senare vardagar.
Citera
2021-09-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSJC

Den sistnämnda om du tänker på grannen som hade stopp i avloppet. Han låter inte kapabel i mina öron. Det flöt trots allt runt skit i lägenheten. Men man vet ju aldrig.

Med vänsterextremisten, tänker du på han som blev skjuten under Göteborgskravallerna? Han sitter förresten fortfarande tror jag mig ha läst i tråden nu när jag tänker efter.

Han pyromanen då? Kan han ha steppat upp det och ballat ur fullständigt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in