Citat:
Ursprungligen postat av
vasastansstekar
Är det fel provbitar man studerat eller man på annat sätt misstagit sig så är det så. Det lär tiden utvisa. Men jag ser ingen uppenbar anledning att utgå från att skadorna inte beror på någon form av kraftig värme utveckling eller detonation. Jag köper alltså helt enkelt experternas auktoritet och anser att fyndet bör tas på allvar. I övrigt tror jag inte vi värderar bevisen olika. Jag menar dock, till skillnad från du, att man i ljuset av dessa nya fakta (jag är beredd att i detta läge betrakta de metallurgiska analyserna som just ”ny fakta”, du icke så) måste vara öppen för att revidera det hypotetiska sjunkförloppet. Därmed inte sagt att man ska ta på sig foliehatten och fantisera ihop de mest spektakulära förklaringarna.
Uppdatering:
efter att ha läst materialet på Fokus Estonias sida så tror jag inte för närvarande att de tagit fel bitar, den delen verkar klar. Det hindrar inte att ett logiskt steg är att ta nya prover direkt från visiret.
Då är Westermanns ppt mer intressant (
http://fokusestonia.se/wp-content/uploads/2021/09/Pressekonferanse-1.pdf). Hon verkar ha ett par olika slutsatser:
- inga tecken på kontakt-deformation
- vissa delar har utsatts för hög temperatur, över 850 resp. 900 C. Hon talar om ”temperature and time” resp.”time and temperature”. Ordet ”time” får inte mig att associera till explosion.
- ”High impact” har förekommit. Det sägs dock inte att det är på samma ställen som hög temperatur.
- Ingenstans säger Westermann att en explosion har ägt rum. Min fråga är därför om ”high impact” och ”high temperature” nödvändigtvis inträffat samtidigt, och på samma ställen.
Vad jag saknar är någon som helst analys hur den skrynklade plåten vi ser på hela kontaktytan mot förpiken skulle uppstått utan mekanisk kontakt, läs explosion, samtidigt som bogvisirets sidor är intakta. Vad är det för tryckvåg som valsar ihop underdelen av visiret samtidigt som detta har stöd mot förpiken? Likaså får vi ingen förklaring till hur denna explosion lyfter visiret så att det sliter sönder låsöronen i förpiken, men återigen utan att skada resten av visirets insida.
Som så ofta är en ”second opinion” och lite klarlägganden önskvärt.