2021-09-29, 18:13
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Smällde igår morse i Göteborg. En av de större smällarna i svensk modern tid. Med en grov brottslighet som löper amok, förslag om införande av ny ISK-skatt, stigande bensinpriser och en skenande inflation tror jag faktiskt att regeringen förlorar valet.

Samtidigt tror jag på att oppositionen bör satsa på att presentera ett konkret regeringsalternativ och inte köra på "var man för sig själv, gör vi upp efter valet". De borgerliga partierna prövade den taktiken i x antal decennier fram tills att de bildade Alliansen och äntligen kunde presentera en sammanhållen berättelse.

Jag har flera socialdemokratiska vänner som resonerar i stil med att "vi vet vad vi får med sossarna och vi räknar med att miljöpartiet körs över när det väl räknas". Många är villiga att gå över till Moderaterna, men de känner sig nog osäkra på vad SD kan tänkas kräva i en kohandel. "Osäkerhet" stavas ordet.

Presenteras ett trovärdigt regeringsalternativ lagom till valet, där alla konfliktytor är utredda och förhandlingar avklarade tror jag att folk skulle bli mycket lugnare.

"Ah, det SD krävde var ju typ moderat politik ändå, men då kan jag ju gå över från sossarna till M..."

EDIT: Precis som att många valet 2018 sade att de skulle rösta på SD men till slut körde på M, tror jag att vi i nästkommande val kommer se en migration från S till M. När de väl står vid båset är de villiga att ge de där moderaterna en chans, särskilt nu när vi vet exakt hur de kommer förhålla sig till SD.

Man tycker ju det men samtidigt har vi lärt oss att folk är dumma i huvudet. Att leva i sin egen bubbla är svenskars favoritsysselsättning och jag lovar dig att i samhället jag bor i ger de flesta blanka fan i vad som händer i Göteborg. Samma sak med Vetlanda, Drottninggatan. De kanske pratar om det i ett par dagar men sen är guldfiskminnet tillbaka och Löfvens lögner som gäller igen. Jag tänker inte överskatta svenska folket fler gånger.
Citera
2021-09-29, 18:17
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Man tycker ju det men samtidigt har vi lärt oss att folk är dumma i huvudet. Att leva i sin egen bubbla är svenskars favoritsysselsättning och jag lovar dig att i samhället jag bor i ger de flesta blanka fan i vad som händer i Göteborg. Samma sak med Vetlanda, Drottninggatan. De kanske pratar om det i ett par dagar men sen är guldfiskminnet tillbaka och Löfvens lögner som gäller igen. Jag tänker inte överskatta svenska folket fler gånger.

En ekonomisk kris gynnar vänstern med sina bidragsberoende och nya arbetslösa samtidigt som den eskalerande kriminaliteten gynnar SD/M.

Så jag ser det som +-0

Dock kan en kris i ekonomin på riktigt få folk att börja rösta på förändring. Folk är för bekväma. Samtidigt som en ekonomisk kris kommer skapa ännu mer kaos i kriminalitet och samhället. Kommer bli väldigt instabilt och det gynnar nog SD som varnat för utvecklingen.

Men svenskar röstar idiotiskt så vad vet jag.
Citera
2021-09-29, 18:26
Medlem
Det känns lite som fördel SD just nu. Nu avpolleterar man inte politiker bara på order av Expo eller Aktuellt Fokus, eller Aftonhoran. Det ger stadga att man förmår stå emot.

Det gäller också att lyfta fram skolbränderna. Igår brann en förskola i Norrköping och den lär ha totaltförstörts, liksom en skolbrand i Göteborgstrakten, som dock kunde släckas snabbt.

Och den stora smällen i Göteborg.

Sedan tror jag också att SD:s prestige ökar i och med man lägger fram tusenlappen till pensionärerna och exakt preciserar att det kostar 23,1 miljarder.
Bra och konkret.

Jag har inte följt Ipsos men ligger man mellan 20,0% till 21,0% är det bra. Bra också att SD börjar käfta upp sig lite mot M. Borgfreden är inte billig.
Citera
2021-09-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En ekonomisk kris gynnar vänstern med sina bidragsberoende och nya arbetslösa samtidigt som den eskalerande kriminaliteten gynnar SD/M.

Så jag ser det som +-0

Dock kan en kris i ekonomin på riktigt få folk att börja rösta på förändring. Folk är för bekväma. Samtidigt som en ekonomisk kris kommer skapa ännu mer kaos i kriminalitet och samhället. Kommer bli väldigt instabilt och det gynnar nog SD som varnat för utvecklingen.

Höga elpriser och höge bensin och dieselpriser svider i plånboken. Snart kanske det hårt arbetande folket får skippa fredagsgroggen. Här finns mycket för SD att vinna, men det gäller att bedriva spelet skickligt.
Citera
2021-09-29, 18:31
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:

Så jag ser det som +-0

Det största problemet med att vara ett icke-nationalistiskt land som Sverige är vi slutar bry oss om våra egna medborgare. Att svenska Ebba mördas av en illegal Uzbek som fått avslag på sin asylsökan borde i ett normalt land leda till enorma uppror och krav på regeringens avgång. Nåt sånt såg vi aldrig röken av. Jag är också delskyldig men den övergripande mentaliteten gör det omöjligt att öppet stå upp för sitt folk
Citera
2021-09-29, 18:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det största problemet med att vara ett icke-nationalistiskt land som Sverige är vi slutar bry oss om våra egna medborgare. Att svenska Ebba mördas av en illegal Uzbek som fått avslag på sin asylsökan borde i ett normalt land leda till enorma uppror och krav på regeringens avgång. Nåt sånt såg vi aldrig röken av. Jag är också delskyldig men den övergripande mentaliteten gör det omöjligt att öppet stå upp för sitt folk

Just så.

Det enda svensken bryr sig om är materiella ting, status och sex. Inget själsligt alls.

Kallt och ytligt. Folkhemmet var helt annorlunda.
Citera
2021-09-29, 19:19
Medlem
KingKristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det förutsätter ju att det alltid är samma förhållande mellan ett år innan ett val och valet. Utvecklingen sista året kan nog vara olika från val till val.

Absolut, men många är tvärsäkra på att SD alltid kommer öka. Vid varje val tillkommer ändå ca 7 % nya väljare och försvinner 7 % väljare ur elektoratet. Jag tror även många sverigedemokrater blivit väldigt bekväma av sig, det är min bild.

De andra partierna kämpar ju om att ta väljare från SD.

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
De är jämnstora nu. Innan pandemin var SD mycket större. En del M-röstare kommer kanske att stödrösta på Kd och L. Jag tror du har fel men hoppas att både SD och M blir stora och växer på vänsterns bekostnad.

En del M-röstare kan säkert rösta på KD och L, men det sker ju rätt mycket hopp mellan alla partier. Och SD-väljare kan även bli omotiverade att rösta pga smutskastningskampanjer från S.

Citat:
Jag är rädd att du kan ha en poäng. Det har skett ett skifte i att det inte längre känns obekvämt för SDare att avslöja sig i telefon. Det är min teori. Men då kan man undra sig varför SD sjönk kraftigt vid valet jämfört med opinionsmätningar och det troliga där är att flertalet nya SD-sympatisörer blev extremt obekväma i vallokalen. Det känns också som väldigt typiskt Sverige och svensk mentalitet.

Efter 2018 lärde vi oss också att förändring kan bli svårare än vi trodde men SDs tillbakagång i kyrkovalet kan nog ha vart bra för dem. SD måste förstå att dom är dödliga, för det är de i allra högsta grad.

Så är det. Många sverigedemokrater till och med är stolta över att rösta på partiet.

Jag vet inte om så många ändrar sig i vallokalen, jag tror snarare att en del SD-sympatisörer väljer soffan (även om jag inte har statistik som stödjer det, men allmän känsla). Och att de precis som S måste motivera folk att gå till vallokalen. Ibland toppar SD säkert också lite för tidigt, och blir osynliga när andra frågor kommer upp.
Citera
2021-09-29, 20:31
Medlem
Citat:
Det är svårt att veta, "Alliansen" tog ju makten genom att gå till val som ett block. Men för SD är normalisering och acceptans viktigare än röstmaximering långsiktigt. De som accepterar oss skall vi också "belöna".

Angående sosseriet så har vi ju diskuterat det många gångar. Vi har olika utgångspunkt och målsättning; därför kommer vi till olika slutsatser. Gammelsossar vill reformera, restaurera S så att de blir som förr och sedan kan ta makten igen. Sverigedemokrater vill ersätta S. Vi vill att de aldrig skall komma tillbaka för vi vill ta deras plats. Vi vill bli det dominerande partiet i Sverige som S var förr; och det är bara möjligt om S utplånas. När S läggs ned som parti så kan vi börja hylla det positiva i gamla S. Fram till dess är det vi mot dem. Och S resonerar på samma vis; det är därför de kör allt sitt rasist och 30-talet. Det finns inte plats för S och SD i svensk politik utan det ena partiet måste bort. S är mäktiga men vi är unga och starka.

Citat:
Vore fint om alla dessa tre skitpartier åkte ut men jag tror både MP och KD kommer klara sig med stödröster. Det blir svårare för L.

Det går inte att resonera med dig kring spelteorin i att alienera S-marginalväljare, men jag gillar din attityd.
Citera
2021-09-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det känns lite som fördel SD just nu. Nu avpolleterar man inte politiker bara på order av Expo eller Aktuellt Fokus, eller Aftonhoran. Det ger stadga att man förmår stå emot.

Det gäller också att lyfta fram skolbränderna. Igår brann en förskola i Norrköping och den lär ha totaltförstörts, liksom en skolbrand i Göteborgstrakten, som dock kunde släckas snabbt.

Och den stora smällen i Göteborg.

Sedan tror jag också att SD:s prestige ökar i och med man lägger fram tusenlappen till pensionärerna och exakt preciserar att det kostar 23,1 miljarder.
Bra och konkret.

Jag har inte följt Ipsos men ligger man mellan 20,0% till 21,0% är det bra. Bra också att SD börjar käfta upp sig lite mot M. Borgfreden är inte billig.

Den fejkade "nolltoleransen" var ett otyg som bara legitimerade det ensidiga grävandet kring partiet och förstärkte bilden att partiet var fullt av skumma företrädare.

En tusenlapp mer till pensionärerna är helt rätt kommunikation.
Citera
2021-09-29, 21:34
Medlem
Haddock93s avatar
Rätt sjukt hur stort SD dominerar bland männen i senaste Novus. M och S har ingen chans. 28,2% för SD och närmast är M på 22,2%. Rätt galet egentligen att SD är ett 30% parti hos männen. Var tredje man röstar SD.

Tur det för kvinnor.. ja ni vet problemet.

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1440719635494539269/photo/2
Citera
2021-09-29, 21:47
Medlem
Citat:
Rätt sjukt hur stort SD dominerar bland männen i senaste Novus. M och S har ingen chans. 28,2% för SD och närmast är M på 22,2%. Rätt galet egentligen att SD är ett 30% parti hos männen. Var tredje man röstar SD.

Tur det för kvinnor.. ja ni vet problemet.

Inte alls förvånad. Personer jag jobbar med i finansbranschen (nästan bara män) börjar allt mer visa öppet att Sverige går åt fel håll och prata om det, förut pratade man aldrig politik. Liksom man äter lunch och de pratar om gängkriminalitet, kaos i barnens skolor, daltande med brottslingar, galna elpriser, trötthet på Greta, fördelar med kärnkraft, ISK-beskattning, höga skatter etc. Inte sådan ton som på Flashback såklart, men helt uppenbart en underton om att Sverige går åt fel håll och att regeringen helt tappat greppet (dvs att man helt klart vill ha annat styre). Min enda kollega som är öppet SDare är född i Sverige av arbetskraftsinvandrare (juggar) men jag är säker på att fler nog röstar SD eller i alla fall kan tänka sig att göra det. Skulle någon fråga mig rakt ut vad jag röstar skulle jag säga SD och är säker på att jag inte skulle behandlas dåligt pga det (men ren politisk propaganda vill nog ingen ha på arbetsplatsen).

Av någon anledning är jag ovanligt optimistisk idag men jag tror och hoppas att med männen kommer kvinnorna. Långt ifrån alla, men i säg par där mannen jobbar inom industrin och röstar SD och frun inom vården och röstar S är nog ändå chansen hyfsad att mannen får med sig frun till SD tillslut, SD blir mer normaliserade i takt med att de växer och hennes man som förhoppningsvis är vettig i hennes ögon röstar SD. Långt ifrån alla och jag vet att i många förhållanden pratar man inte politik, men kan säg 1 av 6 SD män som är i förhållande med en kvinna som röstar rödgrönt få henne att rösta SD eller M kommer det kanske att räcka för att vinna valet.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-09-29 kl. 21:54.
Citera
2021-09-29, 23:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Rätt sjukt hur stort SD dominerar bland männen i senaste Novus. M och S har ingen chans. 28,2% för SD och närmast är M på 22,2%. Rätt galet egentligen att SD är ett 30% parti hos männen. Var tredje man röstar SD. Tur det för kvinnor.. ja ni vet problemet.

Kvinnorna som röstar S avgör valet. Kan SD börja vinna över dem är det slut för sossarna. Viktigt att SD fick sådan uppmärksamhet av gammelmedia nu om pensionerna, (Media vill ju visa hur olika M och SD är men SD tjänar på att de visar det; många sossar tror att SD är ett högerparti för det har varit medias narrativ hittills). Nya budgetutspel om vården och skolan behövs och att media lyfter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in