2021-09-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Viktor Barth-Kron på Expressen räknar C som rödgröna nu. Citat: "61 procent av centerväljarna har störst förtroende för Magdalena Andersson, medan bara 9 procent föredrar Ulf Kristersson. För moderater som alltjämt drömmer om att C ska ångra sitt snedsteg vänsterut och ”komma hem” lagom till valet är detta förmodligen en tillnyktrande dusch. Historien är rörlig och framtiden lång, men här och nu är Centerpartiet ett rödgrönt parti."

Borgerliga tidningen Expressen och väljarna själva ser C som ett rödgrönt parti. Kan det påverka OU? Kan vissa centerpartister inse att deras parti blivit vänster och gå över till M?

Principen är densamma som för SD: genom att på förhand binda sig i ett block, riskerar C tappa marginalväljare till andra blocket. Inte många, men när det handlar om två jämna block blir swing-väljarna avgörande.

Av lojalitet till det rödgröna lägret och egenintresse vill alltså C vårda sitt varumärke som en tredje kraft, ett borgerliget parti för "riktiga" liberaler. Vad man gör EFTER valet, är en annan sak. Det är då röster ska växlas in i inflytande. Vad som inte gynnar rödgröna blocket är om C tonar ned sin borgerliga profil INNAN valet.

Min poäng - som väl ingen egentligen motsäger? - är detta, att det kostar röster att välja block. Det som verkar vara svårt att acceptera är att detta samtidigt kan vara kontraproduktivt genom att man faktiskt gynnar andra blocket. En uppoffring måste väl vara bra?

Går det att resonera mot påståendet att det SD gjorde 2015 och i valrörelsen, hjälpte S att behålla makten 2018 ? Detta är något som hysteriska SD-supportrar (då menar jag inte dig personligen) bör tänka på när man är beredd att offra vad som helst för att "få påverka" eftersom läget i landet är så illa som det är.

Att närma sig M kostar marginella vänsterväljare som går förlorade för det presumtiva "nationalkonservativa" blocket som måste till för att rädda Sverige och Sverige går förlorat.

Samma sak med sossehatet. Det är mycket möjligt att det inte alienerar många att larpa MUF:are med slagorden "Ned med sosseriet!" på en t-tröja eller "avslöja" Per Albin som den riktiga rasisten - men det sker på den helt avgörande marginalen. Nostalgiska folkhemssossar stöts bort - och sosseriet behåller makten.
Citera
2021-09-29, 11:41
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
DN/Ipsos: Tre partier balanserar på spärren
"Vi har inte tidigare varit i någon situation där tre partier så tydligt balanserat på eller under riksdagsspärren", säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos. [...] Läget för L och KD innebär att det är två partier på högersidan som lever farligt. Om både KD och L behöver stödröster kan det innebära ett dilemma för borgerliga väljare. Vilket parti ska de rösta på för att det ska bli en borgerlig regering?
Edit: Notera även att Vänsterpartiet är lika stora som KD, L och Mp tillsammans.
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2021-09-29 kl. 11:47.
Citera
2021-09-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ipsos 29/9 25/8 Diff Val 2018 Diff
================================================== ============
S 25 25 0 28,3 -3,3
V 11 11 0 8,0 3,0
MP 4 5 -1 4,4 -0,4
M 22 21 1 19,8 2,2
C 8 8 0 8,6 -0,6
L 3 3 0 5,5 -2,5
KD 4 4 0 6,3 -2,3
SD 21 20 1 17,5 3,5
================================================== ============
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/09/29/valbarometer-tre-partier-nara-sparren-ipsos.html

M och SD ökar med varsin procentenhet, MP tappar och resten ligger still. Då undersökningen genomfördes 14-26 september innehåller den effekten av Morgan Johanssons debackel i SVT 30 minuter, Dambergs "vi har varit ängsliga" men inte bomben i Göteborg eller friandet av Fogelklou.

Ska bli spännande att se om bomben i Göteborg har någon effekt på instituten som mäter just nu. En stadig uppgång för M+KD+SD till runt 50% innan året är slut skulle ge ett bra momentum när vi går in i valåret.
Citera
2021-09-29, 15:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/09/29/valbarometer-tre-partier-nara-sparren-ipsos.html

M och SD ökar med varsin procentenhet, MP tappar och resten ligger still. Då undersökningen genomfördes 14-26 september innehåller den effekten av Morgan Johanssons debackel i SVT 30 minuter, Dambergs "vi har varit ängsliga" men inte bomben i Göteborg eller friandet av Fogelklou.

Ska bli spännande att se om bomben i Göteborg har någon effekt på instituten som mäter just nu. En stadig uppgång för M+KD+SD till runt 50% innan året är slut skulle ge ett bra momentum när vi går in i valåret.

Vem fan bryr sig m en Fågelklo? Eller att Morgan stammar i TV. Bomberna har nog viss betydelse det tror jag särskilt om de träffar PK folkets hem.

Vi får se om gängen deltar i valet nästa år. Säker kan man inte vara men sannolikt gör de några sprängfyllda inlägg.
Citera
2021-09-29, 15:38
Medlem
JoeBidens avatar
Smällde igår morse i Göteborg. En av de större smällarna i svensk modern tid. Med en grov brottslighet som löper amok, förslag om införande av ny ISK-skatt, stigande bensinpriser och en skenande inflation tror jag faktiskt att regeringen förlorar valet.

Samtidigt tror jag på att oppositionen bör satsa på att presentera ett konkret regeringsalternativ och inte köra på "var man för sig själv, gör vi upp efter valet". De borgerliga partierna prövade den taktiken i x antal decennier fram tills att de bildade Alliansen och äntligen kunde presentera en sammanhållen berättelse.

Jag har flera socialdemokratiska vänner som resonerar i stil med att "vi vet vad vi får med sossarna och vi räknar med att miljöpartiet körs över när det väl räknas". Många är villiga att gå över till Moderaterna, men de känner sig nog osäkra på vad SD kan tänkas kräva i en kohandel. "Osäkerhet" stavas ordet.

Presenteras ett trovärdigt regeringsalternativ lagom till valet, där alla konfliktytor är utredda och förhandlingar avklarade tror jag att folk skulle bli mycket lugnare.

"Ah, det SD krävde var ju typ moderat politik ändå, men då kan jag ju gå över från sossarna till M..."

EDIT: Precis som att många valet 2018 sade att de skulle rösta på SD men till slut körde på M, tror jag att vi i nästkommande val kommer se en migration från S till M. När de väl står vid båset är de villiga att ge de där moderaterna en chans, särskilt nu när vi vet exakt hur de kommer förhålla sig till SD.
Senast redigerad av JoeBiden 2021-09-29 kl. 15:42.
Citera
2021-09-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Smällde igår morse i Göteborg. En av de större smällarna i svensk modern tid. Med en grov brottslighet som löper amok, förslag om införande av ny ISK-skatt, stigande bensinpriser och en skenande inflation tror jag faktiskt att regeringen förlorar valet.

Samtidigt tror jag på att oppositionen bör satsa på att presentera ett konkret regeringsalternativ och inte köra på "var man för sig själv, gör vi upp efter valet". De borgerliga partierna prövade den taktiken i x antal decennier fram tills att de bildade Alliansen och äntligen kunde presentera en sammanhållen berättelse.

Jag har flera socialdemokratiska vänner som resonerar i stil med att "vi vet vad vi får med sossarna och vi räknar med att miljöpartiet körs över när det väl räknas". Många är villiga att gå över till Moderaterna, men de känner sig nog osäkra på vad SD kan tänkas kräva i en kohandel. "Osäkerhet" stavas ordet.

Presenteras ett trovärdigt regeringsalternativ lagom till valet, där alla konfliktytor är utredda och förhandlingar avklarade tror jag att folk skulle bli mycket lugnare.

"Ah, det SD krävde var ju typ moderat politik ändå, men då kan jag ju gå över från sossarna till M..."

EDIT: Precis som att många valet 2018 sade att de skulle rösta på SD men till slut körde på M, tror jag att vi i nästkommande val kommer se en migration från S till M. När de väl står vid båset är de villiga att ge de där moderaterna en chans, särskilt nu när vi vet exakt hur de kommer förhålla sig till SD.
Är de rädda för att få gaskammare och journalister som hängs i lyktstolpar med SD eller vad är de rädda för? Jag kan LITE förstå sossar som tvekar om att rösta SD för att de är livrädda för att M ska sänka deras pensioner och välfärd men om de redan kan tänka sig moderaterna?
Citera
2021-09-29, 16:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Principen är densamma som för SD: genom att på förhand binda sig i ett block, riskerar C tappa marginalväljare till andra blocket. Inte många, men när det handlar om två jämna block blir swing-väljarna avgörande.

Av lojalitet till det rödgröna lägret och egenintresse vill alltså C vårda sitt varumärke som en tredje kraft, ett borgerliget parti för "riktiga" liberaler. Vad man gör EFTER valet, är en annan sak. Det är då röster ska växlas in i inflytande. Vad som inte gynnar rödgröna blocket är om C tonar ned sin borgerliga profil INNAN valet.

Min poäng - som väl ingen egentligen motsäger? - är detta, att det kostar röster att välja block. Det som verkar vara svårt att acceptera är att detta samtidigt kan vara kontraproduktivt genom att man faktiskt gynnar andra blocket. En uppoffring måste väl vara bra?

Går det att resonera mot påståendet att det SD gjorde 2015 och i valrörelsen, hjälpte S att behålla makten 2018 ? Detta är något som hysteriska SD-supportrar (då menar jag inte dig personligen) bör tänka på när man är beredd att offra vad som helst för att "få påverka" eftersom läget i landet är så illa som det är.

Att närma sig M kostar marginella vänsterväljare som går förlorade för det presumtiva "nationalkonservativa" blocket som måste till för att rädda Sverige och Sverige går förlorat.

Samma sak med sossehatet. Det är mycket möjligt att det inte alienerar många att larpa MUF:are med slagorden "Ned med sosseriet!" på en t-tröja eller "avslöja" Per Albin som den riktiga rasisten - men det sker på den helt avgörande marginalen. Nostalgiska folkhemssossar stöts bort - och sosseriet behåller makten.

Det är svårt att veta, "Alliansen" tog ju makten genom att gå till val som ett block. Men för SD är normalisering och acceptans viktigare än röstmaximering långsiktigt. De som accepterar oss skall vi också "belöna".

Angående sosseriet så har vi ju diskuterat det många gångar. Vi har olika utgångspunkt och målsättning; därför kommer vi till olika slutsatser. Gammelsossar vill reformera, restaurera S så att de blir som förr och sedan kan ta makten igen. Sverigedemokrater vill ersätta S. Vi vill att de aldrig skall komma tillbaka för vi vill ta deras plats. Vi vill bli det dominerande partiet i Sverige som S var förr; och det är bara möjligt om S utplånas. När S läggs ned som parti så kan vi börja hylla det positiva i gamla S. Fram till dess är det vi mot dem. Och S resonerar på samma vis; det är därför de kör allt sitt rasist och 30-talet. Det finns inte plats för S och SD i svensk politik utan det ena partiet måste bort. S är mäktiga men vi är unga och starka.
Citera
2021-09-29, 16:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
DN/Ipsos: Tre partier balanserar på spärren
"Vi har inte tidigare varit i någon situation där tre partier så tydligt balanserat på eller under riksdagsspärren", säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos. [...] Läget för L och KD innebär att det är två partier på högersidan som lever farligt. Om både KD och L behöver stödröster kan det innebära ett dilemma för borgerliga väljare. Vilket parti ska de rösta på för att det ska bli en borgerlig regering?
Edit: Notera även att Vänsterpartiet är lika stora som KD, L och Mp tillsammans.

Vore fint om alla dessa tre skitpartier åkte ut men jag tror både MP och KD kommer klara sig med stödröster. Det blir svårare för L.
Citera
2021-09-29, 16:22
Medlem
KingKristerssons avatar
Överskattas SD fortfarande i opnionsundersökningarna?

Går jag tillbaka och kollar opinionsmätningar på september 2017 när det var ett år innan valet senast hade Sverigedemokraterna 19,6 procent av rösterna i de mätningarna. Sedan tappade de drygt två procentenheter till och med valet 2018.

Samma månad, september 2017, hade Moderaterna 16,6 procent av rösterna. Nu i september 2021 ligger siffrorna på M 21,7 och SD på 19,6 procent igen.

M fick i valet 2018 19,8 procent och SD 17,5 procent.
Moderaterna underskattades alltså med ca 16 procent och Sverigedemokraterna överskattades kraftigt.

Det borde innebära att M ungefär lär få 25 procent av rösterna i nästa riksdagsval. SD har inte en chans i världen att bli näst största parti eller största parti, om denna matematiska modell stämmer. SD kan i bästa fall hoppas att uppnå samma valresultat som första gången.
Citera
2021-09-29, 17:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKristersson
Går jag tillbaka och kollar opinionsmätningar på september 2017 när det var ett år innan valet senast hade Sverigedemokraterna 19,6 procent av rösterna i de mätningarna. Sedan tappade de drygt två procentenheter till och med valet 2018.
Samma månad, september 2017, hade Moderaterna 16,6 procent av rösterna. Nu i september 2021 ligger siffrorna på M 21,7 och SD på 19,6 procent igen.
Moderaterna underskattades alltså med ca 16 procent och Sverigedemokraterna överskattades kraftigt.
Det borde innebära att M ungefär lär få 25 procent av rösterna i nästa riksdagsval. SD har inte en chans i världen att bli näst största parti eller största parti, om denna matematiska modell stämmer. SD kan i bästa fall hoppas att uppnå samma valresultat som första gången.

Men det förutsätter ju att det alltid är samma förhållande mellan ett år innan ett val och valet. Utvecklingen sista året kan nog vara olika från val till val.
Citera
2021-09-29, 17:44
Medlem
Citat:

De är jämnstora nu. Innan pandemin var SD mycket större. En del M-röstare kommer kanske att stödrösta på Kd och L. Jag tror du har fel men hoppas att både SD och M blir stora och växer på vänsterns bekostnad.
Citera
2021-09-29, 18:07
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:

Jag är rädd att du kan ha en poäng. Det har skett ett skifte i att det inte längre känns obekvämt för SDare att avslöja sig i telefon. Det är min teori. Men då kan man undra sig varför SD sjönk kraftigt vid valet jämfört med opinionsmätningar och det troliga där är att flertalet nya SD-sympatisörer blev extremt obekväma i vallokalen. Det känns också som väldigt typiskt Sverige och svensk mentalitet.

Efter 2018 lärde vi oss också att förändring kan bli svårare än vi trodde men SDs tillbakagång i kyrkovalet kan nog ha vart bra för dem. SD måste förstå att dom är dödliga, för det är de i allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in