2021-09-29, 16:58
Medlem
Steff83s avatar
Inget nytt här då? DNA:t tex?
Citera
2021-09-29, 17:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
På foton från lekplatsen syns ju en stig som går in, så att den stigen finns är uppenbart.

Om Helena gick hem så skulle hon rimligtvis ha gått den norra stigen och inte via lekplatsen. Fynden på lekplatsen måste betyda att antingen har Helena följt med den vita bilen till lekplatsen eller också har hon mot sin vilja förts via stigen till lekplatsen.

Jag lutar mer och mer åt att Helena gått från Ekuddenvägen och blivit överfallen öster om bergknallen och dödats eller gjorts medvetslös. Hennes ena sko kan ha fallit av redan under den situationen. Den andra kan ha glidit av under det att hon bars.

Finns det någon uppgift om hur långt från vägen som den andra skon hittades? Om de återfunnits en bit från varandra i öst-västlig riktning så talar det för att åtminstone den första skon glidit av. Vore det en medveten handling att ta av skorna skulle de hittas närmare varandra, även om förövaren kan ha kastat en till höger och en till vänster, dvs norrut respektive söderut.

Jag tror att det var Jenvén som visade på var skorna hade hittats. (Inte säker dock.) Så som jag förstod, så var de ganska nära varandra i öst-västlig riktning och ca 7-10 m från stigen, båda två åt var sina håll. De borde då ha legat ca 15-16 m från varandra, men med ungefär samma avstånd från Ekuddenvägen. Som han visade, så hade skorna kastats in från samma punkt, men en åt vänster och en åt höger.

Personligen tror jag att skorna ramlat av ungefär vid samma punkt (vid det ev. överfallet) och att gm därefter kastat in varje sko för sig åt olika håll, från samma ställe på stigen.

Med tanke på att det ska ha varit tät vegetation vid den tiden, så borde det väl ha behövts ett ordentligt kast för att skorna skulle nå ca 7-10 m in i skogen? De kanske behövde ta sig förbi både grenar, höga buskar och träd? Inte så troligt därmed att Helena själv sparkat in skorna i skogen.
Citera
2021-09-29, 17:30
Medlem
Citat:
På foton från lekplatsen syns ju en stig som går in, så att den stigen finns är uppenbart.

Om Helena gick hem så skulle hon rimligtvis ha gått den norra stigen och inte via lekplatsen. Fynden på lekplatsen måste betyda att antingen har Helena följt med den vita bilen till lekplatsen eller också har hon mot sin vilja förts via stigen till lekplatsen.

Jag lutar mer och mer åt att Helena gått från Ekuddenvägen och blivit överfallen öster om bergknallen och dödats eller gjorts medvetslös. Hennes ena sko kan ha fallit av redan under den situationen. Den andra kan ha glidit av under det att hon bars.

Finns det någon uppgift om hur långt från vägen som den andra skon hittades? Om de återfunnits en bit från varandra i öst-västlig riktning så talar det för att åtminstone den första skon glidit av. Vore det en medveten handling att ta av skorna skulle de hittas närmare varandra, även om förövaren kan ha kastat en till höger och en till vänster, dvs norrut respektive söderut.

Sant! Fick mig faktiskt att fundera på en ny teori: kanske att ”Hanna vittnet” faktiskt hörde HA röst; bråk uppstår vid ekuddenvägen, Helena springer in och hinns ikapp vid bergknallen och dras in i bilen igen. Bråket fortsätter i bilen medans den åker till lekplatsen och under tiden bragds Helena om livet i bilen. Man gömmer då Helenas kropp precis vid lekplatsen in i terrängen i nära anslutning till där ringarna å dyl hittades. Polisen konstaterade väl att kroppen hade förmodligen legat i gräset i nära anslutning till där ringarna hittades en kortare tid? Kan ha varit så att den ljus/vita bilen som sedan ses åka tillbaka var utan Helenas kropp och det är därför en bil senare återkommer 03:30 (kanske GM bil) för att man beslutat att ta med kroppen. Var det möjligt pga av vegetationen då 1992 att kunna transportera en kropp från lekplatsen till den bil som vittnet ”Carina” sätt stå parkerad? Ursäkta igen om många är trötta på ny spekulation.
Senast redigerad av Legooo 2021-09-29 kl. 17:35.
Citera
2021-09-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har också reagerat på detta. På kartan ser stigen ut att komma fram vid vändplanen, direkt utanför familjen A:s hus. Jag har trott att den utmynnade lite mer söder ut. Kanske fanns en förgrening av stigen, som inte har ritats ut här? Jag har ingen aning.
Som sagt, den södra stigstumpen som finns på kartan tror jag egentligen går hela vägen fram till södra delen av lekplatsen och att det var här som skorna hittades. Om kartan var i tidningen så kan ju någon på tidningen satt dit krysset. Finns det inte kartor i någon av rikstidningarna?
Citera
2021-09-29, 17:55
Medlem
Citat:

Jag har ett minne av att i någon tidning sett en kartbild av hur skorna var placerade.
Citera
2021-09-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Sant! Fick mig faktiskt att fundera på en ny teori: kanske att ”Hanna vittnet” faktiskt hörde HA röst; bråk uppstår vid ekuddenvägen, Helena springer in och hinns ikapp vid bergknallen och dras in i bilen igen. Bråket fortsätter i bilen medans den åker till lekplatsen och under tiden bragds Helena om livet i bilen. Man gömmer då Helenas kropp precis vid lekplatsen in i terrängen i nära anslutning till där ringarna å dyl hittades. Polisen konstaterade väl att kroppen hade förmodligen legat i gräset i nära anslutning till där ringarna hittades en kortare tid? Kan ha varit så att den ljus/vita bilen som sedan ses åka tillbaka var utan Helenas kropp och det är därför en bil senare återkommer 03:30 (kanske GM bil) för att man beslutat att ta med kroppen. Var det möjligt pga av vegetationen då 1992 att kunna transportera en kropp från lekplatsen till den bil som vittnet ”Carina” sätt stå parkerad? Ursäkta igen om många är trötta på ny spekulation.

Enligt mig så låter detta som ett troligt scenario. Som jag skrev tidigare, det känns som att bara några små små pusselbitar fattas. Som att ’nästan ha bingo’ men sista siffran kommer liksom inte.

Jag är absolut inte övertygad att CL är oskyldig, för att lugna ner några här inne, men jag håller det för troligare - faktiskt mycket troligare - att det var personligt, alltså bekanta till HA som gjorde detta.

Hade man bekräftat att hon legat i gräset vid lekplatsen? Sa du det?
Citera
2021-09-29, 18:13
Medlem
snurresprettiss avatar
Hörde om detta fall via en podd, väldigt hemskt att man ännu inte löst det.
Citera
2021-09-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romaniraklo
Det är helt riktigt. Inte hans fru heller

Nu när fallet kanske går mot sin lösning. Har ni bett alla dessa ni hängt ut om ursäkt?
Pizzaface Micke Rönnlund
Björn Wallberg
Pär Ullberg
Nordiska motståndrörelsens talesman Peter Krämer mm
Ingen som känner sig träffad och reflekterat över detta? Ofta finner man det omöjligt att låta bli att tjafsa eller tillrättavisa oliktänkande istället för att skrolla men ibland funkar verkligen funktionen väl. 🤔🤣🤣🤣🤣
Citera
2021-09-29, 18:37
Medlem
Kartan med kryss från TSL är riktigt gammal, mitten av 70-talet rimligtvis
Citera
2021-09-29, 18:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo

Problemet med den teorin är att Hanna hört bilen lämna området, dvs åka upp och vända och sedan söderut mot Marieforsleden.

Om Hanna hört samma personer som senare åkte på cykelvägen får man anta att de återkommit efter en liten rundtur. Men då är det svårt att förstå varför man gömt henne en bit från lekplatsen (platsen med nedtryckt gräs).

Någon pusslebit hör inte till pusslet...
Citera
2021-09-29, 18:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romaniraklo
Det är helt riktigt. Inte hans fru heller

Nu när fallet kanske går mot sin lösning. Har ni bett alla dessa ni hängt ut om ursäkt?
Pizzaface Micke Rönnlund
Björn Wallberg
Pär Ullberg
Nordiska motståndrörelsens talesman Peter Krämer mm

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ingen som känner sig träffad och reflekterat över detta? Ofta finner man det omöjligt att låta bli att tjafsa eller tillrättavisa oliktänkande istället för att skrolla men ibland funkar verkligen funktionen väl. 🤔🤣🤣🤣🤣

Jag har reflekterat över inlägget. Mest spännande är om namn nummer fyra skall be namn nummer tre om ursäkt. För egen del har jag inte pekat ut någon av namnen på listan.
Citera
2021-09-29, 18:58
Medlem
Citat:
Problemet med den teorin är att Hanna hört bilen lämna området, dvs åka upp och vända och sedan söderut mot Marieforsleden.

Om Hanna hört samma personer som senare åkte på cykelvägen får man anta att de återkommit efter en liten rundtur. Men då är det svårt att förstå varför man gömt henne en bit från lekplatsen (platsen med nedtryckt gräs).

Någon pusslebit hör inte till pusslet...

Den uppgiften har jag inte kunnat hitta i varken polis vittnesförhör eller i några artiklar i tidningarna när ”Hanna vittnet” redogjort vad hon hört.
Vet att den uppgiften kommit fram här i tråden av skribenter som säger sig ha pratat med ”Hanna”. Förstår dock inte varför Hanna skulle ha glömt den uppgiften i polisförhören eller i de tidningsartiklar hon medverkat i ?. Påstår inte att uppgiften är felaktig men jag har svårt att verifiera trovärdigheten. Men om den skulle vara sann så stämmer det vad du skriver. Men samtidigt tycker jag också att det är lite osannolikt att den bil som observeras 02:30 skulle vara en annan än den som ”hanna” hört från ekuddenvägen 5-10minuter tidigare . Tycker tiden talar emot ett sådant scenario
Senast redigerad av Legooo 2021-09-29 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in