Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
På foton från lekplatsen syns ju en stig som går in, så att den stigen finns är uppenbart.
Om Helena gick hem så skulle hon rimligtvis ha gått den norra stigen och inte via lekplatsen. Fynden på lekplatsen måste betyda att antingen har Helena följt med den vita bilen till lekplatsen eller också har hon mot sin vilja förts via stigen till lekplatsen.
Jag lutar mer och mer åt att Helena gått från Ekuddenvägen och blivit överfallen öster om bergknallen och dödats eller gjorts medvetslös. Hennes ena sko kan ha fallit av redan under den situationen. Den andra kan ha glidit av under det att hon bars.
Finns det någon uppgift om hur långt från vägen som den andra skon hittades? Om de återfunnits en bit från varandra i öst-västlig riktning så talar det för att åtminstone den första skon glidit av. Vore det en medveten handling att ta av skorna skulle de hittas närmare varandra, även om förövaren kan ha kastat en till höger och en till vänster, dvs norrut respektive söderut.
Jag tror att det var Jenvén som visade på var skorna hade hittats. (Inte säker dock.) Så som jag förstod, så var de ganska nära varandra i öst-västlig riktning och ca 7-10 m från stigen, båda två åt var sina håll. De borde då ha legat ca 15-16 m från varandra, men med ungefär samma avstånd från Ekuddenvägen. Som han visade, så hade skorna kastats in från samma punkt, men en åt vänster och en åt höger.
Personligen tror jag att skorna ramlat av ungefär vid samma punkt (vid det ev. överfallet) och att gm därefter kastat in varje sko för sig åt olika håll, från samma ställe på stigen.
Med tanke på att det ska ha varit tät vegetation vid den tiden, så borde det väl ha behövts ett ordentligt kast för att skorna skulle nå ca 7-10 m in i skogen? De kanske behövde ta sig förbi både grenar, höga buskar och träd? Inte så troligt därmed att Helena själv sparkat in skorna i skogen.