2021-09-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Inte om du bor i huset vilket du verkar missat, då är det en kostnad och även om du äger ett hus som är värt en miljon är du inte miljonär.
Jag äger ett hus värt runt 10 miljoner och har inga lån.
Räknas jag som miljonär då?
Om jag tar lån på 5 miljoner med huset som säkerhet och sätter in de på banken. Är jag miljonär då?
Citera
2021-09-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om jag tar lån på 5 miljoner med huset som säkerhet och sätter in de på banken. Är jag miljonär då?

Frågar du eller vill du bara tjafsa?
Citera
2021-09-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag betalade av mitt bolån på ett bräde för ett par månader sedan. Med er logik sjönk alltså min net worth drygt 3,5 miljoner i och med den transaktionen

Citat:

Jag är rätt nyfiken på ditt, förmodligen, hoptrasslade svar oavsett om han tjafsar eller inte så svara gärna. Du kan även besvara min fråga från förra sidan som jag citerade ovan.
Citera
2021-09-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Man har hela livet på sig att prestera. 100 miljoner är ett bra riktvärde att börja med.

Nej, de som tror att 1 miljon mycket har ingen koll. 1 miljon ger kanske 3400 kr/månad i passiv inkomst (uttagningsregeln, 4 %). Är det rikedom? Det kan man ju inte leva på.

Jag anser att man är rik när man i relativt ung ålder har så mycket passiv inkomst så att man kan leva ett lyxliv. 30 miljoner vid 40, då börjar det arta sig.

Sedan har du inflation så själva värdet i ordet svensk miljonär urvattnas mer och mer med tiden.

Jag har precis startat min resa Men jag är under 30 och kan spara/investera mellan 30 000kr - 40 000kr per månad.

Lönen kommer höjas på sikt med enkelhet tack vare mitt driv. Så det kommer bli en väldans massa miljoner på rätt kort sikt.

Ekonomiskt oberoende är målet. Vid 40 vill jag helst ha 15-30 miljoner eller mer, men 8-9 miljoner är ett absolut minimum. Själv då? Tror det blir betydligt mer än 9, men viktigt att ha ett minimum så man inte blir besviken.

Kommer ligga hästlängder före genomsnittet, men är givetvis inte en hög nivå mot de allra rikaste.

Gäller att ta livet seriöst, man lever bara en gång (vad man vet).

Och du har rätt, de flesta har inte mycket pengar för att de varken jobbar hårt, tjänar mycket, sparar mycket eller investerar mycket.

Felet många gör är att de sätter för låga mål och jämför sig med ett genomsnitt istället för att jämföra sig med sin potential.

1 miljon är definitivt ingen rikedom precis som du säger, men för mig är det mycket pengar och jag har det förutom värdet i min bostad.

Och det tog flera år att nå dit, men gick betydligt fortare än jag trodde.

Du har bra koll så du kommer säkert nåmditt mål på 100 miljoner, men vad ska du göra med alla pengarna?

Jag investerar regelbundet, men unnar mig en hel del så skulle kunnat haft betudligt mer, men reser ofta med barnen tex och det är inte gratis.
Citera
2021-09-29, 19:17
Medlem
Citat:
Det var en seriös fråga eftersom vi verkar ha olika åsikter så vill jag gärna att du utvecklar ditt resonemang. Jag anser själv att jag är miljonär och även passerat gränsen för rik.
Citera
2021-09-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag är rätt nyfiken på ditt, förmodligen, hoptrasslade svar oavsett om han tjafsar eller inte så svara gärna. Du kan även besvara min fråga från förra sidan som jag citerade ovan.

Frågar du eller vill du också bara tjafsa?
Citera
2021-09-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Haha, den svenska avundsjukan när den är som bäst.

Fast det är ju faktiskt sant. Vi alla är miljonärer om man räknar med lån också, iomed CSN. 350.000 per år får man ungefär och man kan ta det i ett antal år. (Upp till 5 år va?). Så totalt cirka 2mille har vi alla reserverat för oss att nyttja på öl, sprit, och flamsiga horor.

Håller helt med TS. Miljonär/rik är man inte förrän upp mot 10-20miljoner. Men inte ens då är man ekonomiskt oberoende… 10-20mille bränner man snabbt om man köper ett par lägenheter och bilar.

Riktigt stabilt rik enligt mig är 100+ miljoner. Att ha ett stabilt hus + 2 semesterhus i Karibien och Monaco. Segelbåt, tre fyra bilar, och att aldrig mer behöva arbeta igen iomed att man får så jävla mycket ränta eller avkastning på sina VOLVO B eller vafan för utdelningsaktie man fittat in allting i.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-29 kl. 19:25.
Citera
2021-09-29, 19:31
Medlem
jag ser mig själv som miljonär. jag räknar då vanligtvis på min innestående inkomst ett antal år framåt samt vad min hyresrätt skulle vara värd om jag skrev över kontrantet svart. Även mitt matbord på blocket etc. Titulera mig gärna Miljonär + Efternamn.
Citera
2021-09-29, 19:55
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Både alternativ ger en nettoförmögenhet på 0.
Citera
2021-09-29, 20:31
Medlem
Om man har försäljningsbara tillgångar som efter återbetalning av lån är värda en miljon kronor så är man miljonär.
Men man är inte nödvändigtvis rik. Den som har en bostadsrätt som är värd två miljoner kronor och har en miljon i skulder är inte direkt rik eftersom tillgångar är låsta under flera decennier då man behöver någon stans att bo.
Citera
2021-09-29, 20:40
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om man har försäljningsbara tillgångar som efter återbetalning av lån är värda en miljon kronor så är man miljonär.
Men man är inte nödvändigtvis rik. Den som har en bostadsrätt som är värd två miljoner kronor och har en miljon i skulder är inte direkt rik eftersom tillgångar är låsta under flera decennier då man behöver någon stans att bo.
Det är ju ett svagt argument som dessutom är godtyckligt, eftersom du hävdar att din definition är den rätta. Du kan ju inte bestämma att definitionen av en miljonär är att du har just en miljon på kontot. En miljon venezuelanska pengar är inte liktydigt med att du är miljonär.

Annars håller jag i viss mån med dig om att låsta tillgångar (villa, bostadsrätt) inte är fritt disponibla, men samtidigt så ökar värdet på tillgångarna och du kan - om inte landet drabbas av krig, eller naturkatastrofer, sälja av och bosätta dig i skogen, på en båt, eller en etta i Säffle och få pengar över att leva för.
Citera
2021-09-29, 20:46
Bannlyst
När det kommer till kritan är våld makt. Man kan ha så många kontakter som helst, men när folket reser sig. Då har inte oligarker och politruker nåt att sätta emot. Ingen ska dödas. Vi är fredliga. Det ska ske genom direktdemokrati eller på en annan väg.

Jag hejade på familjen Stark i den här fantasi-världen, men om vi pratar politik så är det såhär psykopaterna resonerar. Power is?: https://www.youtube.com/watch?v=ab6GyR_5N6c
Senast redigerad av xyxzopol 2021-09-29 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in