2021-09-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det är ett av hålen
Det stämmer att han bara uttalar sig om främre hålet. Hålet längre akterut ansåg ju E&A vara ointressant eftersom det enligt dom helt uppenbart kommit till av naturliga orsaker. ...samma hål som LÅ nu säger att allt annat än explosion är uteslutet...

Citat:
och han säger även att man inte kan utesluta det.
Norska örlogskaptenen säger:
Jag kan inte utesluta en explosion men jag tycker det verkar mycket osannolikt att så är fallet.
Han låter åtminstone inte lika övertygad som L. Ångström

Citat:
Det dyker upp saker och ting hela tiden nu som man inte visste för 27 år sedan (och försökte cementera över) som stinker av skit och det är alltså inte läge att sitta och titta på något från en kamerabild på havets botten och dra slutsatser till höger och vänster utan att göra konkreta prover.
Fetat.
Till att börja med får vi se hur det ser ut när HK 2021 släpper de mer kompletta ROV-filmer som påannonserats.
...och Mare Liberums bidrag också såklart
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Hål i skrovet som enligt den officiella versionen inte finns.
Korrumperade politiker som vill täcka vraket med betong för att omöjliggöra vidare undersökningar.
Lagstiftning om gravfrid och dykförbud på förlisningsplatsen.

Tänk om det fanns radioutrustning ombord den natten som Ericsson hämtat hem när Sovjetunionen och Warszawapakten brakade samman.
Radioutrustning som i orätta händer skulle kunna visa att Sovjetunionen avlyssnades av Sverige. En fortsättning på Krypto AG historierna. Vilket skulle betyda att kalla kriget var en bluff. En synnerligen lönsam bluff för de som lever på att sälja krigsmateriel. Och för de som trycker pengar och lånar ut till stater som skuldsätter kommande generationer för att köpa det krigshetsarna säljer.

Allt pekar på Arsenalsgatan 8c.
Hjälpredan Carl Bildt har blodiga händer.

Det hade inte varit förvånande, och det hade inte varit första gången heller.
Stora fiskar som Carl Bildt kommer aldrig att kunna ställas till svars. Även om det skulle uppstå bevisning mot honom.
Citera
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har en 10-20 skribenter i tråden som alla är nya sedan i somras då HK 2021 och deras resultat diskuterades på alla ledder. Således vet flera av dem inte om de väsentliga sakerna vi lärde oss då:
- det finns både morän och berggrund i dagen bredvid E&As hål #1 och #2. E&A vilseledde oss alla med sina påståenden om lerbotten, medvetet eller omedvetet.
- vraket vilar på fast botten midskepps, och lerbotten vid för och akter.
- de två hålen är en del av en större ca 20 x 4 m stor intryckning på SB sida i höjd med fendern.
- genom Sonar-undersökningen av Abbot vet vi nu att skrovet är vridet som en skruv, med en slagsida som varierar 6 grader (!) längs vraket. Vraket är dessutom böjt på mitten (”sagging”) och vi kan förvänta oss att det är enorma inre spänningar i skrovet.
- det finns flera andra skador (sprickor och hål) i aktern, som kan ha orsakats då denna träffade botten, men också på BB sida som aldrig haft kontakt med något yttre föremål. Slutsatsen av detta är att ovan nämnda inre spänningar är tillräckliga för att slita sönder vraket över tid.

Tror du sätter spiken på rätt ställe med denna sammanfattning.
Den där teorin om att Ubåtskrock och skit får ju alla som trott på detta att hamna i foliehattshörnet.

Jag kan dock köpa teorin om att visiret kan ha träffat stabilisatorfenan och orsakat ytterligare problem. Grunden lär dock vara att visiret pajade och konsekvenserna av det vet vi redan.

Lite kuriosa är att min far åkte med Estonia något år tidigare på en hård färd. När de kom iland så såg de att bogvisiret var rätt illa tilltygat redan då. Bör ju ha lagats, men det torde vara en känd svaghet på fartyget.
Citera
2021-09-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Den där teorin om att Ubåtskrock och skit får ju alla som trott på detta att hamna i foliehattshörnet.

Jag kan dock köpa teorin om att visiret kan ha träffat stabilisatorfenan och orsakat ytterligare problem. Grunden lär dock vara att visiret pajade och konsekvenserna av det vet vi redan.

Lite kuriosa är att min far åkte med Estonia något år tidigare på en hård färd. När de kom iland så såg de att bogvisiret var rätt illa tilltygat redan då. Bör ju ha lagats, men det torde vara en känd svaghet på fartyget.

Har du sett?
https://youtu.be/zup7OxqMyoo

Och presskonferensen?
https://youtu.be/OpTCqT-iWgQ

Igår presenteras bevis att sprängämnen har åverkat bogvisiret och att det inte hittas något som tyder på mekanisk slitning.
Citera
2021-09-29, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Enligt Jallai så är allt lera!
”Botten vid platsen är jämn morän (lera) utan stenar.”
https://twitter.com/andersjallai/status/1442740936618938370?s=21

Måste vara skönt med en rejäl foliehatt med skygglappar. Till hans försvar skall sägas att han kommenterar filmen på SR av hål #2 som inte visar exakt det du tog upp, men det är fortfarand en j-t korkad tweet.

Kurm hävdar att det som ser ut som klippformationer på botten runt skrovet i själva verket är lera. Dom hade sonderat området runt styrbordssidan igår med robotens manipulatorer.

Översättningsprogram rekommenderas.https://www.postimees.ee/7349567/estonia-uuringumeeskond-lahendas-salaparase-valge-massi-kusimuse
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Den strålkastaren sitter så pass långt ned att den bör hamna i det område som enligt skisserna är dolt från bryggan.
https://kvartal.se/wp-content/uploads/2021/02/e2-e3-.jpg
Sen vet vi vet ju inte om den strålkastaren fortfarande var tänd mitt ute på öppet hav.
Vid 8:22 i din länk är strålkastaren släckt.

När vi diskuterade det här i somras hävdade SailorCalvin att färjor inte har gångljus i fören och när sådant finns så är det av förklarliga skäl avskärmat mot bryggan:
2021-07-08 inlägg #12056
Den där bilden från kvartal är bara korkad eftersom den utgår från att man hänger med näsan på fönstrets underkant när man vill titta nedåt.

Om skissen är korrekt så borde siktlinjerna vara ungefär såhär:
https://imgur.com/TSll85F

Och givetvis så blir siktlinjen mot fören ännu bättre om bogvisiret rörde sig uppåt.

Sen var det väl månsken? Så det borde väl ha räckt med att titta ut för att se att bogviset rörde sig?

Den relevanta frågan är väl snarare om någon borde ha fått för sig att göra det eller om dom satt och halvsov tills dess att dom fick indikationer på problem och då tittade på skärmar och manualer istället för ut genom fönstret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Bingo.

Ja, men hur långt under vattenlinjen sträcker sig sprickan och hur stor är den? Hittills har jag inte sett någon mer exakt postion av hålet än det som visades i dokumentären. Det jag är lite skeptisk till är om det nya hålet är tillräckligt stort för att påverka sjunkförloppen på ett drastiskt sätt. Jag kan förstås ha fel.
Citera
2021-09-29, 18:26
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Bra, då borde det väl inte vara några problem med att bärga Estonia, och undersöka henne grundligt?
Den svenska staten har ju ändå inget att dölja? Du har väl inte några problem med det?
Citera
2021-09-29, 18:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Jag hatar alla dessa konspirationbyggen, nån jävla dokumentärfilmare klistrar ihopa något så vi ska tro på deras knepiga tes.
Alla normala vittnen som inte har sett halva gamla sovjetiska armén köra ombord lämnas utanför och inget sönderrostat bogvisir som rammade stormvågor på Östersjön tas upp heller🤪

Statsmakten har varit bidragande till detta från första stund:

Färjan, eller i vart fall de förolyckade, skulle tas upp sades det på regeringsnivå direkt efter olyckan (så som jag minns det). Kort därefter skulle så inte ske. inte ens de omkomna utanför fartyget. Märkliga argument som t.ex. att det skulle vara stor psykisk påfrestning för dykare och obduktionsläkare med så många kroppar fördes fram. Senare skulle hela fartyget täckas med sten. Det etiska rådet som plockades ihop, och vars tillsättning och informationsunderlag man kan ifrågasätta, kom fram till att inga kroppar skulle plockas upp. Statsmakten fick därmed önskad legitimitet för det som i stort sett sagts kort efter förlisningen.
Jan Heweliusz ligger inte på samma djup och klart färre omkom, men kropparna togs upp. Utan något etiskt råd.
Senast redigerad av farbror Sven 2021-09-29 kl. 18:29.
Citera
2021-09-29, 18:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Du sitter här och hittar på!

Meyer varvet gruppen undersökningen presenterar inget sådant.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter30.htm

Det finns t.ex. Inte en bild på området fokus Estonia undersökte.
Jasså, jag hittar på, det finns ingen bild på botten av bogvisiret hos GGE...?

Jo då, det gör det, men du måste nog titta på en arkiverad version av GGEs rapport för att se alla bilder, eller faksimil av vittnesförhör.. GGEs server verkar lite sådär. Den arkiverade sidan finns här:
https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html

Om du nu går till kap. 30 och scrollar ner till avsnittet ’6 - Visor Bottom’ så har du strax däröver ett collage med bilder från just denna del. Klicka på den så ser du i bild #4 ganska precis det område som LÅ visar upp i sin film. Du kan sedan läsa texten med deras kommentarer så ser du att de inte reagerade över att skadan skulle varit konstigt, eller såg några spår av en explosion.

Så nog finns det någon som hittar på, men hans namn är Lars.
Citera
2021-09-29, 18:30
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Ja, men hur långt under vattenlinjen sträcker sig sprickan och hur stor är den? Hittills har jag inte sett någon mer exakt postion av hålet än det som visades i dokumentären. Det jag är lite skeptisk till är om det nya hålet är tillräckligt stort för att påverka sjunkförloppen på ett drastiskt sätt. Jag kan förstås ha fel.

Du har fel. Hon försvann rekordsnabbt. Där har vi själva problemet.
Hade hon hittats så här under morgonen när det ljusnade:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif?preset=1024x576&format=webp

Då hade det inte varit några konstigheter.
Citera
2021-09-29, 18:32
Medlem
Något är fishy med Estonia, frågan är bara vad och hur stort det är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in