Citat:
Det är ungefär som kommunister förr i tiden. Deras mål var inte att göra det bättre för arbetare. Tvärtom, de applåderade att det blev sämre för arbetare därför att det skulle påskynda revolutionen och det var den som var deras enda mål.
En av dessa extremister som jag diskuterade med i en annan tråd skrev att ”det finns inget allmänintresse, bara gruppintresse”. Målet är alltså ett sorts framtida raskrig och om det är det som är inställningen så är allt som SD kan åstadkomma på politisk väg bara ett (oönskat) sätt att fördröja det nödvändiga raskriget.
SDs strategi att försöka snickra ihop en möjlig regeringskoalition är en remarkabel framgång om målet är att förändra på politisk och demokratisk väg men ett steg tillbaka om man vill se ett raskrig.
En av dessa extremister som jag diskuterade med i en annan tråd skrev att ”det finns inget allmänintresse, bara gruppintresse”. Målet är alltså ett sorts framtida raskrig och om det är det som är inställningen så är allt som SD kan åstadkomma på politisk väg bara ett (oönskat) sätt att fördröja det nödvändiga raskriget.
SDs strategi att försöka snickra ihop en möjlig regeringskoalition är en remarkabel framgång om målet är att förändra på politisk och demokratisk väg men ett steg tillbaka om man vill se ett raskrig.
Jag hoppas verkligen inte det är mig du syftar på här? Det hade ju varit helstolligt, men vi hade en diskussion i mediakrigstråden där du tangerade någon liknande tankegång.
Annars är ju trådens tankar om att "byta storlek mot inflytande" väldigt svåra att försvara sedan S 2015 genomförde "SD-politik" om man med det menar striktare migrationsregler. En signalpolitik som ju tagit fart på sistone, utan att SD samarbetar med S. Vad jag vet.
Menar ni alltså att M hade kört på i Reinfeldt-anda fortfarande om det inte varit för SD:s pågående fraternisering som ju inledningsvis var ensidig? Jag menar tvärtom att M hade varit tvungna att göra en tuffare omsvängning själva om SD inte pumpat in förtroendekapital i partiet.
Ett hypotetiskt 30-procents-SD hade givetvis haft ett stort inflytande även som en klassisk "tredje kraft" utanför blocksystemet. Man hade också normaliserats i takt med att S och M kopierade politiken.