2021-09-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Vad gjorde du uppe så tidigt? Förstår inte hur du kunde stå så nära han heller? Var du inte i din lägenhet och han nere på gatan?

Arbetslös/sömnproblem. Från min våning kan jag enkelt identifiera en person som går på gatan direkt utanför. Och det här är ingen man man tar fel på. Finns ingen i området med hans lite unika utseende
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tidig bild från övervakningskamera, innan rökutvecklingen tagit fart?
Nej, bilden ligger i en bildserie som har tagits av en fotograf på platsen. Kan inte tänka mig att de har fått tillgång till övervakningskamera. En misstanke från min sida - men nu blir jag väl anklagad för att vara foliehatt - är att fotografen gått ner i garaget och tagit bilden på den utblåsta dörren, och sedan lagt till den lilla eldsflamman för dramatikens skull. Så gör ju mäklare på alla bilder med flammande eldstäder på husobjekten i alla fall. Har själv sålt ett hus med en mysig brasa i den öppna eldstaden på mäklarbilden - men det var ingen brasa när bilden togs. Det kanske är en halv-terjad bild.
Citera
Medlem
Citat:
Konstigt att polisen fortfarande inte vet eller har någon presskonferens inte heller idag.

Kanske var det en olycka på något sätt ändå? Man borde hittat rester av bomb om det nu skulle ha varit det.

Intressant med den nya informationen med, kanske en pyroman som tänt på helt enkelt, om det nu skulle vara brott.
Inte alls konstigt. Man har ju börjat den tekniska undersökningen idag och det är nog inte så lätt att hitta en eventuell bomb. Det mesta förintas. Så det kan ta tid.
Det som däremot är märkligt är de uttalanden som kom från brandkåren och polisen redan igår där det talades om en explosion utanför byggnaden och gärningsman, innan man i princip hade en aning om vad som hade hänt.
Citera
2021-09-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Dålig koll på namnen då jag inte kan befinna mig på plats nu men mannen är relativt nyinflyttad (1-2årmax)

Nämnda M:L. skulle då dela lgh med J.Z. som är blå, nja nåt stämmer inte här endera är jag i fel port??

Om du inte menar L.*. ??
Citera
2021-09-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Man har ju även hela tiden sagt att man inte kan utesluta annan orsak.

Nu säger man även att det kan handla om deflagration, vilket betyder att det inte är frågan om nåt sprängämne.

Hoppas vi snart har facit!

Det gör det väl inte iofs. Det kan väl i så fall vara steg två efter en första detonation? Måste ju finnas damm, gas eller liknanden som antänder.

"Deflagration sker när reaktionszonen i ett explosivämne (till exempel krut, en dammatmosfär eller en gasblandning) breder ut sig långsammare än ljudets hastighet."

Första vittnet som pratade på TV vittande iofs om ett mullrande ljud snarare om en skarp smäll...

Tror iofs att det också kan ha att göra med utbredningen av tryckvågen i ett relativt slutet rum (hissschaktet).
Citera
2021-09-29, 17:01
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Att sitta utanför någon annans dörr på golvet i trapphuset och sortera paket med kött som han slänger i sopnedkastet anser jag väldigt avvikande beteende. Säger inte att det var min dörr men jag bevittnade det

Det låter lite mer excentriskt, får jag hålla med om.

Men det känns ju hårt att hänga ut en förmodat psykisk sjuk människa mer än vad som har gjorts hittills, på ganska vaga grunder. Skulle han nu ligga bakom det här lär ordningsmakten klara upp det här rätt snabbt.

Finns det kameror i garaget?
Citera
2021-09-29, 17:02
Medlem
Citat:
Konstigt att polisen fortfarande inte vet eller har någon presskonferens inte heller idag.

Kanske var det en olycka då? Man borde hittat rester av bomb om det nu skulle ha varit det.

Intressant med den nya informationen med, kanske en pyroman som tänt på helt enkelt, om det nu skulle vara brott.

Man arbetar efter tesen att det var en bomb, ja
Citera
Medlem
Sannolikt en bomb säger polisen idag med unik spridning genom källaren upp i trappuppgångarna. Bomb i källaren troligtvis
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Kanske var det en olycka då? Man borde hittat rester av bomb om det nu skulle ha varit det.

Egendomligt, vi har haft flera skribenter som hävdat att polisen dels hittat underlag för att kunna påstå att det var en bom dels att man vet var den var placerad. Tyvärr kunde jag inte läsa länkarna då dom gick till en låst GP-artikel

Men om dessa skribenters påstående stämmer så är det orimligt att inte ha en presskonferens

Men å andra sida visste polisen redan igår att det var en bomb. Långt innan dom varit inne i huset
Citera
2021-09-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tror med på gas..men acetylen då..skrev det i början men vi får väl se.

Personen du citerade var ironisk över alla dårar som tjatar om gas hela tiden, hahaha.
Ni är som blinda höns.
Citera
2021-09-29, 17:04
Medlem
Citat:

Eller så kan det ju vara att det skall grunnas på vad som skall meddelas allmänheten, dvs skadeeliminiering/skademinimering från högre ort?

Märkligt att det kommer info från 2 personer i tråden, om en kufisk typ! Märkligt kan jag tycka, men men.....
Citera
2021-09-29, 17:05
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det kan fortfarande vara frågan om sprängämne. Deflagration betyder bara att utbredningshastigheten för explosionen har underljudshastighet. Detonation däremot innebär att utbredningshastigheten överstiger ljudhastigheten.
Finns inget sprängämne som har subsonisk förbränningshastighet vad jag vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in