2021-09-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Jag såg han klart och tydligt från min bostad. Går inte misstolka hans utseende. Gatan är upplyst med lampor så mörkt var det inte. Han stod inte vid entren utan var på väg ifrån 22 på gångbanan inne på gården när det skedde. Avståndet från mig och honom är enbart några få meter
Är också boende, tror jag vet vem du menar. Han som alltid går för sig själv och kollar runt på marken och beter sig allmänt konstigt? Har även en tatuering på halsen.
Citera
2021-09-29, 16:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Enligt informationen vi fick så verkar det ha detonerat i trapphuset runt källarområdet. Uden sport fick en kraftig brandutveckling pga detta. Som ligger vägg i vägg. Men ingen övrig info om hurvida källarutrymmen är påverkade. Delar av hisschakt/trappor/väggar ska vara totalt bortblåsta runt området. Alltså inte entren eller utanför. Troligtvis en bomb placerad i hissen. Om inte uden sport huserar en jävla massa gas

Vad var det i så fall som brann? Förvarades det någon bråte i trapphuset? Och hur spred sig röken till de andra trapphusen?
Citera
2021-09-29, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Man kanske ska veta vem det är innan man kallar in militär?

Eller menar du att militären ska attackera random "utsatt område" ?

Nej, som jag skrev OM det visar sig va en bomb. Förstås måste man veta vilken gruppering som ligger bakom, men hela den grupperingen bör ses som fiende till svenska samhället och ska bekämpas. Inte endast lagföra just den person som råkade blivit utsedd till att placera ut bomben.
Citera
2021-09-29, 16:10
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Enligt informationen vi fick så verkar det ha detonerat i trapphuset runt källarområdet. Uden sport fick en kraftig brandutveckling pga detta. Som ligger vägg i vägg. Men ingen övrig info om hurvida källarutrymmen är påverkade. Delar av hisschakt/trappor/väggar ska vara totalt bortblåsta runt området. Alltså inte entren eller utanför. Troligtvis en bomb placerad i hissen. Om inte uden sport huserar en jävla massa gas
Hur pass kraftig bomb krävs det för att uppnå detta?
Citera
2021-09-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Såvida du inte helt har gått över till trollning och motsäger dig själv så var det precis det, en laddning eller också kallad sprängladdning

Man kan väl inte säga just vad som helst och sen i nästa andetag förneka att ha sagt det?
Underförstått en detonerad sprängladdning, ska mitt första inlägg förstås. Man kan med erfarenhet och kunskap se att det var en sådan utan att den därför behöver ligga kvar intakt. Jag har heller ingen information om att det skulle ligga kvar någon odetonerad sprängladdning.
Citera
2021-09-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSJC
Är också boende, tror jag vet vem du menar. Han som alltid går för sig själv och kollar runt på marken och beter sig allmänt konstigt? Har även en tatuering på halsen.
Vet ej om han har tatuering på halsen. Men kan säga att han går ofta fram och tillbaka över bron mot hemköp. Nästan alltid bärande en pappers/plastkasse. Medelålder, gråhårig
Citera
2021-09-29, 16:12
Medlem
Citat:

Låter som man kan avskriva alla teorier om ev. olycka utifrån den informationen i alla fall.
Citera
2021-09-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nu var det inte att man ”lokaliserat platsen” som uttalades igår utan nedan.

- Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Det är ordagrant från SR P4 Göteborg igår.
Så redan då var man ”säkra” på att det var ett brott. Hur man nu ska tolka det. Man hade ju andra spår öppna, men det var ett märkligt uttalande, redan igår eftermiddag.
Det kom dessutom efter ett påstående från journalist att man redan då sade sig ha en tydlig bild av var detonationen skett.

Lyssna 21 min in i programmet så kommer det ca 21.15

https://sverigesradio.se/avsnitt/1794278
Tack men uttalandet jag länkade var inte från igår som sagt eftersom att man lägger till "lokaliserat platsen" idag. Dessutom var detta i Expressen.
Citera
2021-09-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad var det i så fall som brann? Förvarades det någon bråte i trapphuset? Och hur spred sig röken till de andra trapphusen?
Inget bråte i trapphuset men detonationen var så kraftig att dörrarna mellan trapphuset gick upp. 18-20-22 sitter alltså ihop med enbart tunna dörrar som avskärmar trapphusen på insidan (syns inte från gatan)
Citera
2021-09-29, 16:15
Medlem
Citat:
Jag såg han klart och tydligt från min bostad. Går inte misstolka hans utseende. Gatan är upplyst med lampor så mörkt var det inte. Han stod inte vid entren utan var på väg ifrån 22 på gångbanan inne på gården när det skedde. Avståndet från mig och honom är enbart några få meter
Vet du var han bor? Du verkar känna till han sedan tidigare?
Citera
2021-09-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Hur pass kraftig bomb krävs det för att uppnå detta?

Med tanke på vad boende har berättat om sprickor i lägenheterna och dörrar på flera lägenheter uppblåsta av tryckvågen så ganska kraftig? Men jag är ingen bombexpert
Citera
2021-09-29, 16:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Inget bråte i trapphuset men detonationen var så kraftig att dörrarna mellan trapphuset gick upp. 18-20-22 sitter alltså ihop med enbart tunna dörrar som avskärmar trapphusen på insidan (syns inte från gatan)

Hur menar du? Trapphusen kan väl inte ligga vägg i vägg? Går det en korridor på baksidan som förbinder dem? Eller menar du att röken spritts via källaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in