2021-09-29, 14:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Du påstod väl att det inte var en bomb?

Nej det har jag aldrig påstått. Det jag sagt är att den här explosionen avviker från alla andra bomber under så långtid som jag kan minnas. Kraftig i klass med Linköping men med blixtsnabb rökutveckling i hela huset och bränder på olika ställen sprida över hela huset. Detta leder till att det är tänkbart med andra orsaker än en bomb.
Citera
2021-09-29, 14:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Gängtöntarna verkar försökt skrämma en polis genom att spränga halva huset han bor i.
Fast det enda resultat det ger är ju att allmänheten blir mer och mer öppen för en terrorklassning av de gäng som har ett våldskapital.
Ganska kontraproduktivt att försöka motverka ökad repression genom att tränga in allmänheten i ett hörn och där enda vägen ut är ökad repression.
Citera
2021-09-29, 14:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Skulle påstå att om det är så, så kommer de att lyckas!

Jo kanske, polisen borde få fria händer mot gängen i ett halvår så vore det annorlunda, men ja är den sista skadade polisen så förstår väl alla att lönen är för liten för all skit dom får.
Citera
2021-09-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej det har jag aldrig påstått. Det jag sagt är att den här explosionen avviker från alla andra bomber under så långtid som jag kan minnas. Kraftig i klass med Linköping men med blixtsnabb rökutveckling i hela huset och bränder på olika ställen sprida över hela huset. Detta leder till att det är tänkbart med andra orsaker än en bomb.
Kan du säga några andra alternativ?
Citera
2021-09-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Inget är bekräftat ännu, mer än att detonationen skedde på entréplan/källarplan(mot Övre Husar, då huset ligger i suterräng).
Samma entré används av tre st trappuppgångar, därav spreds tryckvåg/eld upp i dessa tre trapphus samt då butiker på entréplan mot Övre Husargatan.
I princip alla lägenheter 9 vån upp i dessa tre trapphus verkar vara förstörda.

Okej, men vem var det riktat mot? Och vilket gäng ligger bakom?
Citera
2021-09-29, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Militären jobbar inte med brottsutredningar, man kan inte bara skicka in militär och skjuta på befolkningen som man behagar. Då är vi inte bättre än de gökar som ligger bakom detta.

Ska du dra igång en brottsutredning också då ifall Ryssland släpper en kryssningsrobot på ett bostadshus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej, där står det att man lokaliserat var det har exploderat inte vad. Det ger dessutom ett tveksamt intryck att man verkligen hunnit gå noggrant igenom fastigheten på så kort tid. Vad har man för förklaring till rökutvecklingen och bränderna på olika ställen.

Förklaring på det har väl inte polisen utan snarare räddningstjänstens utredare, men det tar sannolikt tid innan en sådan utredning är klarlagd.
Citera
Medlem
Citat:

Det troligaste är väl att det startade med en brand. Sedan är det något som har exploderat på grund av värmen. Det kan vara en bensintank eller en gastub.
Citera
2021-09-29, 14:59
Medlem
Citat:

Att en potatis självantänt.
Blir bra explosion av det.
Citera
2021-09-29, 15:00
Medlem
Redas avatar
Citat:
Rökgasexplosion/er kanske?
Brandkåren har säkert en uppfattning om orsak och förlopp, men överlåter det till polisen att utreda.
Senast redigerad av Reda 2021-09-29 kl. 15:02.
Citera
2021-09-29, 15:01
Medlem
Finns det något huvudspår i tråden om vem som var måltavla?
Jag tror inte det var polisen. De gör sitt jobb, och någonstans tror jag de flesta kriminella vet och accepterar det - d v s jag tror inte man anstränger sig så här om det inte handlar om spörsmål kring en kriminell konkurrent.
Citera
2021-09-29, 15:03
Medlem
Uttalande av polisen. Nu är det väl tydligt att ett brott har begåtts.

Expressen
Thomas Fuxborg kunde senare bekräfta att man lokaliserat platsen där det ska ha exploderat. Han är dock restriktiv med detaljer.

– Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in