2021-09-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker det mesta i nuläget tyder på olycka. Branden har börjat i källaren och där kan det ha förvarats gasflaskor. Bland annat bilderna från garaget visar att det är där nere som det har smällt.
Sedan kan man ju undra varför det började brinna. Det kan ha varit kortslutning eller självantändning. Det lär nyligen ha gjorts en renovering av huset.

Polisen och brandkåren säger ju att det varit ett bombdåd så varför sitter du och sprider myter.
Citera
2021-09-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Specifikt detta får man dock fortfarande som jag skrev anta att ett eventuellt kriminellt namn på adressen varit ute vid det här laget.
Absolut, refererar till mitt första inlägg igen. Hade en kriminell person bott på adressen hade den troligtvis inte stått folkbokförd på den adressen.
Citera
2021-09-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Mer än vad jag visste, intressant även om gasexplosioner i frekvens händer väldigt sällan i Sverige, mer i ett land som Spanien eller Italien p g a användningen i kök e t c

Vad gäller Italien, som jag känner till bäst, så används ofta s k stadsgas i form av metangas. I Arbogahuset var det propangas i flaska, som läckte.
Citera
2021-09-29, 13:08
Avstängd
negrofobens avatar
Med tanke på att fibernätet i hela området är utslaget så borde ju explosionen inträffat i källaren.
Citera
2021-09-29, 13:09
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Bra, då kan florerande rykten om

A) gasexplosion
B) brandantändning
C) fyrverkeri

röjas ur vägen SLUTLIGEN

Vaför är det bra? Det kanske är en gasexplosion. Det är väl till och med troligt att det är det. Effekten av gas i ett trapphus skulle väl vara just den som vi här ser?
Citera
2021-09-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak

Jag har läst flertalet inlägg som hävdar att området som explosionen skedde i är ett övre medelklassområde, centralt, lugnt och att det mestadel bor svennar där.
Detta saknar helt och hållet verklighetsförankring och är vida känt för den som inte är en vanlig jantesvensson med skygglappar för öron och ögon.

Okey, bra att du finns Du kan väl då passa på och beskriva för oss okunniga om vad det är för ett slags område, EGENTLIGEN? Det är nog många som vill veta. Tack.
Citera
2021-09-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak
Absolut, refererar till mitt första inlägg igen. Hade en kriminell person bott på adressen hade den troligtvis inte stått folkbokförd på den adressen.

Ja, men namnet hade varit ute ändå, vill jag hävda. Någon hade vetat om det. Antingen här, eller en ”poliskälla” som sagt något till någon, till någon i media.
Citera
2021-09-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Polisen och brandkåren säger ju att det varit ett bombdåd så varför sitter du och sprider myter.

Jag sprider inte myter. Jag vet vad polisen har sagt och det baseras troligen på vad brandkåren har sagt. Men det uttalandet jag har sett om att något skulle exploderat utanför porten tycker inte jag är trovärdigt då man ser konsekvenserna. Visst kan en bomb ha smällt på gatan men det kan knappast ha varit den som har startat branden.
Jag tror inte att den tekniska utredningen har kommit så långt så jag tror ingen kan säga med 100% säkerhet vad det är som har hänt. Det kan vara mordbrand, en eller flera sprängladdningar eller en naturlig brand som har utlöst en explosion. Det lär väl visa sig med tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ja vi sitter och spånar vart i ett hyreshus man kan lättast kan adaptera en sprängladdning för att kunna få effekt flera våningar upp.
Ett förslag var i ett nedlagt soprum och ett annat i anslutning till ventilations kanaler
Det där med soprum lät ganska långsökt från början, men tydligen skulle det kunna vara riktigt effektivt i och med att luckorna verkar vara hermetiskt tillslutna så möjligheten att bygga upp en effekt/tryck med någon form av gas som adapteras lät riktigt troligt

Ja någon skrev även nyrenoverat, frågan är det så pass nutid att byggavfall/sopor funnits kvar i källarrum/trapphus då kan du få en fin brand förutom sprängladdning och jag utesluter inte heller användning av P10(gasol).
Vad tror du om tanterna som blev skadade den tiden på morgonen morgonpigga iaf. var befann dom sig sprang de ut i trapphuset och drog i sig röken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks

Och hur tycker din mamma att ett land ska styras då?
Vem ska bestämma och vem ska göra vad?
Associera dig med släkt och vänner istället för ett land på 10 miljoner. Lös era problem själva och lita inte på stat

Tänk vad irriterande att bo i flerfamiljshus som det aktuella med hundratalet lägenheter. Räcker med att en av dem är en babbe eller en snut så brinner huset ner för alla boende. Och det finns ingen möjlighet att kontrollera vilka de andra är som bor i huset och ingen VETOrätt för nya boende.
Citera
2021-09-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven

Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Vaför är det bra? Det kanske är en gasexplosion. Det är väl till och med troligt att det är det. Effekten av gas i ett trapphus skulle väl vara just den som vi här ser?

Suck. Jag förstår då syftet i att gå på den linjen längre. Kanske du tänker i högre sfärer än mig då
Citera
2021-09-29, 13:22
Medlem
I GP säger polisen att man vet var explosionen skedde, nu måste man ha en presskonferens snart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in