2021-09-29, 12:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nu är förvisso händelsen helt sinnessjuk oavsett men det vore ju extremt märkligt om man ”apterar” tiotals liter bensin i ett trapphus där folk och människor bor. Vilken apa, lågbegåvad eller sinnesförvirrad person som helst inser ju att det är uppenbart föremål för död för väldigt många personer. Långt många fler än den man eventuell vill skrämma eller ta död på.

För mig låter det märkligt.

I mina öron är det inte konstigare än att spränga en bomb utanför någons dörr. Man har inte en aning om hur många som kommer dö och man bryr sig inte.
Citera
2021-09-29, 12:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja men hur uppstår trycker på en gata i stan eller inne i ett ventilerat trapphus?

Du väl ha tryck i någon form av behållare som du sedan tänder på?
Citera
2021-09-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan bara hålla med dig om att det är märkligt om inte brandkåren har gått in den vägen. Jag kan inte intyga att bilden är från detta tillfälle. Jag utgår ifrån det, men någon kan naturligtvis ha trollat.
Det skulle vara bra om någon kan verifiera att bilden verkligen är tagen i det aktuella garaget.

Jag kan inte verifiera det till 100% då det behövs en större bild för 100% verifikation, eller att man vet vilka siffror som står ovan på väggen vid precis denna dörr.
Men det ser ut som garaget i fråga. Jag har parkerat i det. Pelarna i garaget är målade i samma färg, och med svart färg nedtill. Parkeringarna är ”sneda”.
Som i bilden.

Detta är väl i det allmänna garaget. Vet inte om det är samma typ av pelare i den del som stängd för ”reserverade”.
Citera
2021-09-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det där verkligen en bild från garaget i fastigheten? Tycker det ser fejkat ut. Varför är det inte svart I garagetaket av röken? Garaget ser helt nystädat och rent ut, inga tecken från släckningsarbetet osv.

Håller med dig, det ser mer ut som en arrangerad bild.

Deformationen och placeringen av den bortsprängda dörren ser mysko ut tycker jag. Och sen ser dörren ut att vara lite väl ren för att vara nysprängd.
Senast redigerad av busy-signal 2021-09-29 kl. 12:05.
Citera
2021-09-29, 12:03
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Jag tänkte också på det först men röken stiger uppåt och bortsprängda dörren blir spjället som förser branden med luft ist. Nån som säger emot?

Ok är ni klara med brandspridningsdiskussionen nån gång? Kan vi återgå till roten av ämnet eller ska ni aspisar fortsätta i all oändlighet ner till atomnivå?

Fyfan va trött jag blir på nördar som spammar sönder tråden med massa jävla skitdetaljer som polis och brandkår redan jobbar på.

Käft på er för helvete!
Citera
2021-09-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Dumsvenne kommer nu ge poliserna ännu större befogenheter.
Tyvärr. Den vettiga lösningen är att börja se efter sig själv. Polisen kan på sin höjd låsa in din mördare post facto. Om bostadsrättsägarna i huset organiserar sig och arbetar mot yttre hot kan de istället försöka förhindra angrepp innan de sker. ”Nu har vi en märklig person som rör sig utanför igen. Bäst att nita honom innan huset exploderar”
Citera
2021-09-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Bild 9 och 10 här https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021

Bra då vet vi att bilderna är från den aktuella händelsen. Det är alltså ställt utom allt rimligt tvivel att en explosion har inträffat i ett källarutrymme och att det har brunnit där nere.
Citera
2021-09-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Här har du en som sprängde ett helt hyreshus i Arboga 2015.

Kolla PDF:en och bilderna!

https://www.msb.se/sv/publikationer/olycksutredning--explosion-i-flerbostadshus-herrgardsgatan-arboga-den-4-juli-2015/

Klart intressant MSB publikation! Tack för den!

Grundorsaken var enligt utredningen en läckande gasoltub i ett källarförråd. Detta ledde bl a till

"Merparten av fönster är krossade eller spruckna"

”Första intrycket på plats var att det såg ut som en krigszon, fönsterglas och husdelar var utspridda i området...

".. det sprutar vatten från skadade vattenledningar..."

Inget av ovan har väl hänt på Övre Husargatan?
Citera
2021-09-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I mina öron är det inte konstigare än att spränga en bomb utanför någons dörr. Man har inte en aning om hur många som kommer dö och man bryr sig inte.

Fast det är det ju. Annorlunda.
Att ösa ut tiotals liter bensin i ett trapphus över flera våningar där folk bor och flertalet ligger och sover, blir ju en annan typ av galenskap gentemot en riktad bomb utanför någons dörr.

Att man inte bryr sig är något annat, men i alternativ 1 kan man snarare förvänta sig att många fler dör/skadar sig än att man inte bryr sig att fler gör det.
I alternativ 2 kan man inte förvänta sig det på samma sätt. Däremot finns det ju en risk. Men det är också något annat.
Citera
2021-09-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ok är ni klara med brandspridningsdiskussionen nån gång? Kan vi återgå till roten av ämnet eller ska ni aspisar fortsätta i all oändlighet ner till atomnivå?

Fyfan va trött jag blir på nördar som spammar sönder tråden med massa jävla skitdetaljer som polis och brandkår redan jobbar på.

Käft på er för helvete!

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Man måste ju först veta vad som har hänt. I nuläget vet vi inte ens om det är ett attentat eller en olycka. Då är det ju lite tidigt att börja diskutera politik.
Citera
2021-09-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bra då vet vi att bilderna är från den aktuella händelsen. Det är alltså ställt utom allt rimligt tvivel att en explosion har inträffat i ett källarutrymme och att det har brunnit där nere.

Nja, det kan ha brunnit först och rökgaser exploderat sedan. Källaren ligger i markplanet, garaget under, typ..

Vi vet inte mycket alls...
Citera
2021-09-29, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Bild 9 och 10 här https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021
Tack för källan. Det verkar vara en journalist som kunnat promenera in och ta bilder där mitt under händelsen. Brandkåren är ju uppenbart inte där. De bekämpar branden utifrån i denna bildsvit. Jag har svårt att tro att hela branden kan ha sin uppkomst från detta utrymme i garaget. Mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in