2021-09-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu är jag ingen brandingenjör men en ”vanlig” brand kan väl ge upphov till att dörrar och fönster trycks in?

De kanske hällde ut bensin i trapphuset och tände sedan på några 20-liters-dunkar? Då borde det väl både smälla och börja brinna så in i helvete?

Nu är förvisso händelsen helt sinnessjuk oavsett men det vore ju extremt märkligt om man ”apterar” tiotals liter bensin i ett trapphus där folk och människor bor. Vilken apa, lågbegåvad eller sinnesförvirrad person som helst inser ju att det är uppenbart föremål för död för väldigt många personer. Långt många fler än den man eventuell vill skrämma eller ta död på.

För mig låter det märkligt.
Citera
2021-09-29, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du har inte tittat noga på bilderna. Det du ser är en bortsprängd ståldörr. I dörrhålet ser du att det brinner i källaren. Det är alltså inget som har exploderat i garaget utan i det angränsande utrymmet.
Och den branden är så liten att den inte ens medfört någon nedsmutsning av taket utanför dörren, inga krossade rutor på bilarna, inga spår av släckningsarbete osv. Hm.
Citera
2021-09-29, 11:39
Medlem
Ingen är längre trygg, det måse nog även jag konstatera. Vet inte om kriminalitet och våldsdåd är värre/fler nu än förr, vissa påstår ju att så inte är fallet. Även i min stad förekom för ett par år sedan en sprängning i ett flerfamiljshus. Oacceptabelt.
Citera
2021-09-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och den branden är så liten att den inte ens medfört någon nedsmutsning av taket utanför dörren, inga krossade rutor på bilarna, inga spår av släckningsarbete osv. Hm.

Det är fysikens lagar som råder. Uppenbarligen har en explosion tryckt ut ståldörren. Men då tryckvågen kommer ut i garaget så sprids den ut så mycket att det inte blir skador på bilarna.
Att rök inte kommer ut den vägen beror förmodligen på vinddraget. Värmen stiger uppåt i byggnaden och det blir ett drag ut från garaget så röken kommer inte in där.
Citera
2021-09-29, 11:43
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tackar! Ja där ser man vad gas kan ställa till med. Urblåst men inte brand som i det här fallet.
Ja det här med alla bränder i det här fallet är ju något som sticker ut även vad gäller alla sprängningar.

Det verkar extremt ovanligt med större bränder vid explosioner.

Känns mer som det handlar om brandgaser som spridits och sen övertänt på flera olika ställen
Citera
2021-09-29, 11:43
Avslutad
Citat:
Det är fysikens lagar som råder. Uppenbarligen har en explosion tryckt ut ståldörren. Men då tryckvågen kommer ut i garaget så sprids den ut så mycket att det inte blir skador på bilarna.
Att rök inte kommer ut den vägen beror förmodligen på vinddraget. Värmen stiger uppåt i byggnaden och det blir ett drag ut från garaget så röken kommer inte in där.
Med den rökutveckling som var borde röken ha tagit vägen åt alla håll. Om det var helt rökfritt i källaren hade brandmännen kunnat promenera in på nolltid och släckt branden.
Citera
2021-09-29, 11:44
Medlem
Citat:
Du har inte tittat noga på bilderna. Det du ser är en bortsprängd ståldörr. I dörrhålet ser du att det brinner i källaren. Det är alltså inget som har exploderat i garaget utan i det angränsande utrymmet.

Det har jag inte påstått...jag sa att det kunde ha varit så...om någon enkelt kunde köra in i det allmänna garaget.

Om det är "källare" bakom den bortsprängda dörren, eller bara trapphus, är väl inte helt klarlagt. Som jag fattat det skall källaren ligga ovanför garaget, men som sagt, jag har inte koll på fastigheten.
Citera
2021-09-29, 11:44
Medlem
Citat:
Är det där verkligen en bild från garaget i fastigheten? Tycker det ser fejkat ut. Varför är det inte svart I garagetaket av röken? Garaget ser helt nystädat och rent ut, inga tecken från släckningsarbetet osv.
Det är ju mörkt ovanför dörren och om du kollar på röda bilen till vänster har den en tydlig buckla, sannolikt från dörren som flugit upp mot den.
Citera
2021-09-29, 11:48
Medlem
docentdisciplins avatar
"– Som det är nu är det bara polisen och gärningsmannen som ska veta var explosionen skedde, säger Christer Fuxborg, presstalesperson polisregion Väst, till SVT Nyheter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tre-har-lamnat-iva-efter-explosionen-en-allvarligt-skadad

Citera
2021-09-29, 11:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det stämmer inte med förloppet (stark smäll)

Bensin är ett bränsle, inte ett sprängämne

Sprängverkan sker när väldigt mycket energi frigörs samtidigt, det blir, ljus, ljud, värme, tryck

Det är bara i Hollywood bilar exploderar i ett eldmoln

Fast bensin kan väl explodera under tryck?
Citera
2021-09-29, 11:51
Medlem
Citat:
Visst kan det vara ett attentat riktat mot polisen. Men den typen av attentat brukar inte se ut på detta sättet. De brukar vanligen spränga något vid porten. I detta fallet kan vi vara i stort sett säkra på att det har smällt i källaren.
Det som också talar emot att det var en vanlig bomb är branden. Det är ovanligt att brand uppstår vid skrämselattentat. Man vill bara skrämma en person utan att för den skull riskera att många dör och en hel byggnad förstörs. I detta fall verkar branden ha börjat innan explosionen.

Men allt är naturligtvis möjligt.

En prepper som förvarat gasol, t-sprit, kanske även bensin och annat i ett källarförråd som sedan smällt? Men som sagt allt är möjligt, får väl se om polisen lämnar mer information under dagen idag.
Citera
2021-09-29, 11:52
Medlem
Citat:

Jag tänkte också på det först men röken stiger uppåt och bortsprängda dörren blir spjället som förser branden med luft ist. Nån som säger emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in