2021-09-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jo men väldigt riskabelt ur ett GM-perspektiv

Bensin när man vill elda upp (inte spränga) ett ödehus

I stan verkar det knäppt att gå runt inne i flerfamiljshus och hälla ut bensin över en stor yta, särskilt om det riktas mot EN person/lägenhet vilket verkar vara fallet enligt viss media

Men folk gör ju knäppa saker så visst

Ja känns lite långsökt men finns knäppskallar.. Jag funderade även på utplacering av tex P10 då du får en duktig smäll av gas.. En öppen sådan och en fjärrutlöst eller tidinställd apptering? Finns ju många sätt att göra stor skada. Det verkar va långsambrinnande material inblandat i källaren då röken spridits nerifrån och ända upp och större (spräng)skador på huset än man först trodde.
Soprum i källaren mot parkeringsgarage? Renovering så att bråte legat i trapphus?
Citera
Medlem
Jag tycker det mesta i nuläget tyder på olycka. Branden har börjat i källaren och där kan det ha förvarats gasflaskor. Bland annat bilderna från garaget visar att det är där nere som det har smällt.
Sedan kan man ju undra varför det började brinna. Det kan ha varit kortslutning eller självantändning. Det lär nyligen ha gjorts en renovering av huset.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Var tidpunkten vald för att minimera dödsfall.
Finns ju normalt ingen i källaren strax före 05.00.

Troligtvis ja. Visa att de har kapacitet till mycket mer skada och död.
Citera
2021-09-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Han menar så klart om den skulle detoneras senare eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Skrivs mycket om detta nu, både här och i pressen. Hinner inte läsa igenom allt men hörde intervjuer med de drabbade på P1 igår 28/9.
Många hundra som står utan hem. VDn för fastigheten lovade ersättningslägenheter till de drabbade. Många skulle bo hos släkt och vänner.

Nu till min fundering: Står inte de drabbades försäkringsbolag för hotell eller liknande när detta händer? Iallafall ekonomisk ersättning för ett alternativt boende medans ens eget ej är brukbart?

Fastigheten hade tydligen nyss renoverats. Kommer sannolikt bli en långdragen process med fastighetsbolagets försäkringsbolag, ansvarsdelen ska malas i kvarnen ett par varv, försäkringsbolaget skickar ut sina trötta gamla utredare för att göra en parallell undersökning. Allt pekar på avsiktligt sabotage men jag är ändå inte helt övertygad.
Bor i en av fastigheterna där man inte får komma in. Försäkringsbolaget erbjuder per lägenhet ca 1500 på ett hotell. Var vaken vid tillfället o lirade tv-spel när jag hörde en jävla smäll genom hörlurarna, kollade ut genom fönstret, såg ingenting, efter fem min så kände jag lukten av krut som efter en airbomb, så trodde det var det som hade smälts precis utanför fönstret. Efter ytterligare minuter såg jag rök i genom gatubelysningen i mörkret komma från nr 18-20.
Citera
2021-09-29, 11:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Känns långsökt. Om avsikten var att döda finns både enklare och säkrare metoder än att försöka ta ned en hel byggnad Har du något som styrker den teorin?

Skadorna på fastigheten! Det är bara att läsa i media.
Omfattande skador i hela fastigheten.
Min teori är den att brottsvittnet=polisen som bor där är själva målet, något djävligt stort har åsamkats en kraft som är stark.
En varningarnas varning utverkas, i praktiken en krigsförklaring gentemot Polisen och i sin förlängning Staten, en agenda beståendes av politik x kriminalitet visar upp sin potential, att kallblodigt sänka den fastigheten som vittnet bor i, som sagt att det är då för väl att vi bygger redigt!
Citera
2021-09-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Stämmer, är garage under hela den fastigheten plus grannfastigheter på samma sida gatan.
En stor del av garaget är allmänt utrymme/gästparkering, men just delen där dörren blåstes in är låst garage för boende med reserverade platser och port med blipp/kod.

Ok, tack för info. Källare, garage etc. folk kanske menar lite olika saker här. Man undrar ju annars om det kunde vara en tillfälligt parkerad bil med konstgödning som exploderat tidigare än någon tänkt. Om det nu hade smällt i det allmänna garaget.

(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)
Citera
2021-09-29, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -2
2 bilder från garaget

https://www.gp.se/image/policy:1.55906866:1632816097/KM6qXLLqGbOOZCPdvfwDPMRMLy0.jpg?f=Tall&w=1440&$p$f $w=995608d

https://www.gp.se/image/policy:1.55906880:1632816100/fwZGFdIjunqR3epLRUFBD3WiSd0.jpg?f=Tall&w=1440&$p$f $w=85de0f4
Är det där verkligen en bild från garaget i fastigheten? Tycker det ser fejkat ut. Varför är det inte svart I garagetaket av röken? Garaget ser helt nystädat och rent ut, inga tecken från släckningsarbetet osv.
Citera
2021-09-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Skadorna på fastigheten! Det är bara att läsa i media.
Omfattande skador i hela fastigheten.
Min teori är den att brottsvittnet=polisen som bor där är själva målet, något djävligt stort har åsamkats en kraft som är stark.
En varningarnas varning utverkas, i praktiken en krigsförklaring gentemot Polisen och i sin förlängning Staten, en agenda beståendes av politik x kriminalitet visar upp sin potential, att kallblodigt sänka den fastigheten som vittnet bor i, som sagt att det är då för väl att vi bygger redigt!

Visst kan det vara ett attentat riktat mot polisen. Men den typen av attentat brukar inte se ut på detta sättet. De brukar vanligen spränga något vid porten. I detta fallet kan vi vara i stort sett säkra på att det har smällt i källaren.
Det som också talar emot att det var en vanlig bomb är branden. Det är ovanligt att brand uppstår vid skrämselattentat. Man vill bara skrämma en person utan att för den skull riskera att många dör och en hel byggnad förstörs. I detta fall verkar branden ha börjat innan explosionen.

Men allt är naturligtvis möjligt.
Citera
2021-09-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Skrämma! Dags att terrorstämpla kriminella organisationer som förortsgäng, klaner och MC-klubbar?

Jo men det kommer ju inte få önskad effekt. Det enda jag kan tänka mig är att de är så jävla korkade så de tror att det är enskilda polismän som utreder dom. Att de inte inser att det är en hel organisation. Detta skulle ju tom kunna leda till att SÄPO börjar kolla upp dom.

Det kommer ju bli precis tvärt om... de kommer granskas hårdare än vad de redan gör.

Kommenterade fel inlägg.. jag är en klant..
Senast redigerad av [Henke] 2021-09-29 kl. 11:35.
Citera
2021-09-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Visa makt. Inte alls korkat.
Svensk polis och militär är ett skämt. Sverige är världens lättaste land att bygga en maktbas i.
Korkade är däremot dumsvenne som naivt ser på medans detta trappas upp.

Fast de har ju ingen reell makt?

Den makt de har är ju för att polisen i viss mån är bakbundna av politiker. Dåd som detta kommer ju leda till att polisen får ännu större befogenheter då politikerna måste blidka den allmänna opinionen. Hade vi inte haft en rättsstat av det snitt vi har idag hade det ju inte vart några problem att rensa upp detta.

Dumsvenne naivt ser på? Vad menar du dumsvenne skall göra?

Dumsvenne kommer nu ge poliserna ännu större befogenheter. Med andra ord är dåd som dessa helt kontraproduktiva av de som utför det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Här har du en som sprängde ett helt hyreshus i Arboga 2015.

Kolla PDF:en och bilderna!

https://www.msb.se/sv/publikationer/olycksutredning--explosion-i-flerbostadshus-herrgardsgatan-arboga-den-4-juli-2015/

Tackar! Ja där ser man vad gas kan ställa till med. Urblåst men inte brand som i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, tack för info. Källare, garage etc. folk kanske menar lite olika saker här. Man undrar ju annars om det kunde vara en tillfälligt parkerad bil med konstgödning som exploderat tidigare än någon tänkt. Om det nu hade smällt i det allmänna garaget.

(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)

Du har inte tittat noga på bilderna. Det du ser är en bortsprängd ståldörr. I dörrhålet ser du att det brinner i källaren. Det är alltså inget som har exploderat i garaget utan i det angränsande utrymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in