2011-05-31, 16:59
Medlem
yamahafs1s avatar
hej, jag har en moped som jag köpte av en kille för ett bra tag sedan. 2 ½ år snarare. den blev utsats av en stöld. när dom slipade bort ramnummret sen fick han tbx den. i skicket som den är. så jag undrar. kan man försäkra mopeden utan ramnummer ? och hur kollar man det ?

det är en yamaha dt50r

EDIT: det ända man ser kvar på ramnummret är 44af 066118
Senast redigerad av yamahafs1 2011-05-31 kl. 17:14.
Citera
2011-05-31, 18:24
Medlem
yamahafs1s avatar
någon ... ?
Citera
2011-05-31, 19:57
Medlem
Rexxys avatar
Du kan fråga försäkringsbolaget om du kan få försäkra på ditt personnummer.
Citera
2011-05-31, 21:33
Medlem
redalert72s avatar
stöldförsäkra är lite svårare, dock går det alltid att trafikförsäkra då man bara behöver uppge märke&model samt färg

samt är det en fd stulen hoj så brukar tjuvarna inte bemöda sig att slipa motornumret. försäkra på det om du sköter snacket rätt med ditt bolag
Citera
2011-05-31, 21:41
Medlem
ganglere2s avatar
Ring till polisen och fråga.
Citera
2021-09-27, 13:57
Medlem
Hur kan försäkringsbolaget gå med på detta?
Det borde ju va olagligt så det smäller om det.

Jag talade nyss med IF skadeförsäkring och de sa att jag kunde stansa in mitt personnummer i ramen om den saknade ramnummer.

Samtidigt frågade jag dom hur dom kunde erbjuda detta då det borde va olagligt enligt transportstyrelsen. Dom sa att dom endast erbjödr trafikförsäkring och att de nästan inte kunde neka någon det.

Kändes som att dom endast kan försäkra fordonet, om det så är olagligt skiter dom i.
Citera
2021-09-29, 11:37
Medlem
Fick svar från polisen, såhär skrev dom.

"Vad det gäller försäkring av ett fordon får jag be dig kontakta försäkringsbolaget.

Men jag kan ge dig ett svar hur vi ser på fordonet.

Saknas ramnumret är det inget fordon utan registreringsbesiktning krävs samt att få ett nytt ramnummer på fordonet.

Har du med ramen fått allt utom motorn och vill sätta dit en ny motor så måste det vara en motor som är av samma typ och storlek som den som satt där från början. Byter du ut till någon annan motor än originaltypen så måste du göra en mopedbesiktning, gäller klass 2, eller en registreringsbesiktning, gäller klass 1.

Men utan ett ramnummer kommer inte mopeden vara tillåten att köra."

Så polisen är okej med att man stansar in ett helt nytt ramnummer med hjälp av personnumret.
Försäkringsbolaget är också okej med det.
De enda som inte är okej med detta är transportstyrelsen där det står att man itne får tillverka nytt ramnummer själv.
Citera
2021-10-09, 18:30
Medlem
Enligt polisen skulle jag kontakta ett besiktningsföretag för att få vet mer.
Enligt besiktningen kan jag inte alls tillverka nytt ramnummer på en äldre moped.

Dock känner jag att det är tillräckligt säkert att framföra den ändå.
Polisen verkar ha noll koll.
Enligt försäkringsbolaget kan jag stansa in personnumret och då få trafikförsäkring.

Blir jag stoppad av polisen så ser dom ramnumret och ser att jag har försäkring.
Det måste nog till en extremt bra mopedkännnare för att dom ska inse att ramnumret inte stämmer med modellen.
Om det är 6 siffror i ramnumret och mitt personnummer är 850218 men mopedmoeddellen endast har ramnummer som går från 350020 till 650080. Knappast polisen tänker på det för sånt måste man verkligen googla för att hitta uppgifter om.

Såhär skrev iaf besiktningen:

"Mopeder delas idag in i klass I upp till 45 km/h och klass II upp till 25 km/h enligt Europeiskt regelverk.

Våra gamla svenska mopeder delades också in i moped klass I och moped klass II, där klass I var max 30 km/h och klass II max 25 km/h max två växlar och trampor.

Våra gamla 30 km/h mopeder räknas i dag som moped klass II och får fortfarande framföras i 30 km/h enligt tidigare godkännande.
Men de måste då ha ett ramnummer och ett besiktningsinstrummer som visar att de en gång varit godkända som moped och vilka uppgifter som gällde vid godkännandet.

Man kan inte längre godkänna nya 30 km/h mopeder. De kommer i så fall att bedömas mot de krav som idag gäller för moped klass I (45 km/h)
Om du skaffar en ram och monterar ihop en moped av delar från olika mopeder så räknas det som en ny moped.

Monteringsdatumet blir tillverkningsdatum.
Även om delarna du monterar samman är gamla så blir det ett nytt fordon.
Det är ju ett fordon som inte har funnits tidigare.

En ny moped ska uppfylla de regler som gäller idag.
Det gör inte en moped med delar från 1973.

Det fordon du tänker bygga går inte att lagligt framföras på vägen"
Citera
2021-10-29, 23:03
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Fick svar från polisen, såhär skrev dom.

Saknas ramnumret är det inget fordon utan registreringsbesiktning krävs samt att få ett nytt ramnummer på fordonet.

Men utan ett ramnummer kommer inte mopeden vara tillåten att köra."

Så polisen är okej med att man stansar in ett helt nytt ramnummer med hjälp av personnumret.
Försäkringsbolaget är också okej med det.
De enda som inte är okej med detta är transportstyrelsen där det står att man itne får tillverka nytt ramnummer själv.

Hur sjutton fick du det där svaret till att polisen skulle vara okej med hemstansade ramnummer ?

I forntiden när jag var i moppeåldern (alltså i slutet av 80-talet) råkade en kille i plugget ut för just att få moppen stulen, den hittades och han fick tillbaka den med slipat ramnummer, då fick hand en lokala "cykel och motor" firman att stansa ett nytt nummer, vad jag förstod hade dom rätten att göra det i samråd med dåvarande vägverket.

Högst oklart om det finns företag som gör sånt idag, om nån kan göra det lagligt borde det vara nåt besiktningsorgan.
Citera
2021-10-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Hur sjutton fick du det där svaret till att polisen skulle vara okej med hemstansade ramnummer ?

I forntiden när jag var i moppeåldern (alltså i slutet av 80-talet) råkade en kille i plugget ut för just att få moppen stulen, den hittades och han fick tillbaka den med slipat ramnummer, då fick hand en lokala "cykel och motor" firman att stansa ett nytt nummer, vad jag förstod hade dom rätten att göra det i samråd med dåvarande vägverket.

Högst oklart om det finns företag som gör sånt idag, om nån kan göra det lagligt borde det vara nåt besiktningsorgan.

För dom sa man måste få nytt ramnummer via besiktning.
Dock säger transportstyrelsen att det är helt omöjligt att få det på 30 mopeder idag.
Så polisen har inte koll på vad som gälller.

Men så länge man har försäkring och ett instansat ramnumme rpå mopeden kommer inget hända enligt mig.
Polisen kommer ju inte kunna veta att jag ändrat ramnumret endast när dom stoppar mig och kontrollerar det.
Dom slår på ramnumret och ser det är försäkrat och inte anmält stulet. Sen är det inget mer med det.
Citera
2022-01-13, 14:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
För dom sa man måste få nytt ramnummer via besiktning.
Dock säger transportstyrelsen att det är helt omöjligt att få det på 30 mopeder idag.
Så polisen har inte koll på vad som gälller.

Men så länge man har försäkring och ett instansat ramnumme rpå mopeden kommer inget hända enligt mig.
Polisen kommer ju inte kunna veta att jag ändrat ramnumret endast när dom stoppar mig och kontrollerar det.
Dom slår på ramnumret och ser det är försäkrat och inte anmält stulet. Sen är det inget mer med det.

Stämmer.
Polisen ser bara den är försäkrad.
Beror på vilken moped du har men är rätt svårt få tag i lista på ramnummer på modellen man har.
Kanske polisen lyckas bättre med det men om ditt ramnummer är 345690 eller om är nåt påhittat so 12314 gör nog ingen skillnad för gemene polisman är inte smart nog eller har kunskapen att veta om ramnumret är äkta eller inte.

Gansa sjukt hur lätt det då är att sno en moppe och sätta dit annat ramnumer och sen köra helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in