2021-09-29, 09:42
Medlem
cerns avatar
Det är ju någonting stort som kokar i bakgrunden på detta men är man en foliehatt som tycker så eller?

Känns som att man enkelt blir kallad foliehatt bara för att man misstänker någonting.
Citera
2021-09-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Granska på du.

Tycker inte du att det är anmärkningsvärt att LÅ så sent som förra hösten offentligt hävdade att en ubåt kolliderat med Estonia, men nu är det i stället bogvisiret som är bortsprängt? Påverkar det inte hans trovärdighet lite grann?

Vad gäller bevisbörda för LÅ, så är det upp till honom att visa att hans hypotes (bortsprängt visir) är mer sannolikt än JAICs hypotes (bogvisiret lossnade av våglaster). Då räcker det knte att skicka några metallbitar (av för oss okänt ursprung, även om det är Estonia) på analys, det krävs ett också att LÅ kan bemöta den massiva bevisningen som talar emot hans hypotes. Och det har han inte ens försökt.

Eh, att bogvisiret sprängts av går i linje med att skeppet kolliderat....

De säger att deras preliminära bedömning är att bogvisiret sprängts bort när skeppet låg under ytan.

Dvs skulle detta leda till har det sprängts bort efter att skeppet sjönk för att ge en teori om sjunkförlopp som inte är att skeppet kolliderat med något.
Citera
2021-09-29, 09:44
Bannlyst
Upphovet till skadorna i fören på visiret finns på fördäck, styrbordssidan. Stämmer mitt scenario, finns det skador där, från visiret. Troligen även på skrovet, längst förut, styrbordssidan.
Citera
2021-09-29, 09:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Jag tror media är livrädda att hoppa på tåget för tidigt angående detta, måste vara helt säkra på sin sak.

Om inte media presenterar inom sin tid så kommer discoverys uppföljare att vara den som släpper bomben. Och då kommer media som undanlåtit att publicera sitta och skämmas med de andra.

Media har redan ställt frågor om det kan röra sig om en bomb.
Citera
2021-09-29, 09:46
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Men vad har de två hålen vid fendern med saunan att göra? Vet du var saunan låg?

Vad gäller filmen så skrev jag ett lååångt inlägg igår.
Ja du får skriva vad du vill, men det är nog ingen som lyssnar tyvärr. Du har förlorat.

Skeppet sänkes.

1) Enligt antibombarna så skall alltså visiret hoppa fram och tillbaka länge och personalen skall alltså titta på en gösstake som hoppar upp och ner utan att ens bry sig
2) Enligt uträkningar skulle det finnas ett hål för att Estonia skulle sjunka så snabbt, detta har nu hittats
3) Bildt var snabb, för snabb med att det var visiret som gett sig, han vet något.
4) Myndigheter censurerar och försöker skyffla sten på skeppet, som du sedan använder som argument för det hål som inte skulle finnas.
5) Det syns tydligt att det inte är slagskador på visiret och hur skulle värmen kunna gå upp till över 1200 grader vid slag

Det finns nog få i tråden som i detta läget inser att du är partisk. När jag började se på detta så sa jag att det var en olycka, men har under vägens gång ändrat åsikt. För dig finns det bara ett mål och det är olycka, du har alltså egna personlig vinning på att det är en olycka. Du är alltså inte saklig.
Citera
2021-09-29, 09:47
Medlem
fishANDchipss avatar
Här är en 9 år gammal video med folk som är nere och dyker vid Estonia.

https://m.youtube.com/watch?v=WMK_4mbJgDM

Vid 2.43 minuter in i videon ser man tydligt deformerat stål som rullat ihop sig till någonting korvliknande.

Kan någon av er lokalisera platsen på den här skadan? Är det rampen man ser tidigare i videoklippet eller är skadan lokaliserad någon helt annanstans.

(Rättelse, filmen är tagen 2001)
Senast redigerad av fishANDchips 2021-09-29 kl. 09:51.
Citera
2021-09-29, 09:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Den enda foliehatten här är du. Du beter dig som en rättshaverist.

Ser man filmen så inser man att det inte är slag som misshandlat visiret, det är en explosion. Jag tänker mig att den skett under vatten då den ser så mjuk ut.

Det är ju det som är poängen med att inte ha en förutfattad uppfattning av det som hänt. Du vet hur det var med 9-11, flygfotogen kaninte smälta järn. Så därför var det explosioner. Brinnande flygfotogen kan försvaga järn vilket får det att kollapsa.

Så sprängskador och sprängmedel måste hittas i de områden där visiret brast.
Citera
2021-09-29, 09:50
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är källan till påståendet att systemteknikern Henrik Sillaste sagt att man stod till knäna i vatten i maskinrummet: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=pkMs0egji7I

Den kortare mannen i blått är Sillaste, den långe är en lastbilschaufför som inte kan observerat maskinrummet.

Jag har ställt frågan här: (FB) Någon som kan försöka översätta lite estniska? om någon kan översätta från estniska. Jag fick ett svar via pm som menade att inget nämndes om något maskinrum.

Min slutsats är att textremsan är en felöversättning av vad Sillaste eller eventuellt den andre mannen säger, men helt klarlagt är det inte. Kan någon estniska eller känner någon som kan det får de gärna kolla upp saken.

Här förlitar man sig på en dålig översättning. Denne maskinist kan alltså menat att vatten forsade in på bildäck, för att ge en bild av mängden kan han då ha menat "upp till knäna ungefär".
Citera
2021-09-29, 09:50
Medlem
Citat:
Men vad har de två hålen vid fendern med saunan att göra? Vet du var saunan låg?

Vad gäller filmen så skrev jag ett lååångt inlägg igår.

Det är inte ett friskt beteende att vara här inne och gå till motsvars till allt dygnet runt. Det förstår du va? Ägna så otroligt mycket tid till detta som du gör.. det är inte friskt.
Citera
2021-09-29, 09:51
Medlem
Det är väldigt spännande att vissa maniskt hakar upp sig på Ångström och att det är han som hävdar att det är sprängt och att han inte är trovärdig på grund av ditten och datten... Men låt mig påminna er om att under presskonferensen så bekräftas teorin om att bogvisiret sprängts av både Anders Ulfvarsson professor emeritus i skeppskonstruktion och Professor Ida Westerman (NTNU) som gjort metallurgiska analyser på delar av bogvisiret och som tyder på sprängning.

Det visar sig till och med att hon analyserat Jutta Rabes bitar då tokstollen Henning Witte befann sig (nästlat sig in) i publiken och frågade om dessa, Westerman svarar då att hon inte finner samma spår av sprängning på Rabes bitar, vilket naturligtvis fick Witte att gå i taket och skriva på sin blogg att hon är en del utav konspirationen.

Utöver dessa två var den pensionerade haveriutredaren på SHK Björn Arvidsson på plats och sågade JAIC utredningen längs med fotknölarna. Så snälla, sluta maniskt fokusera på Ångström och se till vad alla experter framförde under presskonferensen.
Citera
2021-09-29, 09:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ja du får skriva vad du vill, men det är nog ingen som lyssnar tyvärr. Du har förlorat.

Skeppet sänkes.

1) Enligt antibombarna så skall alltså visiret hoppa fram och tillbaka länge och personalen skall alltså titta på en gösstake som hoppar upp och ner utan att ens bry sig
2) Enligt uträkningar skulle det finnas ett hål för att Estonia skulle sjunka så snabbt, detta har nu hittats
3) Bildt var snabb, för snabb med att det var visiret som gett sig, han vet något.
4) Myndigheter censurerar och försöker skyffla sten på skeppet, som du sedan använder som argument för det hål som inte skulle finnas.
5) Det syns tydligt att det inte är slagskador på visiret och hur skulle värmen kunna gå upp till över 1200 grader vid slag

Det finns nog få i tråden som i detta läget inser att du är partisk. När jag började se på detta så sa jag att det var en olycka, men har under vägens gång ändrat åsikt. För dig finns det bara ett mål och det är olycka, du har alltså egna personlig vinning på att det är en olycka. Du är alltså inte saklig.
Ok, låt oss ta ett steg tillbaka.
- du skrev ett inlägg om explosioner i saunan.
- jag frågade om du menade att det blev hål i botten på skrovet (eftersom det efter 27 år inte hittats något sådant)
- du hänvisade då till hål mellan två däck, vilket får antas vara E&As hål #1 och #2 vid fendern.
- Eftersom saunan ligger i fören på däck 0, långt från dessa hål, så frågade jag igen.
- Du svarar då som ovan. Goddag yxskaft.

Är du här för att diskutera Estonia, eller vill du bara skriva slumpvis text.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-29 kl. 10:21.
Citera
2021-09-29, 09:59
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Spelar det någon roll om det var 30 minuter eller 2 timmar menar du? Moving goal posts, brukar det kallas när man hela tiden ändrar det som skall bevisas.

Du påstår att Estonia självklart borde ha flutit upp och ner nästa morgon om det inte fanns hål under bildäck. Det baserar du på några historiska exempel. Jag gav dig ett exempel på en RORO-förja som kapsejsade och sjönk 10 år senare, vilket är allt som behövs för att motbevisa din tes.

Det är klart att det spelar roll. Estonia sjönk ovanligt snabbt, och nu börjar mörkläggningen att avslöjas. Du som är personligen investerad i den här mörkläggningen börjar svettas nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in