2021-09-29, 01:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan det naturligtvis vara.. Men det här stämmer inte riktigt med att ett "föremål", bomb eller sprängladdning, har exploderat. Ja tycker att det ser ut som en rökgasexplosion.

Skulle vi fått såhär omfattande skador av en sprängladdning så skulle tryckvågen blåst ut mängder med fönster, inklusive en del fönsterkarmar. Av det synes inte mycket.

Vilket kan stämma med en bomb i källaren som startade en brand där.
Citera
2021-09-29, 01:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket kan stämma med en bomb i källaren som startade en brand där.

Ja, det kan inte uteslutas. Men jag skulle hålla för mer sannolikt att det initialt kan handla om brand i ett soprum, eller något liknande. Varför annars dessa kopiösa mängder med rök??
Citera
2021-09-29, 01:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahab99
Ja obegripligt att inte fler fönster blåstes ut, plus att förhållandevis få har hört någon explosion i ett väldigt välbefolkat centralt bostadsområde där folk rör sig dygnet runt.

Explosionen borde ha skett inne i byggnaden, och kanske även efter att branden startade och röken spridits.

Jaa, så tror jag att förloppet sett ut.
Citera
2021-09-29, 01:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, det kan inte uteslutas. Men jag skulle hålla för mer sannolikt att det initialt kan handla om brand i ett soprum, eller något liknande. Varför annars dessa kopiösa mängder med rök??

Kanske just därför att det brann i källaren (soprum, förråd) eller garaget (bilar) på grund av bomben, om det nu var en bomb. Brand plus rökgasexplosion är förstås också en möjlighet, men polisen tycks ju tro att det var en sprängladdning.
Citera
2021-09-29, 01:47
Avslutad
Citat:
Kanske just därför att det brann i källaren (soprum, förråd) eller garaget (bilar) på grund av bomben, om det nu var en bomb. Brand plus rökgasexplosion är förstås också en möjlighet, men polisen tycks ju tro att det var en sprängladdning.
"Om det nu var en bomb"? Det hördes ju fan över hela Göteborg.
Citera
2021-09-29, 01:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
"Om det nu var en bomb"? Det hördes ju fan över hela Göteborg.

Jo, men det finns en teori att det var en rökgasexplosion. Jag håller det för mindre troligt, men det kan inte uteslutas.
Citera
2021-09-29, 01:53
Medlem
GladjeSpridarns avatar
Citat:
Jaa, så tror jag att förloppet sett ut.
Att branden har utlöst en bomb är det enda trovärdiga scenariot. Vad vi måste ställa oss frågande till är om bomben var medvetet byggd, eller om det var nån sorts maskin med bränsle och gas som tog eld och exploderade. Vad som talar emot det är att elden spred sig till 8st lägenheter, men om grannarna öppnade dörrarna och elden spred sig in genom dörrarna och genom ventilationen till dom kvarstående grannarna, det är frågan. Det känns möjligt men det är många faktorer som spelar in.
Senast redigerad av GladjeSpridarn 2021-09-29 kl. 01:55.
Citera
2021-09-29, 01:55
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det är främst hennes story där hon själverkänt chockad "känner" en massa saker inför en journalist som man bör ta med en nypa salt. Skvallerpressens egna(?) formulering "var nära att dö i kaoset" verkar dock vara ett rent påhitt, om man inte har en i sammanhanget generös definition av "nära". Ifall det verkligen, som hon antog, "brann rakt under" henne så hade räddningstjänsten sannolikt prioriterat evakuering av just hennes och intilliggande lägenheter istället för att sätta stegen mot hennes balkong först efter "en, kanske en och en halv, timma".

Du tror inte det hade framkommit i så fall? Tror du räddningstjänsten hade bara sagt ok till en sån artikel där de indirekt svartmålas att inte ha agerat tidigare?

Inte ens media är så extremt ond, varken de eller BO. Men vad vet jag
Citera
2021-09-29, 01:57
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Jo, men det finns en teori att det var en rökgasexplosion. Jag håller det för mindre troligt, men det kan inte uteslutas.

Nej. Räddningstjänsten har precis sagt att det var en destination som förmodligen orsakade brand antingen pga ämnena i den eller om något känsligt ämne vart i närheten och fattat eld

Men explosiv anordning vart det bekräftat.

Lägg ner nu
Citera
2021-09-29, 01:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

I så fall ”måste” det ha varit två explosioner - och då även med hyfsad tidsrymd emellan. Då borde även några ha vaknat/hört den första explosionen. Av intervjuer gjorda med boende i fastigheten har jag inte hört något som pekar i den riktningen.
Citera
2021-09-29, 02:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nej. Räddningstjänsten har precis sagt att det var en destination som förmodligen orsakade brand antingen pga ämnena i den eller om något känsligt ämne vart i närheten och fattat eld

Men explosiv anordning vart det bekräftat.

Lägg ner nu

Detta är alltså inte min teori, men det kan inte uteslutas. Någon "explosiv anordning" har man inte hittat än.
Citera
2021-09-29, 02:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Det känns inte uteslutet att den första utlösande faktorn var en gammal tvättmaskin eller nånting som tog eld och exploderade, då öppnade grannarna dörrarna, och att elden från den spred sig till en, eventuellt bortglömd/gömd hemmatillverkad bomb, som sen sprängdes med ett enormt tryck, som gjorde att det sprutade eld blandat med bensin in till lägenheterna.. Det skulle förklara varför branden tog sig in i lägenheterna såpass snabbt.
Du har livlig fantasi du. Vid första explosionen borde alla ha vaknat och ringt 112.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in