2021-09-28, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Än så länge förhåller jag mig skeptisk till skitmassmediavidarebefordrade vittnesuppgifter från yrvakna och vettskrämda annedalsmiljöpartister om specifika rökkällor eller om ytterdörrar som flyger omkring på femtielfte våningen.

Att rök under något skede spridit sig även via ventilationen är dock uppenbart från filmklipp, i vilka det bolmar kraftigt från diverse ventilationsinrättningar på byggnadens tak.

Att någon placerat något explosivt i eller i anslutning till porten/trappuppgången är rimligt att tills man vet mera utgå från i sådana här fall, dels för att det numera är "vanligt" och sannolikt, dels för att porten är det enda som uppvisat sprängskador i det fotomaterial som hittills har offentliggjorts.

Det ovanliga, om det är ännu en "portbomb", är att det alls har börjat brinna. I sådana här moderna trappuppgångar brukar det inte finnas så mycket brännbart och lättantändligt material, och vanligt förekommande sprängämnen brukar dessutom inte bete sig som i hollywoodfilmer med coola konflagrationsliknande bensinmoln av eld som breder ut sig och sätter fyr på saker. Någon som har kokat ihop något långsamt sprängämne, eller något särdeles lättantändligt i sport- eller sybehörsaffären med från trapphuset genomsprängd vägg?
Finns även en kvinna som intervjuats av media som inte kunde ta sig ut själv utan fick stanna i sin lägenhet tills hon blev undsatt av brandkåren som tog sig in med stegbil via balkongen. Enligt henne brann det i lägenheten under hennes. Det var varmt och rökigt i hennes lägenhet och hon trodde hon skulle dö. Jag tror inte hon har inbillat sig detta.
Citera
2021-09-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Slut på argument? Om en bomb placerats på våning 5 i Övre Husargatan 20 så får man försöka hitta en förklaring. Slumpen att bomben placerades där, eller är någon av de boende måltavla? Otur att du inte klarar av att tänka så långt.

Tänkte på utpressningen av 7 veteranbilar. Hahaha
Citera
2021-09-28, 23:34
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag minns inte men VEM sa att den var placerad i entren eller utanför entren?
Nägon skrev att rutorna i närliggande hus var hela, och att det då skulle betyda att le bööömb var placerad någonstans i huset, och inte framför.
Citera
2021-09-28, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Samhället är alltid starkare.
Säg det alla människor som idag får bo hos släktingar och på hotell, som inte har något hem kvar. Som är traumatiserade av bomb och brand i sina egna bostäder. Det är sånt som händer i krig. Och i Sverige tydligen.
Citera
2021-09-28, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Tänkte på utpressningen av 7 veteranbilar. Hahaha
Ja precis, det är bilarna de vill åt. Inte miljonerna på banken. Hahaha.
Citera
2021-09-28, 23:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, han var tydligen det.

Nej, han sitter på kåken. Det är hans kompis den bombdömde TV som nyligen släpptes. Polisen som bor på den bombade adressen vittnade mot dem båda.
Citera
2021-09-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Nägon skrev att rutorna i närliggande hus var hela, och att det då skulle betyda att le bööömb var placerad någonstans i huset, och inte framför.

Låter logiskt! Nu vet ju jag inte exakt adress och hur långt det år i 90 graders vinkel mellan porten och tvärs över gatan men 5 våningar motsvarar väl 10 ungefär meter så...?

hmmm??

Njau! Med en så kraftig bomb borde väl fönsterrutorna rykt på andra sidan gatan också?
Citera
2021-09-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Intressant, Sverige har alltså 140 personer som iprincip är hemlösa flyktingar under en kort tid i sitt eget land, för att kriminella "flyktingar" spränger. Sent ska man vakna.

De handlar om baaarn.

Polisen vet inte vem GM är så tveksamt om folk här vet ifall GM är invandrare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Fy fan vad jag avskyr våra ledare.
Fega kräk som låter det bli såhär.
Sticker huvudet i sanden och spelar dumma. Jag spottar på er.
Att folk röstar på detta är helt sjukt. Era svin!!! Ni kommer inte undan med att spela naiva eller oförstående. Ni har vetat vad ni röstade på. Men sket i konsekvenserna.. Brinn i helvetet!!

Tror politikerna är rädda, dom vågar inte säga sanningen i TV för då blir dom hotade av gängen.
Citera
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Finns även en kvinna som intervjuats av media som inte kunde ta sig ut själv utan fick stanna i sin lägenhet tills hon blev undsatt av brandkåren som tog sig in med stegbil via balkongen. Enligt henne brann det i lägenheten under hennes. Det var varmt och rökigt i hennes lägenhet och hon trodde hon skulle dö. Jag tror inte hon har inbillat sig detta.

Såvida hon inte gick in i lägenheten under hennes och där observerade öppna lågor vet hon naturligtvis inte att det brann i denna. Man får inte tolka sådana vittnesuppgifter och möjligen felaktiga antaganden utifrån icke nödvändigtvis korrelerade observationer ("det kommer varm rök nedifrån när jag öppnar min dörr = det brinner i lägenheten under min") bokstavligt. Ja, det kan bli både varmt och rökigt i en lägenhet om det någonstans nedanför denna och/eller i anslutning till samma ventilationssystem finns en brandhärd, såsom i trappuppgångens gatuplan.
Citera
2021-09-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Låter logiskt! Nu vet ju jag inte exakt adress och hur långt det år i 90 graders vinkel mellan porten och tvärs över gatan men 5 våningar motsvarar väl 10 ungefär meter så...?

hmmm??

Njau! Med en så kraftig bomb borde väl fönsterrutorna rykt på andra sidan gatan också?
Om man besitter kunskap så kan man styra sprängverkan inåt mot porten, då klarar sig omkringliggande fönster.
Citera
2021-09-28, 23:46
Avslutad
En bomb i en portuppgång som orsakar en brand inne i en lägenhet? WTF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här