2021-09-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vet man om bomben placerades utanför porten eller inne i trapphuset?

Båda, tror jag. Porten är utsprängd och enligt vittnen har det skett på våning 5 också
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hur nära är gripandet? Dagar, veckor eller månader?

Blir kanske inget gripande. Man mutar en Islamistisk organisation eller ett MC-gäng att ta på sig sprängningen, och lägger sedan ner för att inte sprida Islamofobi eller rebellisk kultur i samhället.
Citera
Medlem
Jag tror det är en acetylentub som stått å läckt..tex slarv av en rörläggare...vi får nog svar i morgon när polisen kan kolla riktigt..
Citera
2021-09-28, 22:32
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Vilka är dessa gängkriminella han vittnat mot ?

Södra Biskop, A-falangen.

Sök på Youtube: Gängmordet i Gamlestaden - Joachim vittne

(Detta har sagts tidigare i tråden, men all relevant info drunknar i det meningslösa dravlet som fyller minst 95% av tråden).
Citera
2021-09-28, 22:32
Avslutad
En fråga innan man drar iväg i massor med andra tankar , är huset oljeuppvärmt ?
Citera
2021-09-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är mitt i fastigheten alltså? Enligt ratsit så finns våningarna 2-8 i huset. I tidningarna verkar boende på våning 5 benämns som boende på våning 3. Man kan undra om bomben var placerad för att orsaka maximal panik eller är det för att bomben riktas mot någon på plan 5?

Jag kollade upp vittnet som Ab intervjuade, Han säger att det lät att som att några sprang ovan. Vittnet bor på 1402, direkt ovanför bor det 60 och 70 åring som är allvarligt skadade. Så explosionen har skett vid deras dörr eller inne. i deras lägenhet.
Citera
2021-09-28, 22:34
Medlem
LibBells avatar
Angående en bomb...utomhus kan den inte ha detonerar då det inte verkar som några närliggande byggnader har utblåsta fönster...så isf har den detonerat inomhus...fine...men...brand och explosion verkar upplevts i direkt anslutning till varandra. Vad för bomb skapar den typ av tryck och brand i samma veva?

En brandgasexplosion känns mer intressant....brand uppstår...rökfyller trapphus....boende öppnar dörrar för att kolla vad som luktar....tillför syre..pang!

För branden krävs ju dock en del bränsle och att den pågått ett tag...Udens har ju sannolikt ganska mycket bränsle i form av skidor och kläder....

Vet någon om det är helt tillslutet mellan Udens och trapphuset eller om det finns möjlighet för brandgaser att ta sig in i trapphuset från Udens?

En brandgasexplosion av dessa mått måste ju trots allt krävt en hyfsad brasa initialt...
Citera
2021-09-28, 22:35
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Tror dörren är låst och man behöver blipp eller kod under vissa tider på dygnet, samt av allt att döma så låg bomben utanför.
Bomben kan även varit placerad i trapphuset iom att de tog sån fart uppåt våningarna.
Citera
2021-09-28, 22:37
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Finns ingenting som tyder på att explosionen utlöstes av vilja dock. Vi bör utgå från att det var en olycka tills polisen har bevis på att det inte var det.

Svarar, väl medveten om att du är ett provokationstroll: Polisen har ju sagt att de utesluter en "naturlig" förklaring (gasläcka, elöverslag osv) och att det med säkerhet rör sig om en spränganordning av något slag. Detta baserat på skadornas natur.

Troligen blöjgangsters som ville skrämma polismannen i huset. Inga proffs drar ju till sig så här mycket uppmärksamhet i onödan. Noll hjärna men desto mer brutalitet som vanligt.
Citera
2021-09-28, 22:37
Medlem
Garaget under har väl även allmäna parkeringsplatser.. parkerade där förr när jag hade släktingar som bodde i området runt sveaplan
Citera
2021-09-28, 22:38
Medlem
Polisen dammsuger mycket av av vad stans övervakningskameror spelat in. Någon eller några puzzlar hårt i natt.

Polisen utgår sedan lång tid tillbaka att en sprängladdning har apterats vid fastigheten. I min bok finns det misstänkta GM eller grupperingar inom några få timmar.

Insatsstyrkan är i startläge
Citera
2021-09-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur vet du att det inte är andra som ligger bakom?
Exempelvis fallet med sprängningen i Värnamo tidigare denna månad då Bandidos låg bakom:
(FB) Explosion i Värnamo – en person avliden (2021-09-02)

Vad var det du inte förstog i mitt inlägg???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in