2021-09-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Naturligtvis har myndigheterna vetat om att det fanns ett hål på båtens sida, de hade ju dykare där nere och hålet är så stort att det går inte att missa. Varför detta tystades ned i haverikommissionens utredning är ju den stora frågan.

Om ni inte minns eller glömt va svensk regering snabb att bestämma Estonia skulle bli en låst gravplats till havs och betong pumpades över verket för undvika gravplundrare eller att vi skattebetalare mfl skulle få veta sanningen.

Saxat från pressen

Mona Sahlin säger att uttrycket att "skydda Estonia" betyder så olika saker för olika människor.
- Det jag kände var riktigt fel var idén att hälla ut en massa betong över fartyget. Det är det konstigaste och sjukaste förslag som någonsin har dykt upp. Tänk tanken: gjut in min mamma, min pappa, mitt barn i betong. Det ger också grogrund för misstankar om att det finns något att dölja.

https://www.expressen.se/nyheter/estoniakatastrofen-ar-saret-som-aldrig-laker/
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2021-09-28 kl. 17:22.
Citera
2021-09-28, 17:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Varför smuggla gammal teknik?

Om det var teknik som ryssarna använde då på den tiden så var den givetvis intressant att analysera av exempelvis USA då, även om den idag kanske kan anses gammal.
Citera
2021-09-28, 17:29
Medlem
Har kollat på konferensen,

Hahaha svenska folket blir våldtagna och dragna bakom ljuset som vanligt, det räcker me dom första 15 minuter för att komma till slutsatsen att det stinker rejält!
Citera
2021-09-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Om ni inte minns eller glömt va svensk regering snabb att bestämma Estonia skulle bli en låst gravplats till havs och betong pumpades över verket för undvika gravplundrare eller att vi skattebetalare mfl skulle få veta sanningen.

Saxat från pressen

Mona Sahlin säger att uttrycket att "skydda Estonia" betyder så olika saker för olika människor.
- Det jag kände var riktigt fel var idén att hälla ut en massa betong över fartyget. Det är det konstigaste och sjukaste förslag som någonsin har dykt upp. Tänk tanken: gjut in min mamma, min pappa, mitt barn i betong. Det ger också grogrund för misstankar om att det finns något att dölja.

https://www.expressen.se/nyheter/estoniakatastrofen-ar-saret-som-aldrig-laker/

Ja de har ju spekulerats att Estonia var allt från vapen smugglare till allt möjligt annat. Kan det vara en torped?
Citera
2021-09-28, 17:31
Medlem
goofers avatar
Vid liknande olyckor utomlands är det vanligt att det blixtsnabbt bestäms om "gravfrid" "dykningsförbud" "övertäckning" när en civil färja förliser?

Det har ju varit en del färjor utomlands som gått under med hundratals döda men aldrig har jag hört om att fartygen ska övertäckas.

Men just i Estoniafallet skulle det täckas skyndsamt.

Klart som fan att det inte är en olycka.
Citera
2021-09-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Konspirationsteorin är väl att ryssland skulle apterat sprängladdningar på de vapen som det påstås skulle ha funnits på Estonia.

Då borde man enkelt kunna se ett söndersprängt fordon på bildäck
Citera
2021-09-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Minst 1200 graders värme bakom skadorna på skrovet enligt flera experter...

Vad får vissa ut av att skydda lögnerna som har florerat sen dag ett?

Har dom sagt vilka dessa experter är?
Citera
2021-09-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hål i skrovet hade hon. Bogporten var öppen och det fanns 3+3 ventilationskanaler (”hål”) ner under bildäck som mynnade på skeppets sidor strax under däck 4. I ett senare skede sprack fönster däck 4, och då fick hon ännu fler ”hål”. Se t.ex. Kehrens avhandling för detaljer:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf

Det är oklart vad du avser med "bogport".
Ombordkörningen i fören förseglades med ett bogvisir samt en vattentät ombordkörningsramp. Den senare var stängd under hela förlisningsförloppet.

Tredjemaskinisten Margus Treu, motormannen Hannes Kadak och reparatören Henrik Sillaste observerade detta via fartygets egna kamerasystem från maskincentralen. Tre minuter efter den hastiga krängningen observerar de ombordkörningsrampen, live. Den sitter kvar och är stängd. Vatten läcker in vid sidorna, där den vattentäta listen inte håller tätt (vilket orsakats av undermåligt underhåll samt skador som ej reparerats).
Efter krängningen stabiliserar sig Estonia med femton graders styrbord slagsida. De lämnar maskincentralen via ett skorstensschakt till däck 7. Det sista de observerar är att rampen förblir stängd.
Estonia ligger nu med styrbordssidan djupt i vattnet och djupare med aktern. Två passagerare går på fartygsskrovet (babords sida) längst fram i fören, och klättrar ned för de tvärgående balkarna på ombordkörningsrampens utsida (som en stege) till vattnet, där de hoppar i sjön och tar sig till närmsta livflotte.

Intervjun med Henrik Sillaste gjordes av Den tyska expertguppen och alla vittnesmål finns dokumenterade.

Ombordkörningsrampen var stängd.

Källor:
Investigation report on the capsizing on 28 september in the Baltic Sea of the Ro-Ro Passenger Vessel MV Estonia (Den tyska expertgruppen)
Tysta Leken, s. 63.
M/S Estonia - Svenska statens haveri, s. 98-102.
Citera
2021-09-28, 17:40
Medlem
Gruppbostads avatar
En tanke bara.

Är det inte möjligt att bogvisiret var helt intakt och att vattnet trängde in genom de bakre luckorna som öppnats för att dumpa lastbilarna?

https://cdn.prod.www.spiegel.de/images/d0eed47d-0001-0005-0000-000001064832.gif

Kolla bilden.

Jag föreslår istället följande:

1. Båten åker mot vågorna. Allt frid och fröjd.
2. Båten vänds plötsligt om nästan 180 grader.
3. Bakre luckorna öppnas och vågorna sväller in på bildäck.
4. Båten sjunker.
Citera
2021-09-28, 17:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troja16
Ja de har ju spekulerats att Estonia var allt från vapen smugglare till allt möjligt annat. Kan det vara en torped?

Spekulerats rörande att Försvarsmakten smugglade via Estonia finns inte längre. Det är bekräftat. Det de inte vill svara på var om och i så fall vad man transportade just vid denna avgång.

Spekulation är just vad man brukade smuggla. Det experter säger är att det inte rört sig om skarpa vapen utan mer radardelar och styrsystem till missiler. Kanske just att man inte kan föreställa sig att man smugglat farligt gods på en civil färja.
Citera
2021-09-28, 17:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Då borde man enkelt kunna se ett söndersprängt fordon på bildäck
Det är knappast enkelt, speciellt inte efter så lång tid.

Men sannolikheten att varit nån slags explosion är minimal , det hade inte kunnat tystas ner.
Senast redigerad av Draken55 2021-09-28 kl. 17:52.
Citera
2021-09-28, 17:53
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Spekulerats rörande att Försvarsmakten smugglade via Estonia finns inte längre. Det är bekräftat. Det de inte vill svara på var om och i så fall vad man transportade just vid denna avgång.

Spekulation är just vad man brukade smuggla. Det experter säger är att det inte rört sig om skarpa vapen utan mer radardelar och styrsystem till missiler. Kanske just att man inte kan föreställa sig att man smugglat farligt gods på en civil färja.

Tillvägagångssätt att använda ett civilt fartyg för militära/underrättelse-operationer säger mig att något inte gått rätt till.

Regeringen sa sig vilja bärga Estonia direkt efter katastrofen, ett dygn senare ändras deras uppfattning.
Det vore logiskt att tro någon opererat bakom ryggen på vår egen regering.

CIA i samarbete med MUST är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in