2021-09-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Sorry at jeg blander meg.

Men svaret på spørsmålet ditt er så åpenbart.

Da Tom Hagen og familien nektet å imøtekomme de angivelige kidnappernes krav til kommunikasjon ... akkurat da ... i det øyeblikket ... viste de null, eller ingen, vilje til å forsøke å få AE tilbake.

Politiet ble da tvunget til å forsøke å opprette en form for kommunikasjon. Det hadde de en helt åpenbar plikt til. I tilfelle AE faktisk var bortført og fremdeles i live.

At politiet gjorde sin helt åpenbare plikt overfor AE, førte så til at familien la politiet for hat.

Forstå det den som kan. Det er ubegripelige reaksjoner fra familien her.
Det er så vanskelig å forstå at th enten manipulerer barna, de dekker over gm, alternativt medvirket til å bli kvitt det familien omtaler som nullet.
Citera
2021-09-28, 14:48
Avslutad
Citat:
Sorry at jeg blander meg.

Men svaret på spørsmålet ditt er så åpenbart.

Da Tom Hagen og familien nektet å imøtekomme de angivelige kidnappernes krav til kommunikasjon ... akkurat da ... i det øyeblikket ... viste de null, eller ingen, vilje til å forsøke å få AE tilbake.

Politiet ble da tvunget til å forsøke å opprette en form for kommunikasjon. Det hadde de en helt åpenbar plikt til. I tilfelle AE faktisk var bortført og fremdeles i live.

At politiet gjorde sin helt åpenbare plikt overfor AE, førte så til at familien la politiet for hat.

Forstå det den som kan. Det er ubegripelige reaksjoner fra familien her.
Det du skriver er ikke riktig.

Familien fulgte politiets råd om å la være å betale om de ikke fikk livsbevis. Familien vurderte å betale likevel, men gjorde det ikke.
Kommunikasjonen som foregikk ble grundig diskutert mellom familien og politiet. Politiet var med hele tiden, men utad skulle det selvsagt se ut som at kommunikasjonen kun var mellom familien og motparten.

Da saken ble kjent, så var det mange eksperter som uttalte seg, om risikoen det vil være for at kidnappingsofferet blir drept i tilfellet løsepengene blir betalt uten videre.

Du må ha særdeles dårlig hukommelse om du har glemt dette.

Som sagt, det er lett å mene noe, når man ikke har noe å risikere.

Innlegget mitt som du siterer, viste et eksempel på en annen kidnappingsak, der offeret ble drept, selv om familien betalte løsepengene i en tidlig fase. Offeret ble funnet drept 1 år senere.

Edit:
Mange tolker THs betaling for livsbevis (13 millioner kroner), som tegn på skyld. Jeg tror heller at dette ble gjort for å muliggjøre en sporing av pengene. Sikkert det politiet kalte en honningkrukke eller tre-trinns-rakett...? Hm... Hvem vet?
Senast redigerad av Havhest 2021-09-28 kl. 15:42.
Citera
2021-09-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det du skriver er ikke riktig.

Familien fulgte politiets råd om å la være å betale om de ikke fikk livsbevis. Familien vurderte å betale likevel, men gjorde det ikke.
Kommunikasjonen som foregikk ble grundig diskutert mellom familien og politiet. Politiet var med hele tiden, men utad skulle det selvsagt se ut som at kommunikasjonen kun var mellom familien og politiet.

Da saken ble kjent, så var det mange eksperter som uttalte seg, om risikoen det vil være for at kidnappingsofferet blir drept i tilfellet løsepengene blir betalt uten videre.

Du må ha særdeles dårlig hukommelse om du har glemt dette.

Som sagt, det er lett å mene noe, når man ikke har noe å risikere.

Innlegget mitt som du siterer, viste et eksempel på en annen kidnappingsak, der offeret ble drept, selv om familien betalte løsepengene i en tidlig fase. Offeret ble funnet drept 1 år senere.

Edit:
Mange tolker THs betaling for livsbevis (13 millioner kroner), som tegn på skyld. Jeg tror heller at dette ble gjort for å muliggjøre en sporing av pengene. Sikkert det politiet kalte en honningkrukke eller tre-trinns-rakett...? Hm... Hvem vet?

Du må holde deg til tidslinjen. Utviklingen av en gisselsituasjon er dynamisk. Det blir bare tull og rot og tøys, når du hopper frem og tilbake i tid, og roter ting sammen.

Den aller første avgjørelsen gjaldt å opprette kommunikasjon med angivelige kidnappere.

TH nektet. Og ble som nevnt rasende på politiet, da politiet gjorde sin åpenbare plikt, ved å forsøke å imøtekomme angivelige kidnapperes krav til kommunikasjon.

Uten kommunikasjon, ingen livsbevis. Osv osv.

Tidslinjen. Ellers blir det bare bla-bla-bla og rene grøten av diskusjonen.
Citera
2021-09-28, 16:00
Avslutad
Citat:
Du må holde deg til tidslinjen. Utviklingen av en gisselsituasjon er dynamisk. Det blir bare tull og rot og tøys, når du hopper frem og tilbake i tid, og roter ting sammen.

Den aller første avgjørelsen gjaldt å opprette kommunikasjon med angivelige kidnappere.

TH nektet. Og ble som nevnt rasende på politiet, da politiet gjorde sin åpenbare plikt, ved å forsøke å imøtekomme angivelige kidnapperes krav til kommunikasjon.

Uten kommunikasjon, ingen livsbevis. Osv osv.

Tidslinjen. Ellers blir det bare bla-bla-bla og rene grøten av diskusjonen.
Du vrir på informasjonen vi har fått til det ugjenkjennelige.
Første bitcoin-kommunikasjon var to dager etter at AEH forsvant, og den lød; "Jeg vil betale". "Jeg vil betale" er ekstrem-varianten om man starter en kommunikasjon. Hva med å begynne med; "Jeg trenger mer tid" - er ikke det også å anse "å starte" kommunikasjonen?
Det hadde uansett bare gått to dager. Det å konkludere med at familien viste ingen vilje til å få tilbake AEH er å ta det vel langt etter så kort tid.
Det rimer dårlig med informasjonen vi har fått om at familien vurderte å trosse politiets råd om å la være å betale uten livsbevis. Dette fikk vi høre gjentatte ganger på pressekonferanser, så her er det nok du som stokker kortene, slik at det kommer i feil rekkefølge.
Hva med ekspertenes råd? Ekspertene mente at å betale uten videre, kunne lede til den sikre død.

Nei du, så enkelt er det ikke!

Edit:
Vi vet heller ikke på hvilket tidspunkt TH kjøpte de første moneroene. Måten dette måtte gjøres på innebar at det ville ta tid før betalingen kunne skje.
Politiet hadde forklart familien at slike transaksjoner ville vise seg som "et stort tog som kom".
Ergo ville kjøp av monero også være en form for kommunikasjon.
Det er mye vi ikke vet om denne saken.
Siste nytt er at politiet puster noen i nakken. Vi kan jo håpe...
Senast redigerad av Havhest 2021-09-28 kl. 16:14.
Citera
2021-09-28, 16:11
Medlem
Spørsmålet mitt druknet i innlegg, så jeg spør igjen:

Hva tenker dere om NRK-intevjuet med Tom Hagen? Henvis meg gjerne til innlegg om dette har vært diskutert før, det begynner å bli mange sider å bla igjennom.
Citera
2021-09-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeanJenie
Spørsmålet mitt druknet i innlegg, så jeg spør igjen:

Hva tenker dere om NRK-intevjuet med Tom Hagen? Henvis meg gjerne til innlegg om dette har vært diskutert før, det begynner å bli mange sider å bla igjennom.
Det finnes en søkefunksjon!
Citera
2021-09-28, 16:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Hvorfor vente så lenge med å betale, og attpåtil vente til etter at det var blitt en drapssak?
Sporing av monero er jo umulig uansett, ihvertfall i sanntid, så det virker veldig lite sannsynlig.

Hvis det var noe som burde spores, så var det jo BTC-overføringene. Og det hadde nok politiet
allerede begynt å forsøke, uavhengig av THs betalingsvilje.
Citera
2021-09-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det finnes en søkefunksjon!

Jøsses!

Da regner jeg med at ingen har noe nytt å si om det temaet.
Citera
2021-09-28, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvorfor vente så lenge med å betale, og attpåtil vente til etter at det var blitt en drapssak?
Sporing av monero er jo umulig uansett, ihvertfall i sanntid, så det virker veldig lite sannsynlig.

Hvis det var noe som burde spores, så var det jo BTC-overføringene. Og det hadde nok politiet
allerede begynt å forsøke, uavhengig av THs betalingsvilje.
Kanskje nettopp fordi det var liten grunn til å tro at offeret levde.
Dash ble også ansett å være usporbar tidligere. Tiden går fort i kryptoverden.
Det kan uansett vise seg å være en god investering i fremtiden, om dette kan føre til at GM blir avslørt.
13 millioner er uansett lommerusk for TH, så hvorfor ikke.
Citera
2021-09-28, 17:04
Medlem
Citat:

Edit:
Vi vet heller ikke på hvilket tidspunkt TH kjøpte de første moneroene. Måten dette måtte gjøres på innebar at det ville ta tid før betalingen kunne skje.
Politiet hadde forklart familien at slike transaksjoner ville vise seg som "et stort tog som kom".

En overføring som var nøye planlagt lang tid i forveien.

Kjøpte for 25 millioner
Tom Hagen selv skal ha startet forberedelsene av utbetalingen i starten av februar 2019.

Fem måneder senere, i starten av juli 2019, ble det fört videre penger. Det skjedde med politiets velsignelse, og fra

Tom Hagen betalte millioner
mens Kripos så på

https://www.dagbladet.no/nyheter/tom-hagen-betalte-millionermens-kripos-sa-pa/72462018
Citera
2021-09-28, 17:21
Medlem
Jeg har to spørsmål til de som tror TH er uskyldig.
1: hvorfor utlover han bare 10 millioner til opplysninger som fører til funn av AEH, og hvorfor bare til funn av AEH, og ikke til opplysninger som oppklarer saken?
2: hvorfor har han ikke ansatt privatetterforskere for å renvaske seg selv hvis han er uskyldig? (hvis du skal kommentere at han kan ha privatetterforskere uten at vi vet det: hvorfor har ikke advokaten hans nevnt dette til media for å bidra til å renvaske TH?)
Citera
2021-09-28, 17:28
Medlem
Citat:
Du vrir på informasjonen vi har fått til det ugjenkjennelige.
Første bitcoin-kommunikasjon var to dager etter at AEH forsvant, og den lød; "Jeg vil betale". "Jeg vil betale" er ekstrem-varianten om man starter en kommunikasjon. Hva med å begynne med; "Jeg trenger mer tid" - er ikke det også å anse "å starte" kommunikasjonen?
Det hadde uansett bare gått to dager. Det å konkludere med at familien viste ingen vilje til å få tilbake AEH er å ta det vel langt etter så kort tid.
Det rimer dårlig med informasjonen vi har fått om at familien vurderte å trosse politiets råd om å la være å betale uten livsbevis. Dette fikk vi høre gjentatte ganger på pressekonferanser, så her er det nok du som stokker kortene, slik at det kommer i feil rekkefølge.
Hva med ekspertenes råd? Ekspertene mente at å betale uten videre, kunne lede til den sikre død.

Nei du, så enkelt er det ikke!

Edit:

Goddag mann økseskaft.

Rekkefølgen er; opprette kommunikasjon, deretter eventuelle forhandlinger, og så eventuelle avtaler om livsbevis, løslatelse og betaling.

Å nekte å svare angivelige kidnappere i henhold til kravene om kommunikasjon i trusselbrevet, ER Å GJØRE INGENTING FOR Å FÅ AE FRIGITT.

Politiet kan ikke se på det. At en mulighet til å redde livet til AE bare skal forsvinne, uten å ha prøvd å opprette kommunikasjon i henhold til kravene fra angivelige kidnappere.

Så politiet sendte et bitcoin-beløp som ikke nøyaktig tilsvarte, men lignet, koden for "jeg vil betale".

Dette måtte politiet gjøre fordi Tom Hagen selv nektet å sende bitcoin-beløp i henhold til kodene i trusselbrevet.

Alt det andre bla-bla-bla-et ditt blir helt irrelevant i forhold til det som er absolutt førsteprioritet ved krav om løsepenger, å opprette en kommunikasjon med gisseltakerne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in