Citat:
Ursprungligen postat av
Stone
Estonia har rutchat från sin första position. Med det har nog lera förflyttat sig vid sidan av det så kan sjöbotten förrändra sig, speciellt om det ligger ett stort passagerarfartyg där. Men vid förlisningen, nej, fanns ingen stensom skulle kunna göra det hålet. Vid sidan av det så vittnade maskinfolket att de hade vatten upp till knäna innan de evakuerade. Då flöt Estonia. Beroende varifrån vattnet kom, jag har alltid trott på teorin om visiret och den fria vätskeytan samt att dörrar till maskinrummet mot reglementet har lämnats öppna. Men jag är inte så säker längre.
”Vatten till knäna i maskinrummet” är en gammal skröna, såvitt jag förstår från en textremsa vid en TV-intervju med Sillaste och/eller Treu. Men du får gärna motbevisa mig.
Vad gäller WT-dörrar till maskin m.m. så gör de ingen större skillnad om vatten tränger in först genom 3 olika ventilationskanaler till maskin, sedan från däck 4 via trapphusen, eftersom vattnet kommer in i olika avdelningar samtidigt. Dessutom är den enda inspekterade WT-dörren på däck 1 befunnen stängd. Det är därför rimligt att anta att de alla faktiskt stängdes som de i ECR säger.