2021-09-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blev som du hoppades, besked en påfyllnadsdoser till åldringarna.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 28:e september 2021, klockan 16:05:
Fler grupper rekommenderas en tredje dos

Sedan tidigare gäller att personer med kraftigt nedsatt immunförsvar rekommenderas en tredje dos vaccin. Nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten en tredje dos till fler grupper för att säkra ett fortsatt gott skydd mot svår sjukdom.

- De nya grupperna är personer som bor på äldreboenden, personer med hemtjänst eller hemsjukvård och alla över 80 år, säger socialminister Lena Hallengren.

Arbetet kan påbörjas från och med i dag. Folkhälsomyndigheten kommer att fortsätta se över om och när en tredje dos kan bli aktuell för fler grupper.
Beskedet dröjde lite för länge. Vad blir konsekvensen av dröjsmålet? När hade det varit rimligt att förvänta sig att Folkhälsomyndigheten skulle ge klartecken för påfyllnadsdoser?

Jo jag är glad för beskedet, och hoppas snart det går ned för de över 65 som fått astra zeneca då det verkar vara rätt värdelöst vaccin.
Svårt att säga när det hade varit rätt tidpunkt, man vill väl vänta in data på tredje dos och hur det fungerar. Däremot tycker jag man borde ha kommit igång med det först innan man valde att öppna upp helt så dröjer man med tredje dos borde man dröja med återöppnandet en del med. Då kanske vi fått upp vaccineringen med andra dos för de unga som kommer trängas på krogar och slicka på varann. Man får sällan som man vill, men bättre sent än aldrig brukar vara det man får nöja sig med i det här landet
Citera
2021-09-28, 16:37
Medlem
Futuretraders avatar
Jag förstår att folket är ivriga när det gäller att leva utan restriktioner, men som jag ser det så ökar smittan nu och folk dör.

De som tog 2 doser av vaccinet, blir fortfarande sjuka och kan smitta och kan även också dö.

Så hur tänker man egentligen när man släpper restriktionerna ?

Som jag ser det så vill regeringen.

1. att folk dör
2: testa på riktigt om vaccinerna fungerar
3: fjäskar för folket
4: vill inte att ekonomin ska ta skada, trots att den inte riktigt gjorde det när covid dök upp i början. Av alla länder så var det endast 2 länder som fick inte så mycket skada eller ingen skada vad gäller BNP. Dessa två länder är Kina och Sverige.

Avslutningsvis undrar jag om vad folk tycker och tänker eller rent av vad kommer de att göra när de inser att vaccinerna inte hjälper samt att de ges ultimatum att ta en 3:e,4:e dos alternativt tabletter.

Om jag hade styrt direkt sverige, då hade jag avvaktat med restriktionerna.
Jag hade öppnat upp landet i mitten eller i slutet av januari 2022.

Sedan så vill jag passa på att fråga en lite ovidkommande fråga.

Är folket verkligen så desperata och gör allt för att få gå ut och festa, gå på konserter och restauranger samt bio etc. Ponera att man skulle ta ifrån dem detta, vad skulle hända skulle de bli desperata och ta sitt liv? Min fråga riktar sig till unga vuxna och generellt vuxna och inte små barn som alla vet behöver gå ut och leka av sig.
Citera
2021-09-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Aj, aj, aj! Detta var otroligt dåliga nyheter för vaccinerade
(Och väldigt glädjande nyheter för de med riktig immunitet - det visar sig gång på gång att det bästa sättet att skydda sig mot Covid är att motionera måttligt och se det som en förkylning! )

Kan de som redan vaccinerat sig med Pfizer kunna hoppas på att hinna få Covid på naturligt väg och på så vis kunna bygga immunitet innan de blir skröpliga?

Åh, dessa alarmister! Vi som vaccinerat oss ser till att ta sprutan regelbundet som man gör med influensasprutan. Kom ihåg att influensavaccinet är ett vaccin som ger skydd högst tre-fyra månader. Inget konstigt alls att coronasprutan funkar likadant. Och t om har längre immunitet än flunsasprutan.
Citera
2021-09-28, 16:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blev som du hoppades, besked en påfyllnadsdoser till åldringarna.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 28:e september 2021, klockan 16:05:
Fler grupper rekommenderas en tredje dos

Sedan tidigare gäller att personer med kraftigt nedsatt immunförsvar rekommenderas en tredje dos vaccin. Nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten en tredje dos till fler grupper för att säkra ett fortsatt gott skydd mot svår sjukdom.

- De nya grupperna är personer som bor på äldreboenden, personer med hemtjänst eller hemsjukvård och alla över 80 år, säger socialminister Lena Hallengren.

Arbetet kan påbörjas från och med i dag. Folkhälsomyndigheten kommer att fortsätta se över om och när en tredje dos kan bli aktuell för fler grupper.
Beskedet dröjde lite för länge. Vad blir konsekvensen av dröjsmålet? När hade det varit rimligt att förvänta sig att Folkhälsomyndigheten skulle ge klartecken för påfyllnadsdoser?
Ibland svänger det dok fort.
Skyddet mot svår sjukdom och död i covid-19 är fortfarande gott i alla vaccinerade grupper. Men data i både Sverige och andra länder pekar mot att effekten av de vaccinationer som genomfördes tidigast i vaccinationsprogrammet börjar avta, främst bland personer som är 80 år och äldre. Regionerna rapporterar också ett ökat antal så kallade genombrottsinfektioner – det vill säga fall av covid-19 trots vaccination – bland personer som bor på SÄBO.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/pafyllnadsdos-vaccin-mot-covid-19-till-alla-som-ar-80-ar-och-aldre/

Men bara för 5 dagar sedan kunde tydligen man inte se att genombrottsinfektioner ökade bland personer på SÄBO.

Tegnell
Vi följer genombrottsinfektioner på säbo – hur många som infekterats trots att de är fullvaccinerade. Det är en eftersläpning, men vi har inte sett någon avsevärd uppgång sedan augusti, säger han.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/

Det är fint att de fattar detta beslut innan oktober då säsongen troligen drar i gång. Men de kunde ju lika gärna varit lite snabbare. Vi ser ju redan att fler vaccinerade i 70 åren börjar hamna på IVA. Men de kommer väl inte börja erbjuda vaccination för dem innan de är 100% vaccinerade av de som är i 70 åren som ligger där.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-28 kl. 16:45.
Citera
2021-09-28, 16:44
Medlem
okok1s avatar
SVT:
Citat:
Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.

Det visar den senaste delrapporten från den stora COMMUNITY-studien som SVT Nyheter har tagit del av.

– Det är oroande och tyder på att äldre och sköra måste få en tredje påfyllnadsdos så snart som möjligt, säger forskningsledaren Charlotte Thålin.
Citera
2021-09-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Jag förstår att folket är ivriga när det gäller att leva utan restriktioner, men som jag ser det så ökar smittan nu och folk dör.

De som tog 2 doser av vaccinet, blir fortfarande sjuka och kan smitta och kan även också dö.

1. att folk dör
4: vill inte att ekonomin ska ta skada, trots att den inte riktigt gjorde det när covid dök upp i början. Av alla länder så var det endast 2 länder som fick inte så mycket skada eller ingen skada vad gäller BNP. Dessa två länder är Kina och Sverige.

Avslutningsvis undrar jag om vad folk tycker och tänker eller rent av vad kommer de att göra när de inser att vaccinerna inte hjälper samt att de ges ultimatum att ta en 3:e,4:e dos alternativt tabletter.

Är folket verkligen så desperata och gör allt för att få gå ut och festa, gå på konserter och restauranger samt bio etc. Ponera att man skulle ta ifrån dem detta, vad skulle hända skulle de bli desperata och ta sitt liv? Min fråga riktar sig till unga vuxna och generellt vuxna och inte små barn som alla vet behöver gå ut och leka av sig.

Jag hade också väntat med öppnandet till våren när smittspridningen generellt går ner.
Annars om jag hade varit tvingad att göra det nu så hade jag stegat in det istället för att släppa allt på en gång. Det är lättare att ta tillbaka små steg än att återinföra restriktioner när allt varit fritt, samt att man kanske inte behöver ta tillbaka allt om man kan följa stegvis och se vad som är värst för smittspridningen.
Sen tror jag alkoholkonsumtionen i Sverige är ett större problem än vad man vill kännas vid egentligen. Folk vill supa, folk vill umgås och supa. Det är därför man inte ser en nedgång av alkoholförsäljningen på systembolaget under pandemin, kan folk inte supa ute så super de hemma. Ta bort alkoholen och vi kommer se depressionerna öka markant. Ta bort alkoholförsäljningen från fotbollsmatcher så kommer du inte se folk skrika om att de måste få gå på fotboll igen.
Citera
2021-09-28, 16:45
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Så vaccinerade kan se framemot påfyllnadsdoser flera gånger om året? Lyckat

Ja det är det enda som kan rädda ekonomin. Fotsvettsvensken kan inte fortsätta trycka pengar och låna av varandra. Någon måste resa sig från Netflix och gå till arbetet.
Citera
2021-09-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader

1. att folk dör

Så länge belastning på vården är hanterbar så spelar det ingen roll hur många som är smittade. Och det verkar som att varit smittad ger det bästa skyddet så då det väl bra om man åstadkomma maximal smittspridning i förhållande till belastning på vården?
Citera
2021-09-28, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Aj, aj, aj! Detta var otroligt dåliga nyheter för vaccinerade
(Och väldigt glädjande nyheter för de med riktig immunitet - det visar sig gång på gång att det bästa sättet att skydda sig mot Covid är att motionera måttligt och se det som en förkylning! )

Kan de som redan vaccinerat sig med Pfizer kunna hoppas på att hinna få Covid på naturligt väg och på så vis kunna bygga immunitet innan de blir skröpliga?

Olika studier kommer fram till olika saker. Enligt en studie av CDC så kvarstår 77% skydd för Pfizer och 92% för Moderna efter 120 dagar:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-langre-skydd-av-modernas-vaccin-an-pfizers
Citera
2021-09-28, 16:56
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Var kan man läsa om detta?

Vaccinerade åldringar ska nu få en tredje spruta eftersom effekten redan börjar avta. Du anses nog snart vara ovaccinerad om du "endast" tagit två sprutor.

Jag tycker att riskgrupper ska vaccinera sig (om de vill) helt klart. Men att friska människor konsekvent fyller på vaccin i kroppen tycker jag är en mycket bisarr idé.
Citera
2021-09-28, 17:04
Avstängd
Citat:
Vaccinerade åldringar ska nu få en tredje spruta eftersom effekten redan börjar avta. Du anses nog snart vara ovaccinerad om du "endast" tagit två sprutor.

Jag tycker att riskgrupper ska vaccinera sig (om de vill) helt klart. Men att friska människor konsekvent fyller på vaccin i kroppen tycker jag är en mycket bisarr idé.

Du behöver inte bli rädd. En tredje dos gäller enbart riskgrupper samt 80+.
Citera
2021-09-28, 17:08
Medlem
Citat:

Fungerar med fästingsvaccinet som många tar, man får väl hoppas att tredje dos ger så pass bra skydd att det kan ta något år mellan påfyllningarna. Det beror väl på hur mutationerna beter sig antar jag, och förhoppningsvis snällar de ned sig så det blir likt influensan och då kanske det blir årligt vaccin till äldre och riskgrupper varje år. Än så länge har tyvärr mutationerna gått åt fel håll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in