2021-09-28, 16:22
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Har någon sett om dagens presskonferens gällande eventuell sprängning av bogvisir plockats upp av massmedia? Jag har inte sett det någonstans.
Citera
2021-09-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Har någon sett om dagens presskonferens gällande eventuell sprängning av bogvisir plockats upp av massmedia? Jag har inte sett det någonstans.

Nej, och de lär inte rapportera om det heller.
Citera
2021-09-28, 16:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du kan kolla LÅs föredragning på YT, komplett med Wittes (?) gamla modell av förskeppet. Se länk ovan.

Ganska underhållande; jag har bara hunnit se hur LÅ först förklarar att JAICs hypotes är att botten på visiret deformerades men att detta inte stämmer, sedan gå in i ett resonemang om att det är ännu mer deformerst fast lite mer bakåt… Han verkar ha tappat det helt, den gamle ledamoten i försvarsutskottet.

Jag vet inte om hans ubåt och hålet midskepps kommer in senare.
Citera
2021-09-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Du lever upp till ditt nick måste så mycket propaganda du sprider och sväljer det måste man ändå ge dig!

Det är bara fakta. Och eftersom du endast kan tar till argument som mitt nick antar jag att jag har rätt fakta i det här fallet.
Citera
2021-09-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
håller med

Ryssarna sprängde nig båten då de inte ville militära materiel skulle nå Sverige
Citera
2021-09-28, 16:38
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Länkar du till en intervjuv video som är över en timma ?
Han har mycket bra information.

Den filmen han pratar om att man ser att dom dumpade 400meter bort.

Är nog eftertraktad film och kommer nog inte visas.

https://www.youtube.com/tv?gl=SE&hl=sv#/watch?v=fUooa5OWTzs
Senast redigerad av Skrilllex 2021-09-28 kl. 16:41.
Citera
2021-09-28, 16:40
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Det är inte säkert. En parkeringsbroms kan ha bidragit till att lastbilen kan ha stått kvar på samma plats till dess vinkeln på fartyget blev alldeles för snäv varpå lastbilen föll handlöst.
Det är likväl inte tillräckligt för att orsaka den typen av hål. Skulle behövas väldigt många kilometer i timmen för att orsaka den typ av skador. Dessutom så skulle lastbilen med all sannolikhet fallit på sidan, och därmed hade vikten spridits ut på en ganska stor yta. Det hade krävts mycket mer kraft, och betydligt mindre yta på föremålet, för att orsaka sådan skada. Hade vikten av en full lastbil fokuserats på en ytterst liten punkt så kanske, men osannolikt även då.
Citera
2021-09-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Kompletterar med länk till TV4 22-nyheterna.
Första sju minuterna handlar om Estonia:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna/13365231

Som någon annan skrev, så va fan vad han vred på sig Agne Widholm. Verkar inte vara som hela sanningen det han säger imo.
Citera
2021-09-28, 16:44
Medlem
BernieFlashs avatar
Citat:

Nej inte sett något, men uppgifterna som backas upp av den norske professorn är minst sagt häpnadsväckande och lär kommenteras snart.

Den norske professorn är ju aktiv med en stigande karriär, till skillnad från många andra som är pensionerade och inte har något att förlora. Hon är avdelningschef vid labbet för metallurgi vid Norges främsta tekniska universitet, så inte vilken duvunge som helst.

Hon hade nog inte riskerat sin karriär om hon inte var säker på analysen. Om slutsatserna är korrekta så kommer de kunna verifieras ganska snart av andra experter, och då lär denna nyhet explodera.
Citera
2021-09-28, 16:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
”För första gången kan Ekot i dag presentera en film på det andra hålet i Estonias skrov, som finns ett 20-tal meter längre akterut från det kända hål som avslöjades förra året.”

https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-forsta-filmen-pa-estonias-andra-hal

Varför beskrivs det att detta nya hål finns under vattenlinjen?
Estonia var bottenmålad med blå färg, och då målas det en bra bit upp på skrovet över den egentliga vattenlinjen. Här ser man att hålet är i vitmålade delar.
Jo, jag ser att det finns blått på det vita men det ser inte ut som bottenmållning.
Citera
2021-09-28, 16:47
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Lite kunskap till tant Gisela:

1. Sannolikhetslära

Sannolikheten att ett fartyg, som körs med för hög fart rätt mot stormvågor, och därför tappar sitt blogvisir som river ner bilrampen, och att samma fartyg samtidigt skulle drabbas av anlagd explosion/torped är i princip lika med noll.

2. Materiallära

Ett lastat fartyg, som inte är designat att fara till botten med 50km/h(?), kommer sannolikt att knäckas vid bottenkänningen här och där p.g.a. höga krafter. (Titanics framdel knäcktes på många ställen, vid bottenkänningen).

OK, Tant Gisela har ju inte studerat vid Kungliga Tekniska Högskolan, på den tiden innan PK, så hon vet väl inte bättre.
Håller med om att skada kan ha uppstått när man slagit i botten. Frågan är om det slog i botten med så hög hastighet. Det är inte särskilt djupt där Estonia ligger (ungefär 80 meter), till skillnad från Titanic som ligger på närmare 4000 meters djup, och uppskattas ha slagit i havsbottnen med en hastighet på strax under 60 km/h.
Citera
2021-09-28, 16:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför beskrivs det att detta nya hål finns under vattenlinjen?
Estonia var bottenmålad med blå färg, och då målas det en bra bit upp på skrovet över den egentliga vattenlinjen. Här ser man att hålet är i vitmålade delar.
Jo, jag ser att det finns blått på det vita men det ser inte ut som bottenmållning.

Vattenlinjen på båten är det man avser, och precis som du säger brukar den gå ovanför där vattenytan går, beroende på hur mycket last båten har.

Se här:
https://www.sjofartstidningen.se/ytterligare-hal-i-estonia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in