2021-09-28, 14:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Betalar du det? Ett av problemen med att göra det är att det inte kommer att gå att identifiera alla passagerare. Vissa kanske man kan hitta men för väldigt många kommer det bara att bli en besvikelse. På kyrkogårdar brukar gravar vara kvar i 25 år. Detta fartyg har redan legat mer än så.
Det finns dessutom anhöriga som inte vill att man skall bärga fartyget.
Vi betalar ju för massinvandring, energiförstöring och SIDA-förskingring.
Ja det är ett problem. Alla får inte köra Mercedes heller, eller bli begravda i Storkyrkan.
Gravar ligger så länge anhöriga gravrättsinnehavare vill ha dem kvar.
Majoritetsbeslut är en enkel princip. Men demokrati kanske inte kommer naturligt för dig.
Citera
2021-09-28, 14:54
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Om någon täkt över hålen har jag aldrig hört. Det har bara inte dykts eftersom det varit förbjudet.
Har aldrig sätt täcken på någon övertäckning från alla dessa dyk filmer dom täckte inte Estonia dom täckte lastbilar 400 meter bort det finns på film
Citera
2021-09-28, 14:55
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är inte hålen i botten, utan 2 m över vattenlinjen på SB sida, och de har aldrig varit övertäckta. Vad som uppenbart har hänt är att vraket både vridit sig och glidit i sidled sedan år 2000 när Rabe/Bemis var där. Detta har skapat det ca 10 m breda dike från vilket E&A 2019 och HK 2021 filmat dessa hål.
Du förstod inte vilka hål jag syftade på när jag skrev botten?
Citera
2021-09-28, 14:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Berggrund långt under leran. "botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera,"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia
Jag har också läst artikeln i AB som beskriver hur Evertsson påstår sig ha resonerat*. Men varför tycker du att den är relevant när bilderna vi har idag tydligt visat att det inte stämmer?
Kartan och verkligheten, vilket följer du…?

Man ser moränsten även i Dplay-filmen strax innan de ”upptäcker” hålet, men LA säger försåtligt att det måste vara dumpad sten, trots att det av allt att döma är runsad moränsten, inte den kantiga sprängsten som visas i arkivklippet. Evertsson har aldrig visat sin film på hål #2, men detta hål bör var i princip omöjligt att filma utan att se berghällen rakt nedanför (https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-forsta-filmen-pa-estonias-andra-hal). En rimlig slutsats är därför att E&A medvetet vilseledde tittarna och ljög när de påstod att vraket vilade på tjock lera.
Citera
2021-09-28, 14:58
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte hur seriöst detta är. I artikeln i fria tider står det bland annat att det ser ut som att plåten är förkolnad. Stål kan inte förkolnas.
Sedan har ju allt stål någon gång utsatts för höga temperaturer. Först när det tillverkas och härdas. Sedan vid svetsning till exempel, så jag tvivlar lite på slutsatserna.
Och därmed kan vi parkera dig en bit bort.
Citera
2021-09-28, 15:00
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Har aldrig sätt täcken på någon övertäckning från alla dessa dyk filmer dom täckte inte Estonia dom täckte lastbilar 400 meter bort det finns på film

Hur har de täckt lasbilar menar du? Med vad? Det blev aldrig någon övertäckning av Estonia, de dumpade stenar runt Estonia för att stabilisera hennes position på botten.
Citera
2021-09-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Du förstod inte vilka hål jag syftade på när jag skrev botten?

estonia ligger med botten uppåt och den har alltid varit synlig. Så vilken botten dillar du om?
Citera
2021-09-28, 15:01
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Hur har de täckt lasbilar menar du? Med vad? Det blev aldrig någon övertäckning av Estonia, de dumpade stenar runt Estonia för att stabilisera hennes position på botten.
med grus
Citera
2021-09-28, 15:02
Medlem
Citat:
Berggrund långt under leran. "botten där Estonia ligger består av 5–30 meter mjuk lera,"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia

Det finns nya artiklar och undersökningar om botten kring Estonia om du verkligen är intresserad.
Citera
2021-09-28, 15:03
Medlem
Mr.Swedens avatar
När vi nu ser ökad aktivitet från ”misstänkta dumhuvuden” i tråden ska vi hålla två saker i minnet.

1. Ett klassiskt sätt att förstöra och fördröja en debatt är att låtsas fastna i detaljer.

2. När sanningen inte längre går att förneka uppstår politiskt käbbel i Sverige men den stora smällen drabbar Ryssland.
Citera
2021-09-28, 15:05
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har också läst artikeln i AB som beskriver hur Evertsson påstår sig ha resonerat*. Men varför tycker du att den är relevant när bilderna vi har idag tydligt visat att det inte stämmer?
Kartan och verkligheten, vilket följer du…?

Man ser moränsten även i Dplay-filmen strax innan de ”upptäcker” hålet, men LA säger försåtligt att det måste vara dumpad sten, trots att det av allt att döma är runsad moränsten, inte den kantiga sprängsten som visas i arkivklippet. Evertsson har aldrig visat sin film på hål #2, men detta hål bör var i princip omöjligt att filma utan att se berghällen rakt nedanför (https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-forsta-filmen-pa-estonias-andra-hal). En rimlig slutsats är därför att E&A medvetet vilseledde tittarna och ljög när de påstod att vraket vilade på tjock lera.

Estonia har rutchat från sin första position. Med det har nog lera förflyttat sig vid sidan av det så kan sjöbotten förrändra sig, speciellt om det ligger ett stort passagerarfartyg där. Men vid förlisningen, nej, fanns ingen stensom skulle kunna göra det hålet. Vid sidan av det så vittnade maskinfolket att de hade vatten upp till knäna innan de evakuerade. Då flöt Estonia. Beroende varifrån vattnet kom, jag har alltid trott på teorin om visiret och den fria vätskeytan samt att dörrar till maskinrummet mot reglementet har lämnats öppna. Men jag är inte så säker längre.
Citera
2021-09-28, 15:06
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det finns nya artiklar och undersökningar om botten kring Estonia om du verkligen är intresserad.

Länka. Jag tog den första artikeln jag hittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in