Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag tror inte att ett hyreshus från miljonprogrammet domineras av övre medelklass. Området som sådant kanske, men inte aktuellt hus.
Först vill jag säga att vi vet inte vad som orsakade explosionen denna gång men utifrån ett antagande att det är gängrelaterat gör jag följande inspel.
Jag skulle jämföra området "Majorna-Linné, Annedal, Södra" med Södermalm: stor andel välutbildade, ofta vänsterblivna, ofta wokemänniskor bor i området. I takt med att dessa nu knappt vågar gå ut runt närliggande Järntorget på kvällarna för de vill undvika "spännande" rånarmöten kan man tänka sig att de skulle inse varför det har blivit som det blivit.
Men troligtvis fortsätter man rösta på S, V, MP och C...
Inför förra riksdagsvalet röstade området 57% på de partier som senare blev Januaripartierna. KD+M+SD fick bara 40% i området. Om det är ännu en bomb orsakad av gängkriminella/klankriminella undrar man om de inte borde vakna men 50-60% i området dör nog hellre än att ändra sig och rösta på partier som får stöd av SD. Ungefär som vaccinvägrare hellre dör av covid än att ändra sig och ta ett vaccin. Vi har alla en fri vilja att göra dåliga, indoktrinerade val som leder till vår död.
M Moderaterna 216 22,41%
C Centerpartiet 72 7,47%
L Liberalerna (tidigare Folkpartiet) 65 6,74%
KD Kristdemokraterna 35 3,63%
S Arbetarepartiet-Socialdemokraterna 210 21,78%
V Vänsterpartiet 138 14,32%
MP Miljöpartiet de gröna 67 6,95%
SD Sverigedemokraterna 132 13,69%
FI Feministiskt initiativ 14 1,45%
ÖVR Övriga anmälda partier 15 1,56%
Giltiga röster 964 100,00%
OGEJ Ogiltiga röster - inte anmälda partier 1 0,10%