2021-09-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det kanske inte var massor då - men de stod under på golvet (såg från fönstret). Tycker det är konstigt att man får ha det alls i en bostad? Finns det inte gasol får man väl ha en elspis som alla andra? Inte brandfarliga tuber med gasol…

De flesta har nog i så fall en kombination idag. Gasdrivna ugnar är bara ett jävla meck. Till att koka potatis använder man också med fördel en elektrisk platta.

Sedan kompletterar man med några gasolplattor. Det är oslagbart när det gäller hög effekt och mycket snabb effektreglering. Genom att gasolen bara används ibland behöver man inte byta tub speciellt ofta.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Nu säger polisen att det kan vara en gasläcka eller en explosion.
Enligt TV4 livesändning.

Fyra allvarligt skadade nu.
Senast redigerad av Pethuglin 2021-09-28 kl. 10:09.
Citera
Medlem
ezanrkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns det några bilder på skadorna? Hittar bara bilder på rök..
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Finns det bilder från entren efter sprängningen?
Bild 1
Bild 2
Senast redigerad av ezanrki 2021-09-28 kl. 10:10.
Citera
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Läste bara mellan raderna angående "icke naturlig explosion"

Så förmodligen har nån näsa känt nått
Den lukten är ju speciell och många lär ha känt det med tanke på smällens storlek…
Citera
2021-09-28, 10:08
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
om detta stämmer och bomben är riktad mot honom och hans familj hoppas jag att Sverige en gång för alla krossar gängen. Varenda polis i sverige vet att det är ett angrepp på dom och jag hoppas de agerar där efter. För oss andra som bara vågar skriva på flaschback är mitt råd: varje gång du ser något som verkar ljuskyggt: ring polisen, filma och har du tillräckligt med styrka och mot ge dig på det själv

Med våra genomkorrupta politiker så lär det tyvärr inte hända.Man kan ställa sej frågan varför gör man inte gör något åt problemet.
Är det verkligen bara för att man är rädd att bli kallad ”rasist”? Eller har klanerna och gängen så stort inflytande och kan påverka samhället att gå deras ärenden?

Jag vet hur det var i kommuner på 00-talet detta har spritts över hela landet,korrupta poliser,klaner & gäng med kontakter ända upp på riksdagsnivå.Fortfarande så ses mitt påstående på som om jag vore en foliehatt.
Citera
Medlem
Detta är en så kraftig explosion att det inte går att bortförklaras med några liggande gasoltuber eller liknande. Minst 4 pers är svårt skadade.
Jag kom sent in i tråden nu och jag hinner inte plöja igenom detta. Min teori är att bomben briserat av misstag.
Att handha sprängmedel kräver utbildning annars kan det lätt bli fel. Bor det kriminella i denna fastighet? Där borde polisen göra husrannsakan.
Citera
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nu vet jag inte var den skulle ha landat men Sahlgrenska sjukhuset (ligger nära) har ju en helikopterplatta och där landar och lyfter det väl ofta ambulanshelikoptrar.

Precis. Så det var därför det kändes så underligt att en helikopter skulle gå ner och landa just här. Med alla de belysningskablar och kontaktledningar för spårvagnar.

Kanske på en skolgård i närheten, vid Brunnsgatan? Eller uppe på helikopterplattan någon kilometer bort bara.

Det borde ju ha funnits både bilder och videos, om en helikopter landat i närheten av explosionsplatsen i morse..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
En man som intervjuades i TV4 live sändning säger att det var två explosioner, eventuellt tre.

Låter konstigt. Jag gissar på ytterdörrar som blåst in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Mer troligt att det är någon NMR/SD/högerextremist som utfört ett attentat om det nu skulle vara "politiskt".
Just nu ligger högerextremister på förhöjt hot att kunna utföra attentat (sprängningar) hos Säpo.
Vänsterfalangen är inte längre något förhöjt hot mot landets demokrati.
Utan det är islamister, högerextremister och Kina/Ryssland/Iran (Cyberattacker) som utgör hotet mot Sverige.

Högerextremister har noll bomb attacker mot svenskar utan dom fokuserar på invandrare om så vore fallet. Det enda som högerextremister gör är att dela ut sina flyers om du ser det som är förhöjt hot så lever du i en annan verklighet.
Vänsterextremister har dessutom ett starkt klasshat och inte bara politiskt och det är rika människor som bor där.

Jag tror inte det är någon av dom, oddsen är extremt lågt. Det är gängbaserat men inte dessa falanger.
Jag tror inte det är islamister heller då dom hellre hade fokuserat på där det samlas mycket folk, Liseberg, köpcentrum, tågstation osv.

Skulle tippa

85 % olika gäng
10 % islamister
4 % höger/vänster extremister
1 % övrig
Citera
2021-09-28, 10:09
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:

Enligt TV4 livesändning.
Gasläcka som spränger hela entren
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:

Enligt TV4 livesändning.
De har alltså gått från att det omöjligen kan vara en gasläcka och att det måste vara en bomb i trapphuset till att det kan vara en gasläcka. Här ligger en hund begraven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
De flesta har nog i så fall en kombination idag. Gasdrivna ugnar är bara ett jävla meck. Till att koka potatis använder man också med fördel en elektrisk platta.

Sedan kompletterar man med några gasolplattor. Det är oslagbart när det gäller hög effekt och mycket snabb effektreglering. Genom att gasolen bara används ibland behöver man inte byta tub speciellt ofta.

Men får man förvara gasoltuber så? Jag har erfarenhet av att de ska stå inlåsta i brandsäkert skåp typ (om jag minns rätt från tidigare arbetsplatser). Läcker de eller det börjar brinna kan det ju leda till en katastrof (även för intet ont anande grannar)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in