2021-09-28, 10:01
Medlem
Lägger till lite spekulationer i den allmänna debatten.
Exposion utomhus.... njaee, en explosion utomhus som är tillräckligt kraftig för att trycka in dörrar i trappuppgångar borde väl ha skadat hus på motsatt sida nästan lika mycket?
Exploderande bil i parkeringsgarage...... att leta sig upp från ett parkeringsgarage till lägenheter på 6 plan (där det ser ut att ryka mest)) borde väl ha vält omkull hela huset- f.ö. så är bilexplosioner på film kraftigt fejkade - den sprängkraften finns knappast i en bil

Om det nu inte finns någon person som är uppenbar måltavla för en sprängning (polis, myndighetsperson) så kanske spekulationen tidigare - att man tagit fel på Övre Husargatan 22 resp Husargatan 22 (där det finns en måltavla) är rimlig?? Samtidigt är byggnaderna på dessa gator helt olika - inte ens en yrkeskriminell blatte borde väl ta så mycket fel??
Citera
2021-09-28, 10:02
Medlem
På våning 5 är det en lägenhet där 3 st förekommer i domstolshandling.

Två kvinnor och en man.
Kvinnorna har åldrarna 36 och 44 år medans mannen är 63 år. Detta är en rätt märklig kombo. Kollar man också upp mannen i boendet så står det att han bor i Paris och han ser allmänt skum ut. Alla ska dessutom vara singlar.

Mannens facebook: https://www.facebook.com/ala1n.co5sonneau
Byt ut 1 mot ett i och 5 mot ett s.

Detta säger ingenting, så klart, men kan vara intressant att kika vidare på. Dessutom på våningen ovan och under finns det damer i 80-års åldern vilket kan tyda på att explosionen skedde på våning 5.

Antingen rör det sig om en attack mot vittnen i en rättegång eller någon skum affär. Kanske narkotika smuggling som gått fel?
Citera
2021-09-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag både hoppas och tror att lagstiftningen nu måste skärpas avsevärt. Så att polisen får de verktyg de behöver för att få någon bukt med dessa enorma mängder kriminella som vårt land nu fyllts med. Polisen och lagstiftningen hänger inte.

Det här kanske inte är rätt ställe att ta detta. Men polisens löner och status måste upp omgående. Plus att de lagar som krävs, också ska instiftas per omgående.

En fråga. Det talades tidigt om en helikopter som skulle ha landat i närheten. Var skedde detta? Och finns det några mer uppgifter om helikoptern, var den transporterade patienten/patienterna?

Nu vet jag inte var den skulle ha landat men Sahlgrenska sjukhuset (ligger nära) har ju en helikopterplatta och där landar och lyfter det väl ofta ambulanshelikoptrar.
Citera
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Saknades ju fungerande röklucka i Rinkeby, känt innan, nedslag på besiktningen. Vad jag vet blev det ingen reprimand för de ansvariga.
Visst Rinkeby osv, bra lucka förvara grejer i... typ.
Men ett sånt här fint dyrt hus borde BRF ha koll!
Såg ni brandmännen uppe på taket försöker hitta/göra hål till vinden, för att få ut rökhelvetet!
Kom ihåg, flesta dör av röken inte elden.
Anyway, följer med stort intresse.
Citera
Avslutad
Ser att det sprängdes vid ett syndikalistiskt café övre husargatan för några år sedan. Verkar vara ett riskabelt område
Citera
2021-09-28, 10:04
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
om detta stämmer och bomben är riktad mot honom och hans familj hoppas jag att Sverige en gång för alla krossar gängen. Varenda polis i sverige vet att det är ett angrepp på dom och jag hoppas de agerar där efter. För oss andra som bara vågar skriva på flaschback är mitt råd: varje gång du ser något som verkar ljuskyggt: ring polisen, filma och har du tillräckligt med styrka och mot ge dig på det själv

Håller helt med. Vi vet inte med hundra procents säkerhet ATT det är så. Men omständigheterna talar starkt för just det. Tyvärr..

Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Va!!

Honom känner jag väl!

Har du möjlighet att säkerställa att han är okej?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag hittat på nätet var han med i en insats i november 2013, som riktades mot en person som var involverad i gängkriminalitet. Då på ett spaningsuppdrag. Inte hittat något om vad han gjort de senaste åtta åren.

Min egen erfarenhet från vänner som arbetar inom både myndigheten, men också för andra relevanta myndigheter och organisationer, brukar det bli väldigt tyst kring de som arbetar med den mest operativa delen av brottsbekämpning och beivran av gängkriminalitet och annan typ av organiserad brottslighet.

Det som talar emot att Zagai skulle arbeta mot organiserad brottslighet idag, är att han trots allt är "lite för offentlig" på nätet. Det skulle givetvis inte stå exakt var han bor, vilka som bor med honom på samma adress och så vidare. Men, vi får se vad allt lider. Vad som är sant och inte.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har lite svårt att förstå hur det ens är möjligt. En bomb utomhus borde inte kunna få en dörr att tryckas in i lägenheten. Det måste ha smällt i trapphuset också.

Det är nåt som inte stämmer här.

En man som intervjuades i TV4 live sändning säger att det var två explosioner, eventuellt tre.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Att ha snutar som grannar blir farligare än att ha en blatte som granne..
Citera
2021-09-28, 10:05
Medlem
Polisen har nu två spår. Gasläcka eller sprängladdning i port

Say what?

https://www.expressen.se/gt/just-nu-explosion-stor-insats-pa-platsen/

En av de boende snackar om bomb när han blir intervjuad av expressen
Citera
2021-09-28, 10:05
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Då skulle hela trapphuset behövas. Annars blir volymen för liten.
Ja men med tanke på att det vid sopsäcksbomben trycktes in dörrar på flera våningsplan trots att säcken placerats vid entrén, så liknar de ju denna smäll.

Då man dragit av riktiga sprängladdningar utanför en lägenhetsdörr brukar ju bara dörrarna på det våningsplanet tryckas in.
Citera
2021-09-28, 10:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har det nämnts att man känt lukt av sprängämnen?

Läste bara mellan raderna angående "icke naturlig explosion"

Så förmodligen har nån näsa känt nått
Citera
2021-09-28, 10:06
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Känns inte som ett mål för jihadister.

En buss eller spårvagn vore nog rimligare för Is återvändare
De kan ju ha skaffat hjärna och ändrat sitt modus operandi.

1) Lättare att komma undan. 2) Du behöver inte själv omkomma i attentatet. 3) En stor bomb kan orsaka stor skada.

Jag ser inte riktigt varför någon inte skulle kunna utföra ett terrorattentat på detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in