2021-09-28, 09:55
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att explosionen skedde utomhus gör den snabba brandutvecklingen ännu märkligare. Explosionen verkar inte heller ha varit så kraftig att den väckte hela Göteborg.

Man ska kanske inte helt utesluta en annan orsak än en bomb än. Även om jag har lite svårt att se vad annat som skulle kunna smälla utanför ett hus fem på morgonen.

det hördes inte ens till landala enligt min kompis. så om det är en bomb så är det nog inte i nivå med linköpingsbomben. fönstren ser också alldeles för intakta ut.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Gängrelaterat?

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
"Insatsledare Jon Pile dementerar att man från räddningstjänsten fastställt att explosionen inte skulle kunna ha skett av naturliga orsaker. Han säger:
– TV4 har felciterat mig. Det jag sa är att en explosion inte brukar vara naturligt i ett bostadsområde. "

Varför hittar du på?

Jag hörde själv när insatsledaren intervjuades i TV4 och han sa att explosionen inte orsakats av naturliga orsaker. Reporten frågade hur han vet detta och han svarade att man ser det på skadorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Den 46-årige polismannen Joachim Zagai som arbetar mot gängkriminalitet bor på tredje våningen med hela sin familj. På Övre Husargatan 20.

Polismannen är en legendarisk chef på Liseberg, Lasse Zagais, son som idag arbetar som polis i Göteborg.

Och enligt bilderna såg det ut som att den mest intensiva rökutvecklingen kom just från en lägenhet på tredje våningen.

Så det finns stor risk att bomben var ämnad denne polisman, vilket borde leda till enorma förändringar vad gäller lagstiftningen och de verktyg samhället behöver för att helt slå ut dessa kriminella.

Hela Göteborg kokar av kriminalitet och elände just nu. Hoppas att det blir någon ljusning i och med detta hemska bombdåd.

om detta stämmer och bomben är riktad mot honom och hans familj hoppas jag att Sverige en gång för alla krossar gängen. Varenda polis i sverige vet att det är ett angrepp på dom och jag hoppas de agerar där efter. För oss andra som bara vågar skriva på flaschback är mitt råd: varje gång du ser något som verkar ljuskyggt: ring polisen, filma och har du tillräckligt med styrka och mot ge dig på det själv
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vilken damlage skulle kontrolleras?

Skadan är ju uppenbar?

Att det inte går rykten om att det är ett terroattentat. Såg precis på tv4 play och de var noga med att säga att räddningstjänsten inte hade detta som uppgift, att avgöra vad det är som exploderat.

Vi tänker nog på olika 'damage control'
Citera
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Källa? Vem är polismannen och hur vet du att han arbetar mot just gängkriminalitet?

här är en länk:https://docplayer.se/540404-Lansmannen-gisslansituation-i-brandfarlig-miljo-tema-skotten-i-goteborg-insatsen-ger-tydliga- resultat-med-piketen-pa-ovning.html
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-09-28 kl. 10:11.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Någon påstod tidigare i tråden att det finns flera vallningsmaskiner längst ner i lägenheterna, stämmer det, kan de varit dom som på något sätt börjat brinnar eller explodera?

Tror nog detta är en olyckshändelse.

Ett vittne som bor på sjätte våningen sa att hans dörr hade blivit insprängd. Det låter som om det skedde i trapphuset och i närheten av hans lägenhet.
Citera
2021-09-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Den 46-årige polismannen Joachim Zagai som arbetar mot gängkriminalitet bor på tredje våningen med hela sin familj. På Övre Husargatan 20.

Polismannen är en legendarisk chef på Liseberg, Lasse Zagais, son som idag arbetar som polis i Göteborg.

Och enligt bilderna såg det ut som att den mest intensiva rökutvecklingen kom just från en lägenhet på tredje våningen.

Så det finns stor risk att bomben var ämnad denne polisman, vilket borde leda till enorma förändringar vad gäller lagstiftningen och de verktyg samhället behöver för att helt slå ut dessa kriminella.

Hela Göteborg kokar av kriminalitet och elände just nu. Hoppas att det blir någon ljusning i och med detta hemska bombdåd.

Va!!

Honom känner jag väl!
Citera
Medlem
Många som finner det otroligt att gäng-spränga just där, kan det hända i Stockholms Östermalm och Första Långgatan i Göteborg så är det nog tekniskt ingen omöjlighet..
Citera
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja, där vi bodde förut (3-vånings trähus -, lägenhetshus) var det en idiot som renoverade sitt kök och beställde en gasolspis! Det är bara det att gasolen togs bort från huset/området för länge sedan. Vad gjorde han då? Jo han köpte en massa gasoltuber och kopplade på. De stod i köket 🤷🏻‍♀️ En anledning att vi flyttade faktiskt. Kändes farligt.
Varför massor av gasoltuber?

Har själv en så spis och en P10 räcker ju ett år!
Citera
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
En gasflaska i en sportbutik kanske.

Om en gasflaska typ P11 fyllt upp ett större ytrymme som källargång eller så med perfekt gasblanding så är det inte omöjligt.

Nu skvallrar dock doften av sprängämnen ganska fort om det använts så det är kanske därför man kommuicerar med att något onaturligt exploderat

👍
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har lite svårt att förstå hur det ens är möjligt. En bomb utomhus borde inte kunna få en dörr att tryckas in i lägenheten. Det måste ha smällt i trapphuset också.

Det är nåt som inte stämmer här.
Det har väl visat sig att det bor någon återvändande IS jihadist med skyddad identitet i huset som av misstag detonerat en bomb under tillverkningen. Det skulle vara en politisk skandal man inte vill ska komma ut. Vem som helst kan nämligen bo granne med en återvändande IS jihadist...
Citera
2021-09-28, 09:57
Bannlyst
Kan det ha varit en knarkaffär som gått snett? Någon som köpt droger och när tillverkaren kom förbi så hade han som i Breaking Bad kokat ihop något eget explosivt ämne för att kräva tillbaka stulna pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in