2021-09-28, 09:44
Medlem
Senaste uppgiften från räddningstjänsten är att det smällde utomhus.

Om det stämmer så snackar vi om en explosion som är tillräckligt kraftig för att blåsa in dörren flera våningar upp i en trappuppgång...från utsidan huset.

Det här kunde slutat värre. Påminner litet om attentatet i Linköping:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA9jzA/kraftig-explosion-vid-flerfamiljshus-i-linkoping

Samma totalt galna "overkill" med avseende på sprängkraft och en detonation utanför huset.

Kusligt likt det dådet faktiskt.
Citera
2021-09-28, 09:45
Medlem
HellsIncelss avatar
På SVDs första sides foto ser man tydligt att det kanske rör sig om flera explosioner

https://www.svd.se/
Citera
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Iom, att brand-pressombudsmannen konstaterar att det inte gäller nån gasspis och det är helt uppenbart att smällen är för stor för en individuell (20L) LPG tank för nån som gillar laga mat med gaslåga.
Detta är helt klart något annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det är ytterst få områden i Göteborg där det är gasspis så rent statistiskt så är det dumt för det första att komma med den teorin.

Är hantverkare och har själv hantverkat i huset och kan därför bekräfta, det är inga gasspisar i huset om nu inte ägaren själv installerat gas.

Detta är Bostadsrätter där nog ingen lägenhet kostar mindre än mist tre-fyra Mille...Det är småföretagare och tjänstemän och folk med bättre lön som bor i området. Lite hipster sådär...men känns mer något åt överklass. Här bor få vanliga arbetare.

Min vida spekulation är att det är en av släkterna som bor i huset då dom där jävlarna vill bo centralt och har råd. Det paramilitära kriget kriget pågår ju... Om inte så är det nån vanlig jäkel som lånat pengar eller råkar göra något.

men någon kan säga mig att om det är dom "Kända" släkterna så är det ju rejält efterblivet för affärerna att få ögonen på sig ännu mer. ja det är ju knappast dom smartase innaför pannbenet det där.

Det slog mitt i hjärtat på dom som vill ha det så som vi har det och har röstat så att det blev så med uppsåt.

Jag skrattar och säger där fick ni och ni förtjänar detta ni som bor där, hahaha.

Detta är perfekt inför valet jag hoppas bara det blir lite mer av detta. Nä det är inget krig som pågår med paramilitära metoder Eller hur

Det verkar vara hyresrätter de intervjuade VD för Ernst Rosens som äger fastigheten och hon pratade om våra hyresgäster osv. De kan ju iofs ha skötseluppdrag för en bostadsrättsförening.
https://www.ernstrosen.se/handelsen-pa-ovre-husargatan/
Citera
2021-09-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Aftonbladet

Jasså. Nya uppgifter hela tiden.
Innan var det i trapphuset. Nåväl.
Tiden lär väl ge svar
Citera
2021-09-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Nu har det liksom bolmat nonstop en jätterök ifrån lägenheten i typ 2-3 timmar, det bara spyr ut rök!
Men,
- Ingen synlig eld.
- Inga brandstegar med brandmän som kör in vatten eller skum utifrån in i lägenheten?
- Va fan är det som pyr därinne?
- Räcker inte stegarna upp till 7/8.de våningen?

Vanliga stegarna är normalt sätt 12-14m (utskutsstegen) sen har du en slarvstege på 5-6m kanske.

Allt över tre våningar tar man med hävare/stegbil.

Det har med hur man ser på nödutgångar i hus.
Man kan enkelt säga att i hus upp til 12m så räknas brandkårens stegar som den andra utrymningsvägen. (Första är ytterdörren
Över det så ska man i byggnaden ha andra sätt att utrymma än via brandkåren också.
Sen finns det undantag men det där lite grovt förklarat.

Många gånger så är det spontanevakueringar det handlar om. Svenska byggnaders brandskydd är egentligen baserat på att du ska stanna kvar i din lägenhet då varje är en egen brandcell.
Och absolut aldrig utrymma i rökfyllda trapphus. Finns några tragiska händelser där det har skett och har vart med på ett gäng insatser mot just trapphus som är rökfyllda där det kunde gått åt helvete men pga ren tur så gick det bra.
Citera
2021-09-28, 09:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag bygger vidare på din teorier och lägger till att det är 3 tjejer som med kopplingar till vänsterextremism som antingen gjorde ordning bomben eller så råka den gå av sig själv. När jag läste Afa handbok för typ 5 år sen så stod det hur man kunde göra ordning bomber inne i badrummet. Det hela var ganska enkelt upplagt minns jag, det var den biten att om man inte hade koll på temperaturen så kunde det snabbt gå och helvete.

Alternativ det var attack mot en Sverigedemokrat från vänsterextremister.

Härliga fantasier

On topic:

Finns även en handläggare på Skatteverket som bor i huset/nr 22. Vet inte vad personen gör på Skatteverket, men beroende på tjänst kan de ju ibland skapa sig fiender.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Någon påstod tidigare i tråden att det finns flera vallningsmaskiner längst ner i lägenheterna, stämmer det, kan de varit dom som på något sätt börjat brinnar eller explodera?

Tror nog detta är en olyckshändelse.

En vallningsmaskin kan säkert starta en brand, men knappast en explodera så den blåser ut ett helt trapphus.
Citera
Moderator
Parongatans avatar
Den 46-årige polismannen Joachim Zagai som arbetar mot gängkriminalitet bor på tredje våningen med hela sin familj. På Övre Husargatan 20.

Polismannen är en legendarisk chef på Liseberg, Lasse Zagais, son som idag arbetar som polis i Göteborg.

Och enligt bilderna såg det ut som att den mest intensiva rökutvecklingen kom just från en lägenhet på tredje våningen.

Så det finns stor risk att bomben var ämnad denne polisman, vilket borde leda till enorma förändringar vad gäller lagstiftningen och de verktyg samhället behöver för att helt slå ut dessa kriminella.

Hela Göteborg kokar av kriminalitet och elände just nu. Hoppas att det blir någon ljusning i och med detta hemska bombdåd.
Senast redigerad av Parongatan 2021-09-28 kl. 09:50.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Att explosionen skedde utomhus gör den snabba brandutvecklingen ännu märkligare. Explosionen verkar inte heller ha varit så kraftig att den väckte hela Göteborg.

Man ska kanske inte helt utesluta en annan orsak än en bomb än. Även om jag har lite svårt att se vad annat som skulle kunna smälla utanför ett hus fem på morgonen.
Citera
2021-09-28, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialOrder937
En av mina bättre polare med familj bor i samma kvarter, kör själv förbi där nästan varannan dag, Linnéplatsen varje dag - ligger änna (göteborgska) nära. och som vissa på forumet menar, ett "lugnt" och semicentralt område i Muteborg, för er som icke är GPS-stadda, där: mestadels öfvre medelklass (fri tolkning)...

Får höra med ved. angående perfekt particip. Extremt ovanligt att en dylik händelse där inträffat, såvitt jag vet... Alors, comme ci, comme ca.

Har skett både sprängningar och skjutningar i Linnéstaden senaste åren. Bland annat explosion i en pizzeria på Prinsgatan, beskjutning av ett hus på Sveagatan mm. Järntorget och långgatorna är även grogrund för kriminella element. Det var tidigare mycket prostitution runt Skanstorget som ligger mycket nära den här explosionen.
Citera
2021-09-28, 09:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja just det där har vi det med tanke på bränslepriset har folk hamstrat soppa och fyllt upp badkaret. Sånt har folk gjort på 70-talet..
Kanske lite svårt att tänka sig men det räcker faktiskt med att en idiot till husvagns/båtägare ställer in sin gasoltub i ett oventilerat förråd. Eller, att moppegrabben har en jerry-can med bensin i samma förråd som han/hon kanske t.o.m. parkerar moppen i?
Det är inte förutom som polisen, när det är möjligt vid brand, skjuter hål i gasoltuber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in