2021-09-28, 08:39
Medlem
Det är 3 äldre tanter som är allvarligt skadade enligt expressen
Citera
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det en fastighet som är ansluten till gasnätet? En gasexplosion i en lägenhet kan ju ställa till rätt rejält.

Funderade också på det
Citera
Medlem
Värst skadade lägenheten , av vad man kan se på TV-bilder, verkar vara;

Uppgång 22 eller 24, på det fjärde våningsplanet med lägenheter.
Borde gå at kolla upp...
Citera
2021-09-28, 08:40
Medlem
Polis och räddningstjänst har uteslutit någon naturlig orsak/olycka, det är ett föremål som har exploderat säger man.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
TV4play intervjuar räddningstjänst som utesluter "naturliga orsaker" gasledning eller liknande. Ett föremål som exploderat.

De har sagt tidigare att explosionen skett i trappuppgången.

Mrkollar man Övre Husargatan 18-20 så är det övervägande svenska namn. Några som liknar ungerska namn.

Två brottsdömda bor där.

Tidigare i tråden har det påståtts att en polis som jobbat med gängkriminalitet bor där. Hämnd kan då vara motivet.

Hur kom GM in i porten?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Jamen stackars dig som måste läsa såna hemska påhopp på våra fina klaner, finns ingen gas i området enligt en boende på adressen. Om vi tittar på dom senaste 100 explosionerna i Sverige, vad tror DU är den mest troliga anledningen till denna smäll? Tänk lite, bara liiiiite..... Det är väl en självklarhet att detta sprider sig även till "fina" områden, fattar man inte det är det bara att dra täcket över skallen för gott.

Diesel-Märta är ju också med i en klan så klaner kanske är på väg in i finrummet ;-)

Hade varit intressant veta vilken hyresgäst som var måltavlan.
Citera
2021-09-28, 08:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I så fall rör det väl sig om ett tilltänkt offer. Dvs. bomb utanför offrets lägenhetsdörr.

Nej, inte ”i så fall”. Inlägget jag besvarade spekulerade i terrordåd och att det skulle skett i huset i fråga för att GM inte ville att personer i förorten skulle drabbas. Det menar jag är extremt osannolikt.

Däremot riktat mot någon som bor där är ju möjligt, men det är ju något annat. Skulle inte säga att terrorrelaterat är spår 1 a då heller.
Citera
2021-09-28, 08:42
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Det förvånar mig att ingen ännu har framfört misstanken att det skulle kunna handla om ett dåd med koppling till beskyddarverksamhet. Princip: Affärsrörelser (barer, caféer, sportaffärer, o.s.v.) måste betala, annars smäller det.

Jag vet inte var detta skulle vara ordningen, möjligtvis kanske i något av våra mest utsatta utanförskapsområden. Men jag råkar ha ganska god inblick i affärsrörelser genom flera bekanta som driver affärer, och jag kan garantera dig att en sportaffär i ett fint område i Göteborg inte betalar några "beskyddarpengar".

Du kollar för mycket på Sopranos.
Citera
Medlem
docentdisciplins avatar
Svt väst publicerar nu en nyhet där ett vittne uttalar sig: "synd om alla oskyldiga som drabbas” . Polisen har inlett en särskild händelse.
Ok. Återstår vad kan det då finnas för motivbild om det är ett bombdåd?
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-09-28 kl. 08:47.
Citera
Avslutad
Finns underjordiskt garage i byggnaden, oklart dock om det ligger rakt under utsatt lägenhet. Lite svårt att förstå varför kriminella ska fjutta så som dom gör. 1.2 ton ANFO hade löst problemet mycket mer effektivt.

Området är heltvitt förutom baksidan som jag vill minnas är HR-lgh som används som placering av socialt avfall men det var längesedan jag uppehöll mig i området så det kanske har blivit ett lyxområde det med.

Vi får väl invänta utredningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
De har uteslutit en naturlig orsak till explosionen nu. 😑

Vad är en naturlig orsak til explosion i ett lägenhetshus?
Citera
2021-09-28, 08:43
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Polis och räddningstjänst har uteslutit någon naturlig orsak/olycka, det är ett föremål som har exploderat säger man.
Är det bekräftat? I sådana fall är det en terroristarab som varit i farten igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in