2021-09-27, 11:59
Medlem
Kolla 1.41 in i filmen som ligger på sr’s hemsida. Ser tydliga spår av en långtradare(hjul och stötdämpare syns tydligt) som ligger uppochner.
Citera
2021-09-27, 12:01
Medlem
"På en sekvens, när kameran kommer nära själva öppningen, tycks själva fartygskonstruktionen som är närmast hålet ha slitits upp inifrån. Stålet är på vissa ställen vid öppningen svart och böjt, och ser på en del håll nästan ut som sönderbränt trä vridet utåt från fartyget."😮😮😮
Citera
2021-09-27, 12:33
Avslutad
Någon som tror att de kommer att köra in en drönare och filma på bildäck?

Visst finns risker att drönaren fastnar men till vilken kostnad, en drönare med 4k upplösning och som klarar 100 m djup kostar ynka 30 000:- kan segla dit med en jolle och filma själv. Man vill ju slå hål på myten om att försvarsmakten har fordon där eller ej också....
Citera
Medlem
kan det verkligen vara gravrost, med tanke på texturen?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, visst vill jag det. Det är därför jag läst ett halvdussin forskningsrapporter från de två konsortierna som HSVA- och SSPA-utredningarna lade fram 2005-2008, samt alla vittnesmål från 1994 jag kommit åt. Givetvis vill jag se nya dykningar, det skrev jag redan för 10-15 år sedan i den gamla tråden.

Men det betyder inte att jag misstror SHK och dess förmåga att genomföra och analysera dykningarna. Du tycks övertygad om att en svensk statlig myndighet med automatik kommer att ljuga för dig. Så ser inte jag på världen.

Återigen, du kan leta med ljus och lykta efter nya forskningsinstitut och/eller myndigheter som liksom HSVA och TTUH i Hamburg, SSPA i Göteborg, MARIN i Nederländerna och Safety-ar-Sea i Glasgow skall utreda olyckan. Frågan du skall ställa dig är varför dessa hypotetiska nya experter skall bli mer trodda än de föregående? Jag kan ge dig svaret: om de ger samma svar (bogvisir-vatten på bildäck-kapsejsning/sjunkning) så blir resultatet likadant.

Du och dina myndigheter har lite nytt att bita i:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal
Citera
2021-09-27, 12:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskyrn
kan det verkligen vara gravrost, med tanke på texturen?

Jag har dykt på ganska många vrak, och för mina ögon ser det inte ut som gravrost. Det ser ut som det gör på de vrak jag varit på som haft brand ombord, med det undantaget att då brukar färgen vara borta. I det här fallet har det väl gått så fort att det inte varit hett så länge.

Jag kan såklart ha fel. Men för mig ser det ut som om det varit en explosion.
Citera
2021-09-27, 12:41
Medlem
Fibonaccitals avatar
Den där uppochner vända bilen se också skadad ut.

Båten ligger ju förstås också uppochner vänd tror jag.

https://imgur.com/a/OOD6yUz
Citera
2021-09-27, 12:43
Medlem
Undrar om den präktiga och gamle Ingvar Carlsson följer det hela. Han var snabb att begrava alla teorier om allt annat än teorin om bogvisiret och ville dessutom snabbt insluta skeppet i cement, utlysa gravfrid och förbjuda all dykning mot vraket. Sagt och gjort, men täckningen kom inte till stånd.

Och Sveriges Radios expert som i detta nu uttlar sig i Lunchekot sitter som vanligt och vrider sig. Den har från början sprungit politikernas ärende och hävdar också bogvisiret. Fast det sägs att plåten runt hålet viker sig utåt envisas han med insinuationer att hålet uppstod när skeppet slog i botten.

(Börjar påminna om mordet på Anna Lind. En serbisk galning knivmördar henne eftersom hon var med på Natos bombningar av Belgrad efter serbernas krigbrott. Men svenskarna ville inte ha ett nytt rättsligt kaos efter allt med Palme och gick snabbt med på att han såg syner och hörde röster och inte visste vem Lind var och för allt i världen inte undersöka om serben handlade efter landsmäns planer)

Estonia kan handla om att terrorister planterat en bomb i skeppet och regeringen lade den otäcka möjligheten längst in i frysfacket.
Det faktum att Estonia gick under mitt ute på Östersjön, lika långt från Sverige som från Estland och bortom all räddning för hjälpare annat än för ett fåtal, när misstanken att tidsinställningens detonation planerades efter känd avgångstid och färjans hastighet.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-09-27 kl. 13:42.
Citera
2021-09-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men alla de politiker, debattörer och andra journalister som skrek skandal och krävde en ny undersökning kommer av allt att döma att bli varse att de och vi alla blev lurade, medvetet eller omedvetet, av Evertsson. De fick se ett hål av två, och botten runt vraket har blottad berggrund som är en ofantligt mycket troligare förklaring än vad Evertsson vill tuta i tittarna. Kommer de att glömma att de blev lurade?

Allt det här hade han kunnat undvika med ett annat upplägg.

Var är du farbror_barbro ? 🤷‍♂️
Verkar inte som det är berggrunden som är orsaken enligt sverigesradio. Men de kanske har egen agenda och försöker vilseleda?
Citera
2021-09-27, 12:50
Medlem
Står att detta filmats tidigare i sommar och är sekretessbelagda, ramlade Ekot över dessa eller fick d dessa skickade till sig?

Kan väl möjligtvis inte vara så att man försöker kontrollera narativet för utifall att den pågående Kurm-expeditionen annars skulle vara vara först ut?

En fråga till infinner sig såklart, hade man meddelat allmänheten om dessa bilder alls, om det inte var så att nuvarande dykningar gjordes?
Citera
2021-09-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal
Dom nämner tillochmed detonation.
Den skadan ser ju helt sjuk ut😨

Tror du läste lite för snabbt. Deformation står det i artikeln.
Citera
2021-09-27, 12:53
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiamo
Tror du läste lite för snabbt. Deformation står det i artikeln.
Med tanke på att det är både svärtat, och att plåtar och balkar är förvridna så går det inte att utesluta detonation, säger Lars Ångström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in