2021-09-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast enligt kapten på Mariella var det 10-15 m vågor. Hade det bara varit 4-5m hade båtarna som deltog i sjöräddningen satt sina livbåtar i sjön, men det gjorde man inte. Var nog rätt hårt väder.

Hårt väder till sjöss är i sig oftast OK, men när något går fel finns det inte så mycket marginaler.

Det var det långt efter förlisningen. Har pratat med överlevande som sagt att vågorna blev aggressiva först efter att båten sjunkit och blev hårdare mot morgonen.
Citera
2021-09-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Eller så skär man inget och sabbar bevisen utan bärgar hela båten? Det var ingen problem för 27 år sedan och definitivt inte nu

exakt upp med skiten nu
Citera
2021-09-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Tack! Ja det har blivit något mer logiskt här under kvällen. Skriver som tidigare; hoppas inte morgondagens presskonferens blir ett lika stort magplask som Palmeutredningens.

Jag är fortfarande agnostiker när det kommer till om Estonia sjönk enligt den officiella versionen eller om något annat ligger bakom. Men visst det verkar ligga en hund begraven här.
OM det ganska korta klippet läckts till media via FE/Å för att väcka uppmärksamhet inför morgondagens presskonferens och det gjorts helt utan koppling till såväl HK 2021 som Kurm/Mare Liberum kanske man inte ska dra alltför stora växlar på "avslöjandet" utan invänta vad K/ML kan leverera för bilder/filmer samt se vad SHK har för filmmaterial på väg ut.

Att FE/Å et al. kommer argumentera för sprängning på morgondagens presskonferens är nog att vänta...
Citera
2021-09-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det är belagda fakta, som står i de officiella utredningsmaterial som finns för allmän beskådan. Namngivna vittnesutsagor och vittnen är ännu i livet, dokumenterade bland flertalet oberoende stater.
Läs böcker med korrekt källhänvisning och lyssna på sakkunniga, eller låt bli att yttra dig i saker du inte besitter någon som helst kunskap om.

Nu får det vara nog.

Haha och det är du som bestämmer det eller? Du vill ha en diskussion men den får bara följa din övertygelse.

Ursäkta men jag litar mer på JAIC än nån tomte som du.
Citera
2021-09-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Magasinet Filter har släppt några riktigt bra reportage om Estonia som kan ge lite mer klarhet om alla missförstånd och konspirationer som ligger likt en slöja över denna olycka.

De verkar inte helt partiska som någon skrev innan och sprider massa sörja. Men vad vet jag 🤷‍♂️
Citera
2021-09-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Haha och det är du som bestämmer det eller? Du vill ha en diskussion men den får bara följa din övertygelse.

Ursäkta men jag litar mer på JAIC än nån tomte som du.

Du lever upp till ditt nick måste så mycket propaganda du sprider och sväljer det måste man ändå ge dig!
Citera
2021-09-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Ska vi märka ord nu? Det är uppenbart för varje logiskt tänkande människa som läst och sett vittnesmålen att de syftar på starka smällar i stil med en explosion. Det är självklart att de inte kan veta med säkerhet eftersom de inte sett själva explosionen och därför refererar till det som ”smällar.”

Jag tycker det är viktigt att märka ord. För mig är det inte uppenbart att de smällar som en del av överlevarna hört är explosioner. Det kan lika bra vara bogvisiret de hör. Och läser man tex Övbergs vittnesmål från -97 så säger han sig ha hört metalliska ljud och något som låter som en slägga i 10-15min innan han hör något som översätts som en krasch. (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/12.4.2.151.htm)
Citera
2021-09-27, 22:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
De verkar inte helt partiska som någon skrev innan och sprider massa sörja. Men vad vet jag 🤷‍♂️

Opartiska menar du?
Tror själv på bogvisirteorin och inte på torpedering.
Citera
2021-09-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det sku vara intressant att veta var dessa metallbitar finns idag, så man kanske kunde undersöka också dem på nytt. Vill minnas att det gjordes två, av varandra oberoende, underökningar efter att hon plockat upp dem. Den ena sa visst att det var fråga om sprängning och den andra det motsatta.

Dock sågade de vid bogvisiret om jag minns rätt. Det är bara kolla på YT filmen som någon länkade innan. De hålen som pratas om nu har ingen testat mot sprängning. Man kan väl inte se på bitar från bogvisiret om det sprängts på SB?🤔
Citera
2021-09-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
exakt upp med skiten nu
Vraket håller på att kollapsa så går inte att bärga längre. Men ah nu sitter dom ansvariga i skiten, bara en tidsfråga innan de ställs till rätta.
Citera
2021-09-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Opartiska menar du?
Tror själv på bogvisirteorin och inte på torpedering.
Då kan ju du börja med att förklara hur hålen uppkom
Citera
2021-09-27, 22:15
Medlem
Citat:
Dock sågade de vid bogvisiret om jag minns rätt. Det är bara kolla på YT filmen som någon länkade innan. De hålen som pratas om nu har ingen testat mot sprängning. Man kan väl inte se på bitar från bogvisiret om det sprängts på SB?🤔

Du har helt rätt. Men om metallbitarna från bogvisiret indikerar på sprängning, så är sannolikheten också större att man även sprängt på SB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in