Citat:
Ursprungligen postat av
fendaden
Estonia fraktade som bekant sovjetiskt militärt materiel som var avsett att med Sveriges hjälp fraktas vidare till Egypten och därefter vidare genom land till Israel.
https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/
Hålet midskepps med utåtbuktande plåt tyder utan rimligt tvivel på torpedering av ubåt. Att det skulle uppdagas att Sverige använt sig av en passagerarfärja för att smuggla över denna känsliga last skulle orsakat ett internationellt ramaskri och Sveriges roll som diplomatisk medlare skulle snabbt förlora status. En sådan prestigeförlust kunde inte den dåvarande regeringen ta, varför det för första gången i historien utlystes gravfrid vid ett förlist skepps plats och locket lades på.
Kollision med ubåt i fören först är det mest troliga scenariot för mig just nu då hög sjö inte kan ha orsakat att bogvisir/ramp fallerar så totalt och snabbt. Bogvisiret har också en skada som sägs komma från fall ner på bulben, men positionen på skadan är närmast vattenytan/bulben alltså blir inte fallet ner på bulben så långt att det kan ha orsakat den skadan. Bogvisiret hade mer eller mindre då "rullat av" bulben och ner i vattnet utan någon större skada på själva visiret. Jag hade kunnat köpa det om skadan var högre upp på bogvisiret och fallet då blir längre ner till bulben.
Jag har väldigt dålig koll på hur Ryssen agerade på 90-talet med provokation och så vidare likt idag då man t.ex. flyger väldigt nära andra militärmakters flygplan och båtar för att kanske inte provocera men att visa "vi finns här". Kanske så var fallet i detta fall då eventuellt rysk ubåt velat visa att "vi vet vad ni håller på med" men att det gick för långt och det blir en kollision.
Sverige/NATO som övervakar Estonia tror att det nu är en attack mot fartyget vilket leder till att de i stridens hetta avfyrar torped mot rysk ubåt men som istället låser sig på Estonia och träffar i sidan.
Här är ett utdrag från en incident i ubåtsjakt som inträffade 1992.
”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”
Angående nedtystningen skulle jag tro att NATO var inblandat och att en så kallad DSMA-Notice gick ut.
Här är en annan fartygsolycka där ett DSMA-Notice gick ut, dock var detta på 40-talet och kriget var i full gång. Men att DSMA skulle gå ut i detta fall också ser jag inte som omöjligt allt för rikets säkerhet och dels för att inte få nära 1000 civila människors död på sitt samvete på grund av vad som fraktades på båten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Lancastria