Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-07-22, 20:39
Medlem
ElofSundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Här finns två handläggartjänster, ingen av dem nämner lönen överhuvudtaget.
Så frågan var har TS sett detta återstår?

https://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss/lediga_jobb

Denna annons var ute i slutet av april/maj ifall jag inte missminner mig. Det går fortfarande med lite skicklighet att rota fram arbetsannonsen. Tyvärr, så måste jag säga att det är ganska låg nivå och hets bland användarna här på detta delforum. Detta gäller även en anställd inom en myndighet, vilket också är ganska oroväckande.
Citera
2021-07-22, 20:57
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElofSundin
Denna annons var ute i slutet av april/maj ifall jag inte missminner mig. Det går fortfarande med lite skicklighet att rota fram arbetsannonsen. Tyvärr, så måste jag säga att det är ganska låg nivå och hets bland användarna här på detta delforum. Detta gäller även en anställd inom en myndighet, vilket också är ganska oroväckande.

28 inlägg användare, typiskt troll. Bara för att man är anställd inom en myndighet så får man inte avslöja bullshit? Lägg ner, pojk
Citera
2021-07-24, 09:50
Medlem
ElofSundins avatar
Du som säger dig vara anställd inom offentlig sektor, bör väl veta att vad individer tjänar inte är någon större hemlighet. Det är väl någonting som borde ha framgått i samband med en påstådd genomförd A-kurs.
Citera
2021-07-24, 09:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Det gällde väl sommarjobb?

Orkar inte googla, men jag vet att sommarpersonal på myndigheter inte tjänar alltför mycket. Tillsvidareanställda kan jag inte tänka mig har sådana låga löner.
Citera
2021-07-24, 10:09
Medlem
kimdah2002s avatar
En handläggare på försäkringskassan har 30300 kr i medellön i månaden.
Citera
2021-07-24, 10:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En handläggare på försäkringskassan har 30300 kr i medellön i månaden.

Utan mer än gymnasieutbildning i många fall. Helt okej måste jag säga.
Citera
2021-07-24, 10:25
Medlem
ElofSundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det gällde väl sommarjobb?

Orkar inte googla, men jag vet att sommarpersonal på myndigheter inte tjänar alltför mycket. Tillsvidareanställda kan jag inte tänka mig har sådana låga löner.

Sommarjobb som sedermera övergår till en deltidstjänst inom en specifik typ av ärenden.
Citera
2021-09-27, 19:11
Fråga till ngn som arbetar på försäkringskassan!

Har fått problem med försäkringskassan. Jobbat på ett bemanningsföretag som sjuksköterska är då timanställd. Ringde försäkringskassan om det skulle bli problem med ev sjukpenning i framtiden när jag inte har en tills vidare anställning, för i så fall får jag skaffa det då jag och sambon planerade barn inom en snar framtid. Inget svårt som sjuksköterska att få jobb är mer eller mindre att välja och vraka. Fick till svar av FK att SGI beräknas på årsinkomst och sysselsättningsgrad och att jag därför kunde fortsätta som timanställd. Skönt tänkte jag då jag trivs med den friheten. Pandemin kom och jag har därmed tagit åtskilliga dubbelpass och jobbat mer än 100% en längre tid.
Är nu gravid och sjukskriven 100% pga graviditetsillamående. Förväntade mig att få högst SGI då jag tjänat över 380 000 och haft 100% sysselsättningsgrad. Fick även utbetalt detta. Nu har dock försäkringskassan hängt upp sig på att jag är timanställd och inte har några fler uppdrag och därför ser mig som arbetslös. Jag förklarar för dem att jag kan inte boka upp mig på uppdrag när jag är sjuk! Hade jag varit frisk hade det funnits hur mycket som helst jag hade kunnat boka. Hade jag vetat i förväg att det funkade så, så hade jag kunnat boka upp mig ovh ljugit om min sjukskrivning men hade känts totalt oärligt. Både mot bemanningsföretaget och vårdavdelningen som hade räknat med mig. Detta håller inte FK med om
de ser mig enbart som arbetslös och därmed anser dem att jag nu är betalningsskyldig för mellanskillnaden och att jag ska få lägsta ersättningen.
Är det verkligen så? Har jag chans att överklaga? Jag fattar inte vad det har och göra med vilken arbetsform jag hade innan jag blev sjuk. Jag har ju uppfyllt kraven om årsinkomst och sysselsättningsgrad!
Citera
2021-09-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperfantazi
Fråga till ngn som arbetar på försäkringskassan!

Har fått problem med försäkringskassan. Jobbat på ett bemanningsföretag som sjuksköterska är då timanställd. Ringde försäkringskassan om det skulle bli problem med ev sjukpenning i framtiden när jag inte har en tills vidare anställning, för i så fall får jag skaffa det då jag och sambon planerade barn inom en snar framtid. Inget svårt som sjuksköterska att få jobb är mer eller mindre att välja och vraka. Fick till svar av FK att SGI beräknas på årsinkomst och sysselsättningsgrad och att jag därför kunde fortsätta som timanställd. Skönt tänkte jag då jag trivs med den friheten. Pandemin kom och jag har därmed tagit åtskilliga dubbelpass och jobbat mer än 100% en längre tid.
Är nu gravid och sjukskriven 100% pga graviditetsillamående. Förväntade mig att få högst SGI då jag tjänat över 380 000 och haft 100% sysselsättningsgrad. Fick även utbetalt detta. Nu har dock försäkringskassan hängt upp sig på att jag är timanställd och inte har några fler uppdrag och därför ser mig som arbetslös. Jag förklarar för dem att jag kan inte boka upp mig på uppdrag när jag är sjuk! Hade jag varit frisk hade det funnits hur mycket som helst jag hade kunnat boka. Hade jag vetat i förväg att det funkade så, så hade jag kunnat boka upp mig ovh ljugit om min sjukskrivning men hade känts totalt oärligt. Både mot bemanningsföretaget och vårdavdelningen som hade räknat med mig. Detta håller inte FK med om
de ser mig enbart som arbetslös och därmed anser dem att jag nu är betalningsskyldig för mellanskillnaden och att jag ska få lägsta ersättningen.
Är det verkligen så? Har jag chans att överklaga? Jag fattar inte vad det har och göra med vilken arbetsform jag hade innan jag blev sjuk. Jag har ju uppfyllt kraven om årsinkomst och sysselsättningsgrad!

Du bör skapa en egen tråd. Dina frågor har ju ingenting med denna tråd att göra.
Citera
2021-09-28, 02:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperfantazi
I beslutet som du har fått kan du läsa om hur du går tillväga för att begära omprövning. Mitt tips är att du pratar med FK och frågar vilken dokumentation som dom behöver få in tillsammans med din begäran om omprövning för att ändra beslutet, och om det är dokumentation som finns, skickar du in den till dom.
https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/om_du_inte_ar_nojd

Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Du bör skapa en egen tråd. Dina frågor har ju ingenting med denna tråd att göra.
Håller med.
Citera
2021-09-28, 02:50
Citat:
Ursprungligen postat av ElofSundin
Har som vana att titta på jobbannonser var morgon i samband med morgonkaffet. En företeelse som fick mig att höja ögonbrynen var det faktum att man hos Försäkringskassan betalade ut 120 SEK/h för rollen som handläggare inom en typ av ärende.

Detta känns som en oroväckande låg lön, eftersom i samband med handläggning betalar man ändå för kvalitén hos den enskilde anställde.
Det kan ju bara inte stämma. Redan för tio år sedan kostade mina tjänster 3-4 gånger så mycket men då var det i privat regi.
Citera
2022-01-23, 10:02
Medlem
ElofSundins avatar
Eftersom läsförståelsen är låg på Flashback, så skall jag förtydliga mitt inlägg.

* Arbetetsannonsen gällde ett sommarjobb, d.v.s tillfälliga vikarier. Då var lönen 120 SEK/h, vilket förhoppningsvis inte gäller fastanställda handläggare.
Senast redigerad av ElofSundin 2022-01-23 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in