Citat:
Ursprungligen postat av
Gracefulmind
Jag upplever inte att han var särskilt rationell under press.
Och pressen var, för honom, mycket stor den senare tiden innan mordet.
Logiken påverkades då, skalades av.
Inte för att han inte hade tillgång till den
utan snarare för att situationen blev för honom mentalt ohållbar.
Istället för logik och rationellt handlande inträder något annat.
Och det är väl detta som inträffar hos de som utför denna typ av brott
för att tex lösa "ett problem".
Jag upplever att han var störd, sett tillbaka under åren.
Och då faller pusselbitarna mer på plats.
Jag håller också med Develi att jag upplever HR som endast försiktiga med den 11/5.
Och som Massuppfittaren menar (om jag tolkar rätt?) så behövde de inte gå in mer på den 11/5 eftersom det var en onödig sak plus hade kunnat skapa mer problem eller göra saken mer otydlig.
De väljer att nöja sig och stanna vid den 15/5, men lämnar utrymme.
Jag tolkade inte det som du.
Jag tolkade det som att de har misstankar kring den 11:e men väljer att stanna, som sagt.
Och i övrigt, tvivlar inte en enda sekund på att den 11:e var en avbruten plan.
Därför mådde han skit dagarna efter, för det gick i stöpet...
Ofärdigt. Ångest.
Han pallade inte hotet.
Han behövde eliminera det.
Han blev störd och avbruten, när han trodde det var dags, när han nu till slut varit inställd!
Mådde bara sämre o sämre.
Blev allt mer stressad.
Och vad gäller mordtillfället; han kan lika gärna placerat något på plats INNAN dådet!!
Minuter före, vill säga.
Förberett.
Det kan jag mycket väl tänka mig.
Ja jag har valt att kalla hans tillstånd för delirium. Inte medicinskt kopplat till alkohol utan mer filosofisch.
Han brottas med stora frågor och problem. Dilemman. HD är både på mys med JS den helgen men samtidigt hägrar USA på tu man hand.
Hur som haver så finns det en fel frågetecken just kring planeringen.
I andra fall så kanske GM köper silvertejp, klorin, bensindunkar, hammare och det rekas innan på platsen osv.
SD:s planering med jobba över, cykla till gym, jobba hemma, stämma träff med LW, glömma mobilen och ringa polisen hade ju utan mordet inte väckt några varningsklockor i sig.
Men nu blev det mord och vad som är planering och vet vi ej.
Jag visade igår att det från SD:s hemmamast Varbergagatan 161 är lika långt till brottsplatsen som hem till honom. Plus minus nån tiotal meter. Runt 600 meter.
Det betyder att han kan ha haft sin mobil med på brottsplatsen.
Alltså på tal om att han 11/5 ”glömmer” mobilen eller vad anledningen nu är att den är kvar på hemmamasten.
Så jag vill väl visa att då hovrätten ”stannar” vad gäller 11/5 så är mina tankar kring detta inte helt vilse.
Jag har fått klagomål att jag ”skyddar” SD och förmildrar hans gärning men som sagt om hovrätten är inne på osäkerhet kring planering så kanske också jag kan få vara det en smula.