2021-09-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
På Foodora har restauranger möjlighet att välja:

1. Att ta betalt för leverans.
2. Att leverera gratis.
3. Att ta betalt för leverans under ett visst belopp, men leverera gratis om kunden beställer över ett viss belopp.

De har dessutom möjlighet att välja ett minimibelopp som de kör ut. Om en kund inte beställer för det beloppet så måste de betala mellanskillnaden.

Så du behöver aldrig oroa dig över att "förolämpa" restaurangen. De har själv satt sina priser och policies. Dessutom så är det lite underligt att en kund skulle behöva oroa sig över de ekonomiska konsekvenserna för företaget. Det är deras jobb att bry sig om sin ekonomi, och ditt jobb att bry dig om din. Jag kan garantera att de inte sitter där och oroar sig över din ekonomi.

Du har så jäkla rätt. Det bästa i ditt inlägg var "Det är deras jobb att bry sig om sin ekonomi, och ditt jobb att bry dig om din. Jag kan garantera att de inte sitter där och oroar sig över din ekonomi."

Jag kommer handla enligt villkoren de själva ställt in på Foodora, det är inte mitt problem ifall de satt för låga priser. Som du säger, de har full kontroll över att ställa in fraktkostnad på Foodora, och t.ex. "gratis frakt över 250kr order" och så vidare... och de har själva valt att inte göra det.

På tal om vilket, jag dubbelkollade lite igen. Deras priser på Foodora är missvisande. Det är "Barn"-storlek som förval. Klickar man i Standard så matchar priserna vad de tar hos Uber Eats.

Så de tar +15kr på både Foodora och Uber Eats, för varje individuell maträtt (jämfört med om man går till restaurangen själv). Och sedan +0kr frakt på Foodora och +49kr frakt på Uber Eats.

Och de gör reklam för Foodora som sagt, så jag antar att de föredrar den leverantören. Det gör jag också, pga att man får gratis leverans!

Har hört att 30% av matpriset + 79kr i leveransavgift är vad restaurangerna tvingas betala hos Foodora. Men vad fan det ÄR INTE mitt problem.

Imorgon blir det köp hos dem via Foodora. Och inga dåliga samveten här. Som du sa: De oroar sig inte för min ekonomi så varför ska jag oroa mig för deras, speciellt när DE helt frivilligt sätter sina priser själva?
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-26 kl. 20:40.
Citera
2021-09-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Ja dom ser verkligen ut som studenter

Eller hur? Här i Malmö är det ~90% 30-40 åriga indier.
Citera
2021-09-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl ingen som dricksar foodorautkörare? Varför skulle man göra det? Och hur gör man det praktiskt eftersom man inte betalar något till dom? Jag har bara växelmynt i cash hemma, ska jag ge dom 30kr i en- tvåkronor?

Hur tänker du här? Buden får väl sin lön från Foodora?
Restaurangernas priser är helt frånskilda från budens löner.

Jag vet inte. Antog att man kan swisha till budet. Men ähm, ju mer alla säger "varför vill du ge dricks till budet?" desto mer ställer jag mig själv samma fråga nu. Det är återigen inte mitt problem om de anställda inte får bra lön av Foodora.
Citera
2021-09-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Är från en liten stad på 50k invånare där vartenda restaurang själva körde ut med sina egna anställda. Leveranskostnad var oftast gratis eller 30kr som högst.

Bor nu i storstad och är helt vilse och rädd för att förolämpa restaurangerna och buden, så har ingen aning vad som är rimligt här.

Här är vad jag ser:

1. Restaurang-matpriserna i storstaden är typ identiska som småstaden. Typ 90-110kr för en pizza till exempel.
  2. Många restauranger finns på både Foodora och Uber Eats. Men deras hemsidor brukar bara peka kunderna till Foodora, så verkar som att restauranger föredrar Foodora-leveransfirman?
  3. Foodora: Restaurangerna har oftast 0kr i leveransavgift. Det gör mig rädd att forlämpa själva restaurangen om vi bara handlar för typ 120kr från restaurangen, för jag har hört att restaurangen får ge Foodora typ 79kr per utkörning???
  4. Uber Eats: Leveransavgift är oftast exakt 49kr, och dricks till budet kan man ställa in som en procent av kostnaden. Detta känns tryggare vad gäller att inte förolämpa restaurangen (man ger alltså ca 50kr i utkörningsavgift), men om man då även ska dricksa budet som ej är anställt på restaurangen så blir det en jäääävla dyr utkörning.

Så dilemmat är:

1. Alternativ A: Foodora. 0kr leverans, vilket ger mig möjlighet att ge typ 30kr till budet. Är rädd att förolämpa restaurangen om man bara handlar för runt en hundring, eftersom restaurangen får stå för den "gratis" utkörningen och förlorar pengar då, och man ska ju aldrig förolämpa de som tillagar maten (haha). Däremot blir ju budet glatt för att få 30kr, men blir för nojig på att restaurangen ska hata mig om jag inte gör storbeställningar för flera hundra kronor... Iofs kan jag tycka det är HELT DERAS ANSVAR att ha en leveransavgift eller minimiordersumma för att undvika detta problemet.
  2. Alternativ B: Uber Eats. 49kr leverans, och själva maträtterna kostar typ +10kr mer styck än på Foodora, och Restaurangerna brukar bara annonsera Foodoralänken på sin webbsida, vilket säger mig att Uber Eats har högre avgifter för restaurangen och därmed ej är att föredra? Men här ger man ju äntligen restaurangen betalt för hemkörningen. Dock kanske dessa 50kr inte täcker i närheten av vad utkörningen kostar och ändå gör att restaurangen förlorar för mycket pengar på en 100-120krs beställning... Och dessutom vill jag ju inte ge 50kr för leverans och sen därefter ge 30kr i dricks till budet vilket blir galet dyrt (80kr) för en måltid som i sig kostar typ 100-120kr. Nästan lika dyrt som själva maten.

Läste i gamla trådar från 2018 från Foodora-bud som sa att de nästan aldrig får dricks (här och här). Hmm. Låter också sniket, så vill jag egentligen inte göra. Men det är kanske så alla gör?

Det var så mycket lättare i en liten stad där hemkörningen var inräknar i matpriset (0-30kr leverans) och det egna budet fick betalt av sin vanliga timlön på restaurangen. Inga konstiga dricks eller höga leveranskostnader.

De här leveransfirmorna som Foodora och Uber Eats försämrar för både arbetare och restauranger och kunder.

Så wtf... hur löser man detta? Och jag menar inte genom stöddiga kommentarer typ "kör dit själv med bil".

Vart ska jag beställa genom för att inte förolämpa restaurangen, är det ens möjligt att inte förolämpa restaurangen med en order på typ 100-120kr?, och hur mycket dricks är rimligt till budet?

Utkörningen är inräknad i priset även på foodora (en % av totalbeloppet, det syns dock inte för dig som kund)
Citera
2021-09-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Utkörningen är inräknad i priset även på foodora (en % av totalbeloppet, det syns dock inte för dig som kund)

Hmm åfan. Jag trodde jag hörde att Foodora tar 30% av matpriset PLUS en fast avgift för utkörningen (hittar inte nu men har läst att det är 79kr tror jag). Vet du mer om detta? Vore väldigt nyfiken på de riktiga siffrorna som restauranger får betala.
Citera
2021-09-26, 20:49
Medlem
Citat:
Hmm åfan. Jag trodde jag hörde att Foodora tar 30% av matpriset PLUS en fast avgift för utkörningen (hittar inte nu men har läst att det är 79kr tror jag). Vet du mer om detta? Vore väldigt nyfiken på de riktiga siffrorna som restauranger får betala.

Du har rätt, men har inte % rätt. Den fasta avgiften är oftast den du ser när du handlar i ”utkörningsavgift”.

Exakt belopp varierar mellan stad/restaurang/tid/erbjudande osv.
Citera
2021-09-26, 21:06
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Hinner man ens dricksa Foodora och dylika bud? De gånger jag har beställt via appar av det slaget så hör man bara ringklockan och så står maten utanför lägenhetsdörren. Buden har dragit som en avlöning, det enda man hör är snabba steg i trappen.
Citera
2021-09-26, 21:19
Bannlyst
Springer dom upp till dörren kan dom få en slant.
Citera
2021-09-26, 21:43
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Bara så vi är på det klara med att - beställer man från Foodora osv så är man för ökad invandring av indier och afrikaner till sverige?

Bara så vi alla är överrens. Ok bra. då kan ni fortsätta.

De kommer vara här ändå tack vare regeringen.

Lika bra de jobbar och betalar skatt än skjuter och begår brott.
Citera
2021-09-26, 21:53
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Inte ett öre.

Foodora får nog ses som en typ av dumhetsskatt, åkte själv på det förra veckan.
Var sugen på en hamburgartallrik och var för lat att gå ut, så gick in och beställde.
150 kr kostade själva maten, gratis frakt. Lite väl högt pris tänkte jag, men kanske beror på inflationen? Aja.

En vecka senare bestämde jag mig för att gå förbi stället på väg hem från tunnelbanan för att äta.
Oj vad jag blev snopen när jag såg exakt samma hamburgare för en hundring.
Detta var 300 meter från min lägenhet, snacka om att jag kände mig dum.
Citera
2021-09-26, 22:34
Medlem
jedimindshits avatar
Citat:
Ser nu att du har rätt. Varje sak på menyn kostar typ +5kr på Foodora och +15kr på Uber Eats, jämfört med att handla inne i butiken.

Tror det är säkrast att köra den firma som restaurangen själva gör annons för, i detta fallet Foodora, eftersom allt pekar på att Uber Eats har väldigt höga interna avgifter för restaurangen. Så vill göra mitt bästa för att minimera "skadan" på restaurangen om man gör små ordrar.

Precis. Jag är redo att ge 15-30kr vid varje leverans om Foodora-budet gör ett bra jobb. Dvs (rimligt) varm mat utan massa problem med att öppna bostadsporten etc.

Jobbar för foodora, dock inte som bud. Anledningen att vissa restauranger har högre pris på sidan är att de på något sätt förhandlat/tjafsar sig till en mark-up på priset för att på så sätt ”tjäna lite” för att vi som företag tar en ganska bra provision på försäljningen. Sen finns det olika avtal som du är inne på - ett upplägg där restaurangen själv kör ut maten med egna bud och fordon, till en lägre provision eller att vi kör ut ordern med vår egen logistik, till en högre provision.

Det är ofta restauranger inne i city, som kanske är lite mer etablerade namn, som gör sig bäst i att använda vår flotta, och den klassiska pizzerian på hörnet som gör sig bäst i att köra ut själv, kanske t.o.m. med leasad bil via oss då.

Det minsta ordervärdet du nämner är något vi sätter för restauranger (om det är vår logistik) då vi vill såklart vara mest ”affordable” ut mot slutkund. Leveransavgiften i det fallet går till foodora, för att täcka budets lön etc.

Hoppas du får lite svar på frågorna.
Citera
2021-09-26, 22:42
Medlem
BeatriceCencis avatar
De har ju utkörningsavgift som ofta är 49 - 79 kr, så varför ska man betala dricks? Själv beställer jag ingen mat för hemkörning eller take away öht, eftersom maten redan har blivit sunkig på den tid det tar att köra ut den. Vem vill äta halvljumma mjuka sega pommes frites eller en sunkig burgare där salladen blivit sladdrig, osten klibbig och köttet halvkallt? Vem vill äta en pizza som svalnat och där osten halvt stelnat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in