Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-26, 19:44
  #1
Medlem
Är från en liten stad på 50k invånare där vartenda restaurang själva körde ut med sina egna anställda. Leveranskostnad var oftast gratis eller 30kr som högst.

Bor nu i storstad och är helt vilse och rädd för att förolämpa restaurangerna och buden, så har ingen aning vad som är rimligt här.

Här är vad jag ser:

  1. Restaurang-matpriserna i storstaden är typ identiska som småstaden. Typ 90-110kr för en pizza till exempel.
  2. Många restauranger finns på både Foodora och Uber Eats. Men deras hemsidor brukar bara peka kunderna till Foodora, så verkar som att restauranger föredrar Foodora-leveransfirman?
  3. Foodora: Restaurangerna har oftast 0kr i leveransavgift. Det gör mig rädd att forlämpa själva restaurangen om vi bara handlar för typ 120kr från restaurangen, för jag har hört att restaurangen får ge Foodora typ 79kr per utkörning???
  4. Uber Eats: Leveransavgift är oftast exakt 49kr, och dricks till budet kan man ställa in som en procent av kostnaden. Detta känns tryggare vad gäller att inte förolämpa restaurangen (man ger alltså ca 50kr i utkörningsavgift), men om man då även ska dricksa budet som ej är anställt på restaurangen så blir det en jäääävla dyr utkörning.

Så dilemmat är:

  1. Alternativ A: Foodora. 0kr leverans, vilket ger mig möjlighet att ge typ 30kr till budet. Är rädd att förolämpa restaurangen om man bara handlar för runt en hundring, eftersom restaurangen får stå för den "gratis" utkörningen och förlorar pengar då, och man ska ju aldrig förolämpa de som tillagar maten (haha). Däremot blir ju budet glatt för att få 30kr, men blir för nojig på att restaurangen ska hata mig om jag inte gör storbeställningar för flera hundra kronor... Iofs kan jag tycka det är HELT DERAS ANSVAR att ha en leveransavgift eller minimiordersumma för att undvika detta problemet.
  2. Alternativ B: Uber Eats. 49kr leverans, och själva maträtterna kostar typ +10kr mer styck än på Foodora, och Restaurangerna brukar bara annonsera Foodoralänken på sin webbsida, vilket säger mig att Uber Eats har högre avgifter för restaurangen och därmed ej är att föredra? Men här ger man ju äntligen restaurangen betalt för hemkörningen. Dock kanske dessa 50kr inte täcker i närheten av vad utkörningen kostar och ändå gör att restaurangen förlorar för mycket pengar på en 100-120krs beställning... Och dessutom vill jag ju inte ge 50kr för leverans och sen därefter ge 30kr i dricks till budet vilket blir galet dyrt (80kr) för en måltid som i sig kostar typ 100-120kr. Nästan lika dyrt som själva maten.

Läste i gamla trådar från 2018 från Foodora-bud som sa att de nästan aldrig får dricks (här och här). Hmm. Låter också sniket, så vill jag egentligen inte göra. Men det är kanske så alla gör?

Det var så mycket lättare i en liten stad där hemkörningen var inräknar i matpriset (0-30kr leverans) och det egna budet fick betalt av sin vanliga timlön på restaurangen. Inga konstiga dricks eller höga leveranskostnader.

De här leveransfirmorna som Foodora och Uber Eats försämrar för både arbetare och restauranger och kunder.

Så wtf... hur löser man detta? Och jag menar inte genom stöddiga kommentarer typ "kör dit själv med bil".

Vart ska jag beställa genom för att inte förolämpa restaurangen, är det ens möjligt att inte förolämpa restaurangen med en order på typ 100-120kr?, och hur mycket dricks är rimligt till budet?
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-26 kl. 19:51.
Citera
2021-09-26, 19:51
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Är från en liten stad på 50k invånare där vartenda restaurang själva körde ut med sina egna anställda. Leveranskostnad var oftast gratis eller 30kr som högst.

Bor nu i storstad och är helt vilse och rädd för att förolämpa restaurangerna och buden, så har ingen aning vad som är rimligt här.

Här är vad jag ser:

  1. Restaurang-matpriserna i storstaden är typ identiska som småstaden. Typ 90-110kr för en pizza till exempel.
  2. Många restauranger finns på både Foodora och Uber Eats. Men deras hemsidor brukar bara peka kunderna till Foodora, så verkar som att restauranger föredrar Foodora-leveransfirman?
  3. Foodora: Restaurangerna har oftast 0kr i leveransavgift. Det gör mig rädd att forlämpa själva restaurangen om vi bara handlar för typ 120kr från restaurangen, för jag har hört att restaurangen får ge Foodora typ 79kr per utkörning???
  4. Uber Eats: Leveransavgift är oftast exakt 49kr, och dricks till budet kan man ställa in som en procent av kostnaden. Detta känns tryggare vad gäller att inte förolämpa restaurangen (man ger alltså ca 50kr i utkörningsavgift), men om man då även ska dricksa budet som ej är anställt på restaurangen så blir det en jäääävla dyr utkörning.

Så dilemmat är:

  1. Alternativ A: Foodora. 0kr leverans, vilket ger mig möjlighet att ge typ 30kr till budet. Är rädd att förolämpa restaurangen om man bara handlar för runt en hundring, eftersom restaurangen får stå för den "gratis" utkörningen och förlorar pengar då, och man ska ju aldrig förolämpa de som tillagar maten (haha). Däremot blir ju budet glatt för att få 30kr, men blir för nojig på att restaurangen ska hata mig om jag inte gör storbeställningar för flera hundra kronor... Iofs kan jag tycka det är HELT DERAS ANSVAR att ha en leveransavgift eller minimiordersumma för att undvika detta problemet.
  2. Alternativ B: Uber Eats. 49kr leverans, och själva maträtterna kostar typ +10kr mer styck än på Foodora, och Restaurangerna brukar bara annonsera Foodoralänken på sin webbsida, vilket säger mig att Uber Eats har högre avgifter för restaurangen och därmed ej är att föredra? Men här ger man ju äntligen restaurangen betalt för hemkörningen. Dock kanske dessa 50kr inte täcker i närheten av vad utkörningen kostar och ändå gör att restaurangen förlorar för mycket pengar på en 100-120krs beställning... Och dessutom vill jag ju inte ge 50kr för leverans och sen därefter ge 30kr i dricks till budet vilket blir galet dyrt (80kr) för en måltid som i sig kostar typ 100-120kr. Nästan lika dyrt som själva maten.

Läste i gamla trådar från 2018 från Foodora-bud som sa att de nästan aldrig får dricks. Hmm. Låter också sniket, så vill jag egentligen inte göra. Men det är kanske så alla gör?

Det var så mycket lättare i en liten stad där hemkörningen var inräknar i matpriset (0-30kr leverans) och det egna budet fick betalt av sin vanliga timlön på restaurangen. Inga konstiga dricks eller höga leveranskostnader.

De här leveransfirmorna som Foodora och Uber Eats försämrar för både arbetare och restauranger och kunder.

Så wtf... hur löser man detta? Och jag menar inte genom stöddiga kommentarer typ "kör dit själv med bil".

Vart ska jag beställa genom för att inte förolämpa restaurangen, är det ens möjligt att inte förolämpa restaurangen med en order på typ 100-120kr?, och hur mycket dricks är rimligt till budet?

Äh, dom sätter sina priser. Handla på som du vill, låt dom anpassa sig.

Ge inte dricks som vana i Sverige. Vi vill inte skapa samma situation som i USA, där vissa yrkesgrupper inte kan leva på sin lön utan är beroende av dricks.
Citera
2021-09-26, 19:53
  #3
Medlem
macknus avatar
Även om de har 0kr i leveransavgift så är det oftast dyrare på foodora än direkt från matstället så de har en dold avgift.

Ger aldrig dricks om det inte är service utöver det vanliga, samma som jag gör på restaurang.
Citera
2021-09-26, 19:55
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
...och hur mycket dricks är rimligt till budet?[/b]
Ger sällan dricks, men brukar göra det till typ Foodora-bud. Inte mycket, men ett par tior i alla fall.
Citera
2021-09-26, 19:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Äh, dom sätter sina priser. Handla på som du vill, låt dom anpassa sig.

Ge inte dricks som vana i Sverige. Vi vill inte skapa samma situation som i USA, där vissa yrkesgrupper inte kan leva på sin lön utan är beroende av dricks.

Du har faktiskt väldigt rätt och det är exakt så jag tänker också vad gäller dricks-kulturen i USA. Anställare/restaurang ska ge löner till de anställda, det ska inte skötas av de som handlar. Det är en dålig kultur och skapar en konstig press och "hämnd på de som ger dålig dricks" etc (i USA). Inte bra om det kommer hit.

Vad gäller restaurangen så tycker jag som du, att de ska sköta sina priser själva. Är det inte hållbart så får de väl sätta en minimigräns eller en leveranskostnad, liksom.

Kommer handla via Foodora då, eftersom restaurangen uppenbart föredrar det genom att bara annonsera dem, ta 0kr i leverans, och ha lägre priser på all mat därigenom också. Så kan jag även lätt ha råd att ge en sisådär 15-30kr till budet om de gör ett bra jobb.
Citera
2021-09-26, 20:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Även om de har 0kr i leveransavgift så är det oftast dyrare på foodora än direkt från matstället så de har en dold avgift.

Ger aldrig dricks om det inte är service utöver det vanliga, samma som jag gör på restaurang.

Ser nu att du har rätt. Varje sak på menyn kostar typ +5kr på Foodora och +15kr på Uber Eats, jämfört med att handla inne i butiken.

Tror det är säkrast att köra den firma som restaurangen själva gör annons för, i detta fallet Foodora, eftersom allt pekar på att Uber Eats har väldigt höga interna avgifter för restaurangen. Så vill göra mitt bästa för att minimera "skadan" på restaurangen om man gör små ordrar.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ger sällan dricks, men brukar göra det till typ Foodora-bud. Inte mycket, men ett par tior i alla fall.

Precis. Jag är redo att ge 15-30kr vid varje leverans om Foodora-budet gör ett bra jobb. Dvs (rimligt) varm mat utan massa problem med att öppna bostadsporten etc.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2021-09-26 kl. 20:08.
Citera
2021-09-26, 20:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Bara så vi är på det klara med att - beställer man från Foodora osv så är man för ökad invandring av indier och afrikaner till sverige?

Bara så vi alla är överrens. Ok bra. då kan ni fortsätta.
Där har du fel. Om man är för att utbytesstudenter från fattiga länder skall ha råd att studera i Sverige så bör man beställa från Foodora och liknande budföretag
Citera
2021-09-26, 20:05
  #8
Avstängd
Maahess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Där har du fel. Om man är för att utbytesstudenter från fattiga länder skall ha råd att studera i Sverige så bör man beställa från Foodora och liknande budföretag

Ja dom ser verkligen ut som studenter
Citera
2021-09-26, 20:12
  #9
Medlem
Det är väl ingen som dricksar foodorautkörare? Varför skulle man göra det? Och hur gör man det praktiskt eftersom man inte betalar något till dom? Jag har bara växelmynt i cash hemma, ska jag ge dom 30kr i en- tvåkronor?

Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det var så mycket lättare i en liten stad där hemkörningen var inräknar i matpriset (0-30kr leverans) och det egna budet fick betalt av sin vanliga timlön på restaurangen. Inga konstiga dricks eller höga leveranskostnader.

Hur tänker du här? Buden får väl sin lön från Foodora?
Restaurangernas priser är helt frånskilda från budens löner.
Citera
2021-09-26, 20:13
  #10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Är från en liten stad på 50k invånare där vartenda restaurang själva körde ut med sina egna anställda. Leveranskostnad var oftast gratis eller 30kr som högst.

Bor nu i storstad och är helt vilse och rädd för att förolämpa restaurangerna och buden, så har ingen aning vad som är rimligt här.

Här är vad jag ser:

  1. Restaurang-matpriserna i storstaden är typ identiska som småstaden. Typ 90-110kr för en pizza till exempel.
  2. Många restauranger finns på både Foodora och Uber Eats. Men deras hemsidor brukar bara peka kunderna till Foodora, så verkar som att restauranger föredrar Foodora-leveransfirman?
  3. Foodora: Restaurangerna har oftast 0kr i leveransavgift. Det gör mig rädd att forlämpa själva restaurangen om vi bara handlar för typ 120kr från restaurangen, för jag har hört att restaurangen får ge Foodora typ 79kr per utkörning???
  4. Uber Eats: Leveransavgift är oftast exakt 49kr, och dricks till budet kan man ställa in som en procent av kostnaden. Detta känns tryggare vad gäller att inte förolämpa restaurangen (man ger alltså ca 50kr i utkörningsavgift), men om man då även ska dricksa budet som ej är anställt på restaurangen så blir det en jäääävla dyr utkörning.

Så dilemmat är:

  1. Alternativ A: Foodora. 0kr leverans, vilket ger mig möjlighet att ge typ 30kr till budet. Är rädd att förolämpa restaurangen om man bara handlar för runt en hundring, eftersom restaurangen får stå för den "gratis" utkörningen och förlorar pengar då, och man ska ju aldrig förolämpa de som tillagar maten (haha). Däremot blir ju budet glatt för att få 30kr, men blir för nojig på att restaurangen ska hata mig om jag inte gör storbeställningar för flera hundra kronor... Iofs kan jag tycka det är HELT DERAS ANSVAR att ha en leveransavgift eller minimiordersumma för att undvika detta problemet.
  2. Alternativ B: Uber Eats. 49kr leverans, och själva maträtterna kostar typ +10kr mer styck än på Foodora, och Restaurangerna brukar bara annonsera Foodoralänken på sin webbsida, vilket säger mig att Uber Eats har högre avgifter för restaurangen och därmed ej är att föredra? Men här ger man ju äntligen restaurangen betalt för hemkörningen. Dock kanske dessa 50kr inte täcker i närheten av vad utkörningen kostar och ändå gör att restaurangen förlorar för mycket pengar på en 100-120krs beställning... Och dessutom vill jag ju inte ge 50kr för leverans och sen därefter ge 30kr i dricks till budet vilket blir galet dyrt (80kr) för en måltid som i sig kostar typ 100-120kr. Nästan lika dyrt som själva maten.

Läste i gamla trådar från 2018 från Foodora-bud som sa att de nästan aldrig får dricks (här och här). Hmm. Låter också sniket, så vill jag egentligen inte göra. Men det är kanske så alla gör?

Det var så mycket lättare i en liten stad där hemkörningen var inräknar i matpriset (0-30kr leverans) och det egna budet fick betalt av sin vanliga timlön på restaurangen. Inga konstiga dricks eller höga leveranskostnader.

De här leveransfirmorna som Foodora och Uber Eats försämrar för både arbetare och restauranger och kunder.

Så wtf... hur löser man detta? Och jag menar inte genom stöddiga kommentarer typ "kör dit själv med bil".

Vart ska jag beställa genom för att inte förolämpa restaurangen, är det ens möjligt att inte förolämpa restaurangen med en order på typ 100-120kr?, och hur mycket dricks är rimligt till budet?
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Äh, dom sätter sina priser. Handla på som du vill, låt dom anpassa sig.

Ge inte dricks som vana i Sverige. Vi vill inte skapa samma situation som i USA, där vissa yrkesgrupper inte kan leva på sin lön utan är beroende av dricks.
På Foodora har restauranger möjlighet att välja:

1. Att ta betalt för leverans.
2. Att leverera gratis.
3. Att ta betalt för leverans under ett visst belopp, men leverera gratis om kunden beställer över ett viss belopp.

De har dessutom möjlighet att välja ett minimibelopp som de kör ut. Om en kund inte beställer för det beloppet så måste de betala mellanskillnaden.

Så du behöver aldrig oroa dig över att "förolämpa" restaurangen. De har själv satt sina priser och policies. Dessutom så är det lite underligt att en kund skulle behöva oroa sig över de ekonomiska konsekvenserna för företaget. Det är deras jobb att bry sig om sin ekonomi, och ditt jobb att bry dig om din. Jag kan garantera att de inte sitter där och oroar sig över din ekonomi.

Notera också att...
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Även om de har 0kr i leveransavgift så är det oftast dyrare på foodora än direkt från matstället så de har en dold avgift.

Ger aldrig dricks om det inte är service utöver det vanliga, samma som jag gör på restaurang.
Jag har också noterat detta. Jämförde på kul en restaurangs vanliga meny med den på Foodora, och de slog på mellan 10-20 kronor på varenda jäkla maträtt.

(Vad gäller dricks har jag aldrig dricksat ett Foodora-bud. Om jag äter på restaurang gör jag det ibland om servicen skulle vara alldeles exceptionell, annars inte.)




Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Där har du fel. Om man är för att utbytesstudenter från fattiga länder skall ha råd att studera i Sverige så bör man beställa från Foodora och liknande budföretag
Varför skulle någon bry sig om detta, och anpassa sina handlingsvanor efter om de hjälper eller inte hjälper utländska studenter att tjäna pengar?
Citera
2021-09-26, 20:18
  #11
Medlem
Fettsugnings avatar
Masa ditt feta, lata jävla arsle till restaurangen istället. Problem löst.

Curlade hjon.
Citera
2021-09-26, 20:28
  #12
Avstängd
53280s avatar
Ger aldrig dricks i Sverige. Det är arbetsgivarens ansvar att såna löner så dricks inte behövs att ges.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback