2021-09-26, 12:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Du får länka vad du vill. Tror du det är det första man läser och ser om detta idag eller.

Wall of Svammel....
Du menar att den absoluta majoriteten av världens experter och vetenskapsmän har fel alltså.

Oki doki!
Citera
2021-09-26, 12:26
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja du vet vad dom säger, lagom är bäst!

Om du ser C vitamin som något farligt så bör du undersöka din mentala hälsa kanske?

Lite njursten har väl ingen dött av din kärring.

Tycker det är dags att Corona viruset räknas som en vanlig influensa nu så vi får slut på tramset.
Citera
2021-09-26, 12:27
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar att den absoluta majoriteten av världens experter och vetenskapsmän har fel alltså.

Oki doki!
Experter som du kan nämna hur många av? Oooh sååå många "experter" och vetenskapsmän 😂.

Ja nu får du allt börja googla för jag antar att du inte vet en enda på rak arm, utan repeterar ett msm-inprintat mantra. Pajas.
Citera
2021-09-26, 12:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Experter som du kan nämna hur många av? Oooh sååå många "experter" och vetenskapsmän 😂.

Ja nu får du allt börja googla för jag antar att du inte vet en enda på rak arm, utan repeterar ett msm-inprintat mantra. Pajas.
Jag vet inte vad du gör men jag brukar hålla mig till PubMed typ.
Citera
2021-09-26, 12:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Varför är det samma människor som sitter idag och skäller på att sjukvården ska hinna med, samtidigt som förra året sket fullständigt i att det var en pandemi så sjukvården fick gå ut i media och be folk för att de hann nästan inte med?

Citat:
Coronapandemin är långt ifrån över för sjukvården. En av faktorerna som har gjort att vi har klarat av virustoppen i april och maj var att andra intensivvårdsfall minskade. Därför är det mycket oroväckande och provocerande att människor struntar i restriktionerna och börjar utsätta sig för risker igen.

https://www.gp.se/debatt/provocerande-att-folk-tror-att-pandemin-%C3%A4r-%C3%B6ver-1.30684621
Citera
2021-09-26, 12:54
Medlem
Intressant att det är princip noll personer som bär munskydd längre.
Och verkar som folk tror man är ovaccinerad om man bär munskydd i butik.
Någon fler som fortfarande bär munskydd när ni handlar? Även vaccinerade?
Citera
2021-09-26, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Lite njursten har väl ingen dött av din kärring.

Tycker det är dags att Corona viruset räknas som en vanlig influensa nu så vi får slut på tramset.

Jag håller helt med dig! Det är det enda rätta och ditåt verkar många andra länder gå.

Tyvärr verkar det vara precis tvärtom i Sverige. Det är nu tumskruven ska dras åt, så att alla medborgare förstår att vi SKA ta vaccinet som Folkhälsomyndigheten har beställt 40 miljoner doser av. Uppfinningsrikedomen är ändlös när det handlar om hur vi ska tvingas in i den fållan. Mycket oroande utveckling. Få se om de ens köper in några doser av de mer traditionella avdöda vaccinen som ger betydligt färre biverkningar och därmed risker för oss.
Citera
2021-09-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag håller helt med dig! Det är det enda rätta och ditåt verkar många andra länder gå.

Tyvärr verkar det vara precis tvärtom i Sverige. Det är nu tumskruven ska dras åt, så att alla medborgare förstår att vi SKA ta vaccinet som Folkhälsomyndigheten har beställt 40 miljoner doser av. Uppfinningsrikedomen är ändlös när det handlar om hur vi ska tvingas in i den fållan. Mycket oroande utveckling. Få se om de ens köper in några doser av de mer traditionella avdöda vaccinen som ger betydligt färre biverkningar och därmed risker för oss.

Det kinesiska vaccinet som har dött virus är värdelöst tyvärr. Närmast annars är Sputnik V och vet inte när eller om det kommer godkännas i EU. Ryssarna själva är skeptiska till det, men biverkningarna verkar vara feber i någon dag så det är nog inte så farligt. Visar det sig att Sputnik V is the way to go köper man säkert in det till EU med, som jag förstod det tidigare samarbetade Ryssland med Astra Zeneca för att på så sätt kunna underlätta att få ut vaccinet i väst. Skulle du känna dig tryggare med Sputnik V än de vacciner vi har idag i EU?

Sen har ju Norge sagt att Covid är som influensan, men de stoppar inte vaccinarbetet för det. Så hur man benämner det gör inte vaccinet mindre oviktigt.
Citera
2021-09-26, 13:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Länder med högre vaccinationsgrad än Sverige ja. Jag fattar inte varför attityden är så jävla dryg i Sverige hela tiden. Bara ha på sig munskyddet och ta sprutan tills det är över och sen kan ni leva som vanligt.
Citera
2021-09-26, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det kinesiska vaccinet som har dött virus är värdelöst tyvärr. Närmast annars är Sputnik V och vet inte när eller om det kommer godkännas i EU. Ryssarna själva är skeptiska till det, men biverkningarna verkar vara feber i någon dag så det är nog inte så farligt. Visar det sig att Sputnik V is the way to go köper man säkert in det till EU med, som jag förstod det tidigare samarbetade Ryssland med Astra Zeneca för att på så sätt kunna underlätta att få ut vaccinet i väst. Skulle du känna dig tryggare med Sputnik V än de vacciner vi har idag i EU?

Sen har ju Norge sagt att Covid är som influensan, men de stoppar inte vaccinarbetet för det. Så hur man benämner det gör inte vaccinet mindre oviktigt.

Vi har ju Valneva, som just nu utreds hos EU och som har svensk koppling. Det verkar lovande.

Sedan finns ju Novavax med också, även om de inte använder samma traditionella metod så har forskningen hittills kommit fram till betydligt färre biverkningar och inte lika allvarliga. Novavax produceras i Uppsala.

Jag oroar mig mest för att de här alternativen ska bli blockade av de stora läkemedelsjättarna så att vi aldrig får ta del av dem. Där tror jag att FHM skjuter sig själva i foten eftersom de kanske skulle kunna nå de riktigt tveksamma med de här vaccinen och det helt frivilligt.
Citera
2021-09-26, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Länder med högre vaccinationsgrad än Sverige ja. Jag fattar inte varför attityden är så jävla dryg i Sverige hela tiden. Bara ha på sig munskyddet och ta sprutan tills det är över och sen kan ni leva som vanligt.

Norge har marginellt fler vaccinerade än oss. 90% av de över 18 år, här har vi en vaccinationslarm på över 83 % för alla över 16 år.

De regler som FHM vill att arbetsgivare ska införa verkar dessutom inte ha någon tidsbegränsning.

Jag är för en mer generös inställning för de som inte vaccinerat sig hittills, låt dem testa sig inför varje arbetspass eller ta antikroppstest en gång per vecka. Jag tror verkligen att det skulle underlätta särskilt inom hemtjänsten där de länge har haft svårt att få personal. Dessutom tycker jag att FHM skulle inkludera just ordet tidsbegränsning, eller tillfälligtvis i sin agenda, så skulle de antagligen locka fler personer som förstår att det kan bli friare om vi når en kritisk brytpunkt.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-26 kl. 13:24. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-09-26, 13:25
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet inte vad du gör men jag brukar hålla mig till PubMed typ.

Ja det var många namn det.

Har inte varit så intresserad av det här just, men har de föreläsningar, podcasts, whatever om hur placebotester utförs mer ingående i läkemedelsindustrin och helst oberoende så ska jag nog slänga ett öga sen. Det är något jag tänkt lära mig om ändå, men är mer inriktat på ett par andra områden som tar mycket tid.

Vad jag gör, inte mycket när det gäller detta, för det är uppenbart att man inte kör med klara kort genom massmedia -(med detta som mycket annat, kan ta upp exempel om du vill ha men det går för mycket off topic)- i alla fall, oklara kort när det gäller statistik för att ge "rätt" bild som passar narrativet, och när de stora sociala medierna håller på och tysta och banna folk som säger fel trots relevanta saker...

Som (igen) kvinnan jag såg sända live på tiktokappen förra veckan, talandes om hur hon nu skulle förlora jobbet på sjukhuset (USA) som nu skulle följa (tvunget antagligen) de nya direktiven om 100 anställda = alla ska ha vaccin om de vill jobba kvar.

Lättsamt upprörd av förklarliga skäl, men saklig och förklarade varför hon inte hade tagit vaccinet, och diskuterade det med en kollega live, ändå bannad från att sända mer, kontot raderas mitt i allt.. då tröttnar man. Visst hamnade jag mitt i sändningen men det var inga konstigheter, svordomar, konspirationer eller något sådant så länge jag lyssnade.

nog för idag hoppas jag för min del, spoiler för off topic.

Senast redigerad av Room531 2021-09-26 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in