2021-09-26, 11:06
Medlem
Som aktieägare i en av storbankerna (SEB) så gläds jag åt att läsa hur många som tycker det är helt ok med bankernas avgifter. De låter t.o.m. som det finns utrymme att höja dem ordentligt utan att ni skulle byta bank. Jag ser fram emot de extra utdelningarna i höst där jag får ta del av bl.a. avgifterna ni med glädje slantar in varje månad https://www.di.se/nyheter/bankerna-bjuder-pa-extra-utdelningsfest-i-host/
Citera
2021-09-26, 11:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Jag kan absolut ångra att jag skrev årsavgift om det gör dig gladare. Men faktum kvarstår att du betalar 300kr om året, 25kr/månad eller 82öre om dagen. Samma sak, bara olika många betalningar.
Det har framkommit flera gånger i tråden att det finns banker som inte tar ut någon avgift. Svea Bank är en sådan där du får både internetbank och Mastercard-kort utan några som helst avgifter.
Och du vill fortfarande inte svara på om man kan ha endast internetbanken hos Ica utan att behöva betala något alls? För då kan vi prata om att det är gratis.

Tänker du likadant när det gäller affärer där de har erbjudande om köp 1 och få 1 gratis på köpet? Tycker du att du då har gjort ett riktigt kap och inte insett att priset på den där varan du faktiskt betalar för är höjt bara för att kunna täcka upp för den där gratisvaran. Eller att butiken faktiskt får sålt mer genom detta lockerbjudande? Och tjänar på detta i slutändan.

Svea är bra om man har diciplin, de erbjuder detta gratis för att de hoppas att man förr eller senare ska ta ett lån hos dem till typ 7,9% ränta.
Citera
2021-09-26, 11:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Fast bankerna får låna våra pengar utan att vi får något som helst tillbaks på dessa. De tjänar miljonbelopp årligen. Så, jo, det är riktigt girigt att ta ut ännu en avgift. Inte nog med att de tar ut skyhöga avgifter för kort och swishtransaktioner av affärer. Nu ska de bara ha mer och mer av oss privatkunder också.

Det riktigt grisiga är väl egentligen de räntor de tar av folk med dålig ekonomi som inte kan låta bli att låna pengar, det får 25 kr i månaden för internetbank och kort att framstå som i princip gratis.
Citera
2021-09-26, 11:09
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Svea är bra om man har diciplin, de erbjuder detta gratis för att de hoppas att man förr eller senare ska ta ett lån hos dem till typ 7,9% ränta.
Det är helt klart att Svea tjänar sina pengar på annat håll och därmed kan erbjuda sina bankkunder gratis internetbank och bankkort. Men det skulle aldrig falla mig in att låna några pengar och absolut inte till några sådana räntor.
Citera
2021-09-26, 11:10
Medlem
Det finns en STOR fördel med att ha SEB dock och det är att de erbjuder support 24 /7 så du kan ringa dem när som helst på dygnet, även mitt i natten...

Vilka andra banker erbjuder 24/7 support? Tror inte jag sett några....

Man får tänka på supporten också om saker och ting går fel.
Citera
2021-09-26, 11:11
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Med ditt resonemang är ju samtliga storbanker gratis... De tar ju bara ut 25-39 kr/mån för sitt nyckelkund/enkla vardagen/baserbjudande/whatever där du får internetbank, kort m.m. "gratis på köpet"

Obligatorisk avgift == inte gratis. Om sen bankerna tar ut avgiften per månad eller per år är väl helt ointressant? Jag föredrar iofs de som tar ut det per år så jag slipper påminnas om den idiotiska avgiften varje månad.

Finns för övrigt massor med kort som är gratis och där du dessutom kan få bonus på alla köpen så 300 kr/år för ett betalkort är inte billigt.

Själv har jag Länsförsäkringar som bank som tidigare var helt gratis när man var guldkund men det har de tyvärr plockat bort sen ett par år. Jag hade bytt direkt om det inte var så att jag fortfarande får 25 % rabatt på försäkringarna där som guldkund vilket överstiger de 275 kr/år som de tar ut i bankavgift.

Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag är kund sedan många år. Att välja att ta betalt per månad istället för en årsavgift saknar betydelse för dig som kund. Totalsumman blir densamma. Övriga tjänster är inte gratis, kostnaden för dessa ingår i månadsavgiften.
Men enligt Paris24 är Icabanken gratis Måste vara vi andra som är helt fel ute.
Citera
2021-09-26, 11:13
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Det finns en STOR fördel med att ha SEB dock och det är att de erbjuder support 24 /7 så du kan ringa dem när som helst på dygnet, även mitt i natten...

Vilka andra banker erbjuder 24/7 support? Tror inte jag sett några....

Man får tänka på supporten också om saker och ting går fel.
Och hur ofta behöver du ringa till SEB mitt i natten? Har då aldrig haft något behov av ringa min bank mitt i natten. Knappast något som inte kan vänta till vanliga telefontider.
Citera
2021-09-26, 11:27
Medlem
rallykalles avatar
Rekommenderar ett lönekonto på Marginalen bank.
19:- per månad med internetbank, VISA kort och Swish, dessutom är det 0.6% ränta.
Citera
2021-09-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmacolife
Kortbetalning är också bra, då tjänar de pengar på varje köp. Heja bankerna! Mycket vill ha mer.

Vad händer om man inte vill betala denna avgiften varje år?
Kan inte tänka mig att de hellre vill att kunder försvinner.

Bankerna tjänar inte pengar på att ha kunder.
Det är den uppochnervända verkligheten.
Visserligen vill de låna ut pengar, men tycks tro att de kan skrämma bort oönskade kunder med dessa avgifter.

Detta är det kapitalistiska samhället - bolag vill sno åt sig pengar - men inte utföra tjänster.
Det kapitalistiska systemet i sin prydno.
Citera
2021-09-26, 11:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag är kund sedan många år. Att välja att ta betalt per månad istället för en årsavgift saknar betydelse för dig som kund. Totalsumman blir densamma. Övriga tjänster är inte gratis, kostnaden för dessa ingår i månadsavgiften.
Totalsumman för "allt" på ICA ett år är 300 kr. På Swedbank som jag lämnade kostade allt mer t.ex 300 kr VISA, 500 kr internetbank osv. Jag är väldigt nöjd hur som helst, vi talar om en tråd där man klagar på 39 kr från Nordea.
Citera
2021-09-26, 11:47
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Människor är beredda att betala 500 kr i månaden eller mer för mobil och abonnemang. De är beredda att betala 109 kr i månaden för Spotify. De betalar 75 kr för en Big Mac & Co.

Men att betala 39 kr i månaden för att kunna ha mobil/internetbank, betalkort, Swish, mobilt BankID, kreditkort och att kunna betala räkningar, då jävlar har företagen gått för långt.
Du verkar efterbliven. Nordea lastade denna räkningen på ALLA som har något slags personkonto, UTAN AVTAL.

Det är inte att : ha kort och internetbank och Swish och mobilt BankID, kreditkort och att betala räkningar.

Fattar du nu???
Citera
2021-09-26, 11:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Med ditt resonemang är ju samtliga storbanker gratis... De tar ju bara ut 25-39 kr/mån för sitt nyckelkund/enkla vardagen/baserbjudande/whatever där du får internetbank, kort m.m. "gratis på köpet"

Obligatorisk avgift == inte gratis. Om sen bankerna tar ut avgiften per månad eller per år är väl helt ointressant? Jag föredrar iofs de som tar ut det per år så jag slipper påminnas om den idiotiska avgiften varje månad.

Finns för övrigt massor med kort som är gratis och där du dessutom kan få bonus på alla köpen så 300 kr/år för ett betalkort är inte billigt.

Själv har jag Länsförsäkringar som bank som tidigare var helt gratis när man var guldkund men det har de tyvärr plockat bort sen ett par år. Jag hade bytt direkt om det inte var så att jag fortfarande får 25 % rabatt på försäkringarna där som guldkund vilket överstiger de 275 kr/år som de tar ut i bankavgift.
OK, så 300 kr per år för bankkort, bankid, internetbank, telefonbank, banklån är inte billigt. Vilka banker är då billigare? Länk tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in