2021-09-26, 10:35
Medlem
Jag och min make har bråkat sen en tid tillbaka. Vid vissa bråk har vi gett oss på varandra, kastat saker, knuffats och slagits. Barnen har sett vid något tillfälle. Vi har pratat med dom om det och sagt att så gör man inte osv.

Har sökt hjälp hos psykolog och där gjorde man en orosanmälan till soc för barnen kanske kan fara illa. Barnen sköter sig i skolan mer än bra, är inte vanvårdade alls. Det är bara att vi bråkar för mycket.

Min make arbetar som chef och vi är ni rädda att han ska förlora sitt jobb för det förekommit våld. Kan det ske?
Citera
2021-09-26, 10:37
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Förlora sitt jobb?! Borde han inte vara rädd för att förlora sina barn?
Citera
2021-09-26, 10:41
Medlem
Numera är det olagligt att utöva våld i hemmet så att barn kan se det.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/ny-lag-starker-barnens-stallning/

Barnet blir målsägande trots att det inte blivit utsatt för våld, utan ”bara” bevittnat det.

Snabbfakta, Barnfridsbrottet

-Det blir straffbart att utsätta ett barn för att se eller höra vissa brottsliga gärningar, såsom vålds-, frids- och sexualbrott, i en nära relation.

-Den person som står för exempelvis våldet i en nära relation riskerar att misstänkas även för barnfridsbrott om barnet på något sätt bevittnat våldet.

-Straffet blir fängelse i upp till två år. Vid grovt brott fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Särskild straffskala för ringa brott.

Men jag skulle i första hand oroa mig för att bedömas vara olämplig att ta hand om barnen. Jobbet är ju skitsamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Förlora sitt jobb?! Borde han inte vara rädd för att förlora sina barn?

Jo absolut! Det är vi livrädda för, men vi har aldrig slagit barnen utan de har råkat sett när vi bråkat… har pratat massvis med dom om detta och vi gör allt för att inte bråka. Vi bråkar inte längre och allt är lugnt! Bara att de sett vid ett tillfälle, och sen hört oss bråka liksom
Citera
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekandelatt
Jag och min make har bråkat sen en tid tillbaka. Vid vissa bråk har vi gett oss på varandra, kastat saker, knuffats och slagits. Barnen har sett vid något tillfälle. Vi har pratat med dom om det och sagt att så gör man inte osv.

Har sökt hjälp hos psykolog och där gjorde man en orosanmälan till soc för barnen kanske kan fara illa. Barnen sköter sig i skolan mer än bra, är inte vanvårdade alls. Det är bara att vi bråkar för mycket.

Min make arbetar som chef och vi är ni rädda att han ska förlora sitt jobb för det förekommit våld. Kan det ske?

"Kan" fara illa?

Era barn far garanterat illa. Att det inte syns i skolbetygen än betyder inte att dom mår bra. Låt förra gången ni bråkade vara sista gången.

Inför en regel mot att höja rösten. Alla problem ska härmed lösas med sakliga diskussioner, ha en decibelmätare tillhands, och går den över 62 så är det automatiskt 5 minuters paus.
Citera
2021-09-26, 10:43
Medlem
CarlXIIs avatar
Socialen har sekretess regler så bör inte påverka jobbet. Om ingen annan skvallrar då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JubelOchKlang
Numera är det olagligt att utöva våld i hemmet så att barn kan se det.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/ny-lag-starker-barnens-stallning/

Barnet blir målsägande trots att det inte blivit utsatt för våld, utan ”bara” bevittnat det.

Snabbfakta, Barnfridsbrottet

-Det blir straffbart att utsätta ett barn för att se eller höra vissa brottsliga gärningar, såsom vålds-, frids- och sexualbrott, i en nära relation.

-Den person som står för exempelvis våldet i en nära relation riskerar att misstänkas även för barnfridsbrott om barnet på något sätt bevittnat våldet.

-Straffet blir fängelse i upp till två år. Vid grovt brott fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Särskild straffskala för ringa brott.

Men jag skulle i första hand oroa mig för att bedömas vara olämplig att ta hand om barnen. Jobbet är ju skitsamma.

Vi är rädda för just detta! Barnen mår bästa med oss det vet vi. Bara att vi hamnade fel där och då!
Citera
Medlem
Citat:
Jo absolut! Det är vi livrädda för, men vi har aldrig slagit barnen utan de har råkat sett när vi bråkat… har pratat massvis med dom om detta och vi gör allt för att inte bråka. Vi bråkar inte längre och allt är lugnt! Bara att de sett vid ett tillfälle, och sen hört oss bråka liksom

Sorgligt med människor som inte fattar vad de utsätter sina barn för.
Citera
2021-09-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Socialen har sekretess regler så bör inte påverka jobbet. Om ingen annan skvallrar då.

Så socialen kan inte anmäla till Polisen?
Citera
2021-09-26, 10:46
Medlem
Citat:

Är väl bara fråga om tid innan ni bråkar igen och tappar förnuftet under tiden.

Finns par-terapi
Citera
2021-09-26, 10:49
Medlem
Citat:
Så socialen kan inte anmäla till Polisen?

Klart de kan göra, men oftast gör de inte det. Beror på vilket brott barnen utsatts för och hur den allmänna bedömningen ser ut från fall till fall.
Citera
2021-09-26, 10:50
Medlem
Citat:
Vi är rädda för just detta! Barnen mår bästa med oss det vet vi. Bara att vi hamnade fel där och då!

Se till att inte hamna där igen. Ta ert ansvar. Börja med att kontakta familjerådgivning i er kommun (gratis) och få hjälp med att reda ut era bekymmer.
Om ni inte kan förmå er själva att gå dit (många kör förnekelse och tänker att dom inte behöver det, att dom kan lösa sina problem själva etc) så kanske det är lika bra att ni skiljer er. Då slipper ni bråka och barnen slipper se det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in