2021-09-25, 18:39
Medlem
39 kronor? OH NOOOO. Jag väljer att kuta runt med kontanter!
Citera
2021-09-25, 18:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Den stora skillnaden är att Nordea är den första banken (så vitt jag vet) som tar ut 39 kr/mån för att ha ett bankkonto hos dem. Jag har under en tid haft ett bankkonto där, inga andra tjänster kopplade dit. Dvs inget bankkort, kunde inte betala räkningar eller ens föra över pengar till andra banker. Ändå har de den 1/9 debiterat 39 kr på mitt konto. Saldot blev då negativt då jag inte haft några pengar hos dem på flera år och det var bara en slump att jag loggade in på kontot och såg att det var ett negativt saldo.

De har inte skickat något mail eller brev om denna avgiftsförändring.

Detta kan bli väldigt dyrt för folk som likt jag enbart har ett konto ståendes där som man aldrig använder. Då debiterar Nordea 39 kr/mån och sedan övertrasseringsränta på 13,50 % samt en övertrasseringsavgift på 100 kr varje gång man övertrasserar med 101 kr.
Morsan fick brev om det i somras, dock lite luddigt skrivet så jag ringde dit och frågade och de bekräftade.

Och jo, hon vägrade givetvis byta bank, det är såna som henne de kan fortsätta mjölka.
Likt Telia, tror hennes telefon kostar nästan 500 kvartalet? bara i fastavgift, sen tillkommer samtal på det. Ja hon har kvar fast telefon. När den generationen dör så lär de stora drakarna få tänka på hur de skall få nya kunder.
Citera
2021-09-25, 18:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Bra synpunkt, som trådstartare var det precis det jag vill,få upp ögonen på Pajas avgifter ser att iallafall några uppskattar trådstarten
En väldigt fånig och något girig avgift som Nordea verkar vara ensamma om är 3kr för kontoutdrag i bankomat som de har haft i många år https://www.nordea.se/privat/produkter/kreditkort-bankkort/nordea-debit.html#tab=Priser-och-villkor
Citera
2021-09-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Morsan fick brev om det i somras, dock lite luddigt skrivet så jag ringde dit och frågade och de bekräftade.

Och jo, hon vägrade givetvis byta bank, det är såna som henne de kan fortsätta mjölka.
Likt Telia, tror hennes telefon kostar nästan 500 kvartalet? bara i fastavgift, sen tillkommer samtal på det. Ja hon har kvar fast telefon. När den generationen dör så lär de stora drakarna få tänka på hur de skall få nya kunder.

Jag gick in på deras Internetbank och jag hade fått ett kryptiskt meddelande under sommaren. Dock framgick det inte att de skulle börja debitera något för de med enbart privatkonto utan det som lyftes fram var vardagspaketet, en tjänst som jag inte har eller någonsin har haft hos Nordea.
Citera
2021-09-25, 19:35
Medlem
Bytte för en decad sedan från en storbank till en annan. Skulle ha kostat 39/ månad. Inte en krona har dragits.

Litet Off T: Har en polare som lånade sitt kort till sonen en kväll. På natten fick han SMS. Banken bad honom ringa. Det framkom att ovanliga poster skulle krediteras. När han ringde banken undrade de om Uber och till post var OK? Inte mer än 5-600 sek. Banken var ändå snabb en tidig söndagsmorgon.
Citera
2021-09-25, 19:51
Medlem
thohells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag gick in på deras Internetbank och jag hade fått ett kryptiskt meddelande under sommaren. Dock framgick det inte att de skulle börja debitera något för de med enbart privatkonto utan det som lyftes fram var vardagspaketet, en tjänst som jag inte har eller någonsin har haft hos Nordea.

Jag hamnade i exakt samma situation. Jag har ett litet lån kvar på nordea, i övrigt har jag inte använt det på många år. Det enda jag gör är att varje månad föra över en summa till transaktionskontot som lånet amorteras från. Av en slump loggade jag in, och såg att kontot var övertrasserat pga. ett "vardagspaket" på 39:-. Mycket riktigt fanns ett mycket kryptiskt meddelande från Maj bland mina meddelanden, där det inte på något sätt var tydligt att jag framöver skulle betala för det som hittills varit gratis.

Hur som helst, efter att ha varit i kontakt med dem amorteras numera lånet från ett gammalt kapitalkonto jag hade liggandes. Personkontot är avslutat och jag har alltså inte tjänsten "vardagspaketet" längre.

Ett rätt fult sätt att börja ta betalt utan att vara tillräckligt tydliga. Hade jag inte loggat in för att kolla till saldot på transaktionskontot för att veta vad jag ska sätta min automatiska överföring till de kommande månaderna skulle det kunna bli dyrt. Ingen information har gått ut, annat än ett lite kryptiskt mail i internetbanken.
Citera
2021-09-25, 20:16
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Egentligen inget som stoppar dom från att höja avgiften till 3900 kr i månaden.
Svennen tackar och öppnar den digitala plånboken.
Citera
2021-09-25, 20:26
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skillnaden är dock att Skandiabanken inte kräver att du har deras kort som Länsförsäkringar gör så kan man ha något annat utan avgift istället.

Vad menar du? Jag har Länsförsäkringar Bank utan kort och betalar 0 kr för detta.
Citera
2021-09-25, 20:30
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Känns som det är svårt att få gratis mobil och abonnemang, just abonemang kan man få för ca 99kr i månaden eller så.
Gratis Big Mac.. nej det blir ännu svårare.

Att ha gratis internetbank, Bank-Id, och kreditkort är däremot inte svårt. Har både Visa och Mastercard gratis från bensinbolagen. Preem (M.C) har inte ens en mack här i närheten, jag använder de till att handla på Ica, bolaget och allt annat för att det är smidigt, gratis och man får en liten cashback var tredje månad på en hundring eller två. Betalar man inte hela fakturan i slutet av månaden blir det dock väldigt dyrt! Än har jag inte missat det på de ca 15-20 år jag haft de korten.

Människor är dumma som betalar för något de kan få gratis utan ansträngning. Nischbankerna har tom. lite ränta. Nordiska har en ränta på 0,95 utan bindningstid (dock måste man ha minst 10k där) Fick mail från klarna att de höjer räntan till 0,90% i oktober. Folk är lata och dumma som har pengar skvalpande hos storbankerna utan ränta. Sen har storbankerna mage att ta nästan 500 kr om år för tjänster som finns gratis på annat håll.

Jag antar att du aldrig går på bio för att förr eller senare kommer filmer på tv ändå. Aldrig äter på restaurang för det är billigare att äta hemma. Åker aldrig taxi för man kan ju gå. Inte köper nya kläder för du har ju faktiskt redan kläder i garderoben.

Om du blir lyckligare av att slippa betala för att grundläggande banktjänster står det dig fritt att jaga runt och göra det men din och Flashbacks totala fixering vid att banker faktiskt tar betalt för att de tillhandahåller tjänster till sina kunder är smått komisk. Som nyfrälsta predikar ni om Skandiabanken och Preemkortet.
Senast redigerad av Duerf 2021-09-25 kl. 20:33.
Citera
2021-09-25, 20:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Vad menar du? Jag har Länsförsäkringar Bank utan kort och betalar 0 kr för detta.
Hade för mig att man inte fick säga upp / hoppa över kortet men kanske missförstod då eller så är det olika beroende på stad för när jag går in på sidan så blir den anpassad efter min stad.
Har du haft banken länge och har du alla andra tjänster som BankID, räkningar, swish m.m.?
Citera
2021-09-25, 20:45
Medlem
Deckard-Cains avatar
Sluta klaga på pisspengar
Citera
2021-09-25, 20:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag antar att du aldrig går på bio för att förr eller senare kommer filmer på tv ändå. Aldrig äter på restaurang för det är billigare att äta hemma. Åker aldrig taxi för man kan ju gå. Inte köper nya kläder för du har ju faktiskt redan kläder i garderoben.

Om du blir lyckligare av att slippa betala för att grundläggande banktjänster står det dig fritt att jaga runt och göra det men din och Flashbacks totala fixering vid att banker faktiskt tar betalt för att de tillhandahåller tjänster till sina kunder är smått komisk. Som nyfrälsta predikar ni om Skandiabanken och Preemkortet.

Det är ett sundhetstecken att ifrågasätta en avgiftshöjning som inte ger kunden något mervärde överhuvudtaget. Då man aldrig, aldrig, aldrig skall samla alla sina bankaffärer i en enda bank utan alltid ha minst två olika banker så blir det dessutom problematiskt när nästan alla inför en avgift - det är konkurrenshämmande.

Idag är det bankid som är den heliga graalen, det är endast ett fåtal banker som ger ut detta och därför är vi alla mer eller mindre tvungna att acceptera bankernas införande av dessa avgifter trots årligen stigande miljardvinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in